ANNONS
Annons

Moderator kommer in och gaggar. Har FS blivit Flashback?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det kan nog upplevas som lite märkligt om du modererar en diskussion som du själv deltar i som icke-moderator.

I så fall skulle jag inte kunna delta i någon tråd alls, eftersom det inte är möjligt att veta i förväg om tråden kan komma att kräva moderering. Att bara läsa i forumet är inte riktigt min grej, så ni kommer få stå ut med att jag både deltar i och modererar trådar.

Jag hoppas att ingen fått för sig att jag (eller andra) modererar trådar beroende på att någon skrivit en åsikt som skiljer sig från min - det vore ju rätt illa :)

Ärligt talat förstår jag inte hur det skulle vara ett stort problem att skilja mellan vad jag skriver som moderator, och det jag skriver som medlem - det kan som aldrig ingå i moderatorsrollen att t.ex. ha synpunkter på olika kameror, fotograferingsmetoder och dylikt - det enda jag kommenterar som moderator är om det ni skriver i trådarna följer FS regler eller inte.

Det kan förstås vara viktigt att veta att jag av någon anledning inte är felfri, och ibland gör jag fel i min roll som moderator. När jag gör upptäcker jag ibland det själv och rättar till det, men det är också så att ni som forumdeltagare kan och bör rapportera ett sådant felaktigt beteende från min sida. Jag har inga som helst problem med att moderera mina egna inlägg när jag upptäcker att jag t.ex. skrivit en massa OT, och jag hoppas att ni också kan stå ut med att det kan hända att ni får inlägg raderade om de inte håller sig till ämnet :)

/afe

Ärligt talat förstår jag inte hur det skulle vara ett stort problem att skilja mellan vad jag skriver som moderator, och det jag skriver som medlem - det kan som aldrig ingå i moderatorsrollen att t.ex. ha synpunkter på olika kameror, fotograferingsmetoder och dylikt - det enda jag kommenterar som moderator är om det ni skriver i trådarna följer FS regler eller inte.

Fast ibland slinter väl även du en del... ;)

http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1906619&postcount=51

Glömde: det står Moderator under mitt namn i de inlägg jag skriver, på samma sätt som det står Redaktör eller Administrator under andra användare som har de rollerna på FS. Det innebär inget annat än en behörighet rent tekniskt. Bara för att det står "Moderator" där innebär det inte att allt jag skriver görs i den rollen :)

När jag skriver som Moderator försöker jag tydliggöra det!

/afe

Det är väl bra om folk vet om det är "Moderatorn" eller Anders som skriver. Det är ju upplagt för förvirring som det funkar nu oavsett vad man nu tycker om modereringens kvalitet.

"Vem säger vad åt vem" är väl ett grundkrav att ha koll på i dialoger som dessa.

citat:
"Det innebär inget annat än en behörighet rent tekniskt. Bara för att det står "Moderator" där innebär det inte att allt jag skriver görs i den rollen :)"

Det kan tyvärr aldrig begränsas till en rent teknisk fråga eftersom "Moderator" är ett begrepp med ett innehåll för de flesta. Det kan du aldrig frigöra dig från, även om det säkert är praktiskt att kunna tro det.

Klart att det behövs moderering och givitvis får moderatorerna delta som vem som helst.
Ibland kan modereringen synas lite klåfingrig och väl ängslig. En enkel fråga och så ett svar som anknyter till ett inlägg även om det är vid sidan om själva ämnet skulle nog kunna få vara kvar men givitvis inte få bli ett sidospår.
Det är nog ingen helt lätt uppgift att vara moderator, gränsdragningar är svårt ibland blir det för mycket och ibland för lite, det får man acceptera. Att det var bättre förr är väl inte herller sant, det förekom en hel del oförskämtheter och påhopp som inte hör hemma här. Själv tål jag en hel del, härdat både inom byggnads o industrimiljö, men alla tjänar på att forumet hålls på saklig och vänlig nivå.

I det fall du menar handlade den enkla frågan och svaret om en avstängd medlem, och just sådana sidospår (eller kommentarer kring modereringen) tas alltid bort.

Så du menar att så fort man refererar till ett ämne där en avstängd varit tongivande så kan man man inte nämna hans namn?
Jag tycker du/ni slåss mot väderkvarnar lite då och då. Om du varit lite smidig så hade du sett mellan fingrarna när det gällde de här tre orden där Ingemar uttrycker en åsikt som tyvärr inte är gångbar här på fotosidan.
Då hade du sluppit syrliga kommentarer som den du fick radera och de flesta hade inte ens noterat den där extra lilla kommentaren som fick dig att se rött.

Micke..

Jag har inte sett rött alls :)

Det är bara inte så lämpligt att diskutera avstängning av medlemmar i något annat än just detta forum. Det är egentligen inte tillåtet alls att diskutera personervsom inte själva har möjlighet att delta i diskussionen, vilket av naturliga skäl en avstängd medlem inte har. Det jag reagerade på var inte ingjus inlägg som finns kvar, utan att det blev ytterlgare inlägg om just avstängningen (och de är borttagna).

Syrliga kommentarer på modereringen stör mig inte det minsta - jag tar helt enkelt bort dem.

Stämmer bra det, men det är 45 minuter mellan mitt och ingjus inlägg, så det var en seg reptil i så fall ;)

Ok! Jag hade ju en lucka på 30 min. när jag tog mig hem från jobbet. Så du hade ju ganska gott om tid att städa.
Jag noterade bara majoren.

Micke.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar