Annons

Ang moderering i Sony-forumet

Produkter
(logga in för att koppla)
Nä, det säger verkligen inte allt. Det var en relevant fråga som jag gav ett långt svar på, och det hade varit väldigt onödigt att radera det inlägget.

Jag har en hel del erfarenhet av moderering på diverse olika forum. Regel nummer ett är att ALDRIG diskutera moderering i själva trådarna som modereras. Det är som att åhörarna i rättssalen ställer sig upp och vill göra sina röster hörda mitt under en rättegång. Eller att förbipasserande lägger sig i vad polisen håller på med när de arresterar någon. Så kan det inte gå till. Modereringen måste ske såpass snyggt att den inte ska behöva ifrågasättas av gemene forumanvändare, utan bara av den som drabbas, och det tas naturligtvis utanför forumet.

Att vara moderator och inte anonym är egentligen rena dårskapen. Det räcker med ett minimalt snedsteg för att bli hatad och förföljd. Jag vill gärna jämföra med en polis i uniform. Uniformen finns där för att den som upprätthåller lagen inte ska kunna ses som en privatperson och maktutövandet inte kunna kopplas till personen själv eller dennes åsikter. Därför är det också fullständigt tabu att delta i en diskussion där man samtidigt är moderator.

Om ett inlägg raderats så bör inga nya inlägg som kommenterar raderandet accepteras, oavsett om det var rätt eller fel. Att moderera kräver fingertoppskänsla, extremt oömma tår och en stor portion självkritik.
 
Just det där inlägget jag skrev var kanske inte det bästa, och jag lät inläggen finnas kvar. När jag skrev att diskussioner om Sonys videokameror nog borde diskuterades i andra trådar (eller inte alls) och diskussionen fortsatte valde jag att ta bort inläggen.

Jag är alltså en kinkigare moderator än Makten menar att man borde vara, och jag hoppas ni står ut med det. Jag tycker inte det är vansinne att inte vara anonym, och jag hoppas att jag inte kommer få skit för det.

Jag kommer att fortsätta skriva inlägg i forumen, och när jag gör det i rollen som moderator framgår det förhoppningsvis av vad jag skriver. Om jag skriver dumheter kan ni rapportera mina inlägg, och rapporterna kommer att läsas och hanteras.

Martin har helt rätt i att inlägg som kommenterar modereringen inte bör eller ska kommenteras, utan raderas direkt. Alla synpunkter på moderering i utrustningsforumen ska tas i forumet fotosidan.se och inte i trådarna. Jag står för det jag modererar, och oftast också för det jag skriver :)
 
Ett litet förtydligande är att jag inte avsåg ditt inlägg Anders, utan det du svarade på: ”Hur menar du nu?” av Falumas. Jag menar alltså att även sådana korta och störiga inlägg är helt okej, i min mening.
 
Ett litet förtydligande är att jag inte avsåg ditt inlägg Anders, utan det du svarade på: ”Hur menar du nu?” av Falumas. Jag menar alltså att även sådana korta och störiga inlägg är helt okej, i min mening.

Jag håller med, och jag feltolkade det som något som skulle kunna leda till en onödig diskussion om format. Det jag var ute efter var oneliners som inte tillför något.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.