ANNONS
Annons

Ang moderering i Sony-forumet

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack David!

vill säga detta för att det inte ska uppfattas som att jag klagar på att det modereras.
Det är bra och ytterst nödvändigt, för det har ju visat sig att vi inte klarar av detta själva.

Bättre att ni om ni har möjlighet och kapacitet styr upp det här så att det blir bra istället och att inga vanliga deltagare lägger sig i alls, vilket ju också förstör, utan istället rapporterar det.

Vore dock väldigt trist om man kastade ut barnet med badvattnet och tar bort det trevliga sättet som forumen har fungerat på utan de här avarterna.

Vore därför önskvärt tycker jag om vi kunde gemensamt komma fram till ett sätt som funkar i den här tråden och sedan applicera det.

Det är en handfull som gillar hur Sonytrådarna varit. Men de trådarna är de som flest folk klagar på. Jag modererade i våras men det blev ett herrans liv och jag backade. Jag trodde handfullen skulle ta lite lärdom och lugna ner sig med pajkastning/OT men det har ju inte blivit så.

Anledningen till att den aktuella tråden inte är modererad beror helt på att handfullen folk sa att så skulle det vara, dvs INGEN moderering i Sonytrådar. Men nu när jag stänger en tråd, som alla är överens om är fullständigt urspårad, så skall vi helt plötsligt ta skit för att vi inte modererar och insinuationer om att vi är trötta.

Ingen äger en tråd och kan bestämma reglerna för en enskild. Det gör vi som driver sajten. Nu är det slut på den typen av Sonytrådar och nu gäller det som i alla andra. Ingen OT (applicera regeln med bondförnuft).

Tycker det är lite lustigt att du/ni från början backade o lät denna handfullen folk få bestämma om det nu va/är så att det har/är flest klagomål på Sonytrådarna...Som sagt det är ni som driver siten som bestämmer vad som gäller o hur det skall vara men om ni nu skall ha moderering av forumtrådarna se då till att ha en väl fungerande sådan och va tydliga med varför inlägg raderas,varningar ges mm....för personligen ser jag inte att modereringen hittills har varit speciellt bra eller skötts på ett "snyggt" o informativt sätt(gäller all trådar).

Ja det var en märklig sits att hamna i när jag modererar ovidkommande OT och det blev herrans väsen och rabalder. Det var helt fel att backa då och det rättar jag till nu.

Och ang moderering så sker det och det är inget som jämnt kan motiveras utan man får läsa generella regler. Där behöver vi dock förtydliga våra dokument, men just OT/Personangrepp är rätt enkla att dra gränserna för.

Vore därför önskvärt tycker jag om vi kunde gemensamt komma fram till ett sätt som funkar i den här tråden och sedan applicera det.

Samma regler som för alla våra forum:

Diskutera trådens ämne.
Inget OT (ta det i Fritt forum)
Skriv inlägg som driver tråden framåt.
Tro inte att forum är någon debatt/tävling där det med olika retoriska grepp skall gå att få "motståndaren" att tycka som man själv vill.
Ha en trevlig hövlig ton och respektera andras åsikter.
Spar på inläggen och läs igenom ordentligt innan man postar.

Ja, vi får väl se då hur det utvecklar sig och hur frekventa diskussionerna blir och vilka som kommer att delta i fortsättningen. Tyvärr tror jag det blir en förändring som inte bara är bra.

Eller så får man vara väldigt kreativ när man startar en tråd i vad som skrivs på ämnesraden så att den inte blir för snäv

T.ex.
Ämne: "Sony A99 med tillbehör och liknande utrustning, samt jämförelser med andra kameror och diskussion om tekniska lösningar generellt, testförfarandet och exempel och anektodoter som är löst kopplade till fotografering med denna modell eller andra."

/Mats

Det är väl just sånt där provocerande trams (förslag på rubrik) som drar ner nivån. Det är ju precis sånt som skapar trådar som spårar ur. Snälla lägg ner sånt.

Var mest meningen som ett skämt, ledsen att det inte framgick.
Tycker att det kanske kan bli trots allt om det inte blir för kliniskt, men ni bestämmer nivån.

Så här tycker jag.
http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1865809&postcount=6026

Tycker dock inte att ni tar tag i själva problemet. Det är i första hand en enda person som är orsaken till det allra mesta av det här. Istället hänvisas allmänt till att "tonen" är dålig, men läs till vem som den tonen riktas och varför och titta igenom lite noggrannare vad som skrivits och av vilka så lär ett mönster framträda ganska tydligt. Nu har ju istället personen i fråga verkligen triumferat och har lyckats till fullo med sitt förehavande som ingen annan uppskattar.

/Mats

Glömde skriva som förslag:

- Använd inte ironi. Det framgår väldigt dåligt i text.

Vi håller koll på enskilda personer. Var så säker. Och att rapportera är betydligt bättre än att munhuggas. Vi läser alla och kollar.

Nu är Anders moderator i Sony-forumen och då är jag säker på att det kommer att bli hur bra som helst. Bättre än så kan det inte bli.

Det behövs nog någon som är aktiv i trådarna för att bättre kunna avgöra än den som tillfälligt hoppar in och skummar på ytan.

Ha koll du :), jag kommer att sköta mig exemplariskt i alla fall.

/Mats

Nu är Anders moderator i Sony-forumen och då är jag säker på att det kommer att bli hur bra som helst. Bättre än så kan det inte bli.

Det behövs nog någon som är aktiv i trådarna för att bättre kunna avgöra än den som tillfälligt hoppar in och skummar på ytan.

Ha koll du :), jag kommer att sköta mig exemplariskt i alla fall.

/Mats

Tack Mats!

Jag ska försöka hålla koll - inte minst på din Samsungianska ;)

Samma regler som för alla våra forum:

Diskutera trådens ämne.
Inget OT (ta det i Fritt forum)
Skriv inlägg som driver tråden framåt.
Tro inte att forum är någon debatt/tävling där det med olika retoriska grepp skall gå att få "motståndaren" att tycka som man själv vill.
Ha en trevlig hövlig ton och respektera andras åsikter.
Spar på inläggen och läs igenom ordentligt innan man postar.

Hej på er alla
Håller med om ovanstående helt o hållet.
Tycker det är bra att forumet styrs upp mer och att man håller sig till ämnet.
Alla borde ta en funderare beträffande hur det brakade iväg med a99 forumet.
Patrik

Hej på er alla
Håller med om ovanstående helt o hållet.
Tycker det är bra att forumet styrs upp mer och att man håller sig till ämnet.
Alla borde ta en funderare beträffande hur det brakade iväg med a99 forumet.
Patrik

Jag håller också med, men det är inte riktigt rätt att säga "Alla ska ta sig en funderare...".

Det finns vissa som är alldeles oskyldiga till vad som hänt och i det här fallet finns det i synnerhet en person som avsiktligt har förstört, vilket är hur tydligt som helst. Därför gillar jag inte alla de här generaliseringarna.

"Det är aldrig ens fel att två träter" säger ordspråket, men i vissa fall kan det faktiskt vara precis så.

/Mats

Kan vi inte bara släppa detta och gå vidare. Det finns ju en anledning till att vindrutan är mycket större än backspegeln....
T.o.m jag som inbiten Nikonist har börjat intressera mig en aning för a99. Lite pga tjafset kring tråden men också för att jag nosar på Sonysfären med min RX100.

Kom igen nu grabbar (och givetvis även tjejer), nu pratar vi pros o cons på ett trevligt och sakligt sätt!!

Raderat lite personnamn i tråden. Och ja, man kan addera till listan:

- undvik att bli stressad av att vilja ha sista ordet.

Jag är helt allvarlig när jag håller med om att tävla om sista ordet inte är rekommenderbart. Det svamlar till och leder inte diskussionen framåt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar