Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Ang moderering i Sony-forumet
- Trådstartare elmfeldt
- Start datum
PMD
Aktiv medlem
Att hårdare moderera OT är bra.
I princip ja, men det måste finnas utrymme för kommentarer som inte är 100% i enlighet med ämnet men som uppkommer genom associationer till det som diskuteras. Regelrätta bråk och pajkastning är förstås inte något som behöver tolereras, men det är en annan sak.
Det vore väldigt praktiskt om det funnes ett enkelt sätt att skapa en ny tråd genom att klicka på en knapp eller länk, och som då lämnar en länk till den nya tråden för den som är intresserad av att delta i sidodiskussionen som uppstod.
afe
Aktiv medlem
I princip ja, men det måste finnas utrymme för kommentarer som inte är 100% i enlighet med ämnet men som uppkommer genom associationer till det som diskuteras. Regelrätta bråk och pajkastning är förstås inte något som behöver tolereras, men det är en annan sak.
Det vore väldigt praktiskt om det funnes ett enkelt sätt att skapa en ny tråd genom att klicka på en knapp eller länk, och som då lämnar en länk till den nya tråden för den som är intresserad av att delta i sidodiskussionen som uppstod.
I väntan på den funktionen kommer jag att flytta den typen av inlägg till en ny tråd i samma forum när det blir aktuellt (och förstås meddela detta i tråden med länk}, förutsatt att jag inte missar inläggen förstås
Jag kommer inte att flytta några OT-inlägg som är bara trams, utan de ryker direkt. Jag hoppas kunna hålla ett högt tak, men jag tänker inte heller tillåta utsvävningar som fortsätter sida efter sida. Om vi alla använder så sunt förnuft vi kan åstadkomma tror jag att vi kan få stil på diskussionerna igen och slippa personangrepp och upprepningar som aldrig tar slut.
Jag har själv skrivit massor av dumheter i forumen genom åren, och trots att det är frestande tänker jag inte leta rätt på och moderera bort dem nu när jag kan göra det. Jag kommer som moderator vara tvungen att tänka efter innan jag klickar på knappen "Skicka svar", och det borde fler tänka på. Jag rekommenderar också knappen "Förhandsgranska inlägg" för att se om man råkat haft sönder taggar för citat och dylikt innan man postar sina inlägg.
Ni som har synpunkter på min framtida moderering är välkomna att kontakta mig från min profilsida. Jag hoppas kunna bistå med att göra tillvaron på Fotosidan trevligare för alla!
/afe
afe
Aktiv medlem
Jag sluter mina ögon med den välsignade vissheten att jag har lämnat en ljusstråle på jorden.
Jag är inte moderator i det här forumet, men det här är ett exempel på inlägg jag skulle radera utan kommentar
avlustat_medlemskap180119
Avslutat medlemskap
Svårt att inte lägga sig i hur modereringen sköts ändå fast jag sa att du skulle få sköta efter eget huvud Anders, men nu har du ju fått ett eldprov och ett inlägg syftat att testa var gränsen går.
Jag tänker på inlägg nr 9 i den nya A99-tråden.
Jag är synnerligen förvånad över att det inte raderadesomedelbart när du såg det och skrev en kort förklaring till att inlägget är borttaget.
Istället svarar du på inlägget och föreslår att andra att inte inte ska diskutera det.
Helt obegripligt för mig.
Du behöver ju inte längre föreslå, du har ju nu makt att bestämma och agera resolut.
Det här är ju ett typinlägg för den här skribenten som knappast är menat till någon intressant diskussion om A99 eller så, utan bara är till för att skapa en infekterad diskussion. Är inte det hur tydligt som helst. Bara de tre sista orden i nedanstående mening är väl tillräckligt avslöjande???
Jag har varit så glad för att jag trott att det nu är slut på eländet, men nu vet jag inte längre.
Anders, du skrev att du ville ha synpunkter via din profilsida. Hur då? Jag vill inte skriva det här i din gästbok. Menar du privat mail?
/Mats
Jag tänker på inlägg nr 9 i den nya A99-tråden.
Jag är synnerligen förvånad över att det inte raderadesomedelbart när du såg det och skrev en kort förklaring till att inlägget är borttaget.
Istället svarar du på inlägget och föreslår att andra att inte inte ska diskutera det.
Helt obegripligt för mig.
Du behöver ju inte längre föreslå, du har ju nu makt att bestämma och agera resolut.
Det här är ju ett typinlägg för den här skribenten som knappast är menat till någon intressant diskussion om A99 eller så, utan bara är till för att skapa en infekterad diskussion. Är inte det hur tydligt som helst. Bara de tre sista orden i nedanstående mening är väl tillräckligt avslöjande???
Trollet sa:Translucenttekniken är ju något som inte finns i en en enda SLT-kamera...tack o lov.
Jag har varit så glad för att jag trott att det nu är slut på eländet, men nu vet jag inte längre.
Anders, du skrev att du ville ha synpunkter via din profilsida. Hur då? Jag vill inte skriva det här i din gästbok. Menar du privat mail?
/Mats
Följande gäller:
Moderering är ingen vetenskap.
Vi kommer inte besvara frågor om enskilda modereringar. Har man åsikter så rapporterar man ett inlägg och accepterar ev moderering.
Generella diskussioner om moderering kan tas i trådar i fotosidan.se forumet.
Respekterar man inte detta så kan det bli en varning.
Därför Mats, så kommer du inte få något svar. Afe har sagt han vill han synpunkter och då avses självklart på en generell nivå. Så jag vill inte höra att han fått mail om enskilda modereringar.
Moderering är ingen vetenskap.
Vi kommer inte besvara frågor om enskilda modereringar. Har man åsikter så rapporterar man ett inlägg och accepterar ev moderering.
Generella diskussioner om moderering kan tas i trådar i fotosidan.se forumet.
Respekterar man inte detta så kan det bli en varning.
Därför Mats, så kommer du inte få något svar. Afe har sagt han vill han synpunkter och då avses självklart på en generell nivå. Så jag vill inte höra att han fått mail om enskilda modereringar.
jeduven
Aktiv medlem
Translucent...var visst ordet som stängde en lång spekulativ sonytråd här på FS bara för att de som använder Sonys "SLT- kameror", där T ska stå för Translucent enligt Sonys egen utsaga, inte vill förkovra sej om vad translucent-tekniken verkligen innebär.
Här kommer en sista förklaring...
Källa
...och jag hoppas verkligen att Sony och deras fanboys inser galenskaperna de håller på med och är glada för att det inte finns någon translucent teknik i deras kameror...tack och lov.
>>It would switch from 50% transparent (which is translucent),
>No, despite the Sony fanboy's attempts to spread that all over (and completly destroy the Wikipedia article on "translucent") what you described is "semitransparent".
>>to 100 percent transparent.
>The only problem is what happens to the light you're not letting through. There's liquid crystal techniques to absorb it, and other to scatter it (which really is translucent), but nothing to reflect it
Källa
...och jag hoppas verkligen att Sony och deras fanboys inser galenskaperna de håller på med och är glada för att det inte finns någon translucent teknik i deras kameror...tack och lov.
Avslutat medlemskap
Translucent...var visst ordet som stängde en lång spekulativ sonytråd här på FS bara för att de som använder Sonys "SLT- kameror", där T ska stå för Translucent enligt Sonys egen utsaga, inte vill förkovra sej om vad translucent-tekniken verkligen innebär.
Källa
Stackars dig som får inläggen raderade :-(
Hursomhelst finns en alldeles egen tråd till din ära där du får diskutera ditt favoritämne i hur mycket du vill.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=147130
Nu har du ju dessutom chansen att visa om du verkligen var intresserad av det ämnet eller om det fanns något annat syfte med att skriva om det i Sony-forumen...
Håll till godo!
Håkan Bråkan
Aktiv medlem
Men herredjävlar, jag ska sälja mina Sonykameror och bara hålla mig till Canon så man slipper Sony-forumen
Avslutat medlemskap
Men herredjävlar, jag ska sälja mina Sonykameror och bara hålla mig till Canon så man slipper Sony-forumen
Sonyforumen är jättetrevlica nu igen, äntligen.
O h ttre ordning och reda har det aldric varit. Jag är överlycklig och andra deltagafe där med.
Det r är inte Sonyforum o h om XX rjar här eller i fritt forum bryr jag mig inte om. Vägen att sabba i teknikforu.en är stängd för gott och det är superbra.
Det finns ett sakligt inlägg om Translucent i FF. Stämmer som XX säger att betydelsen kan vara som en mattskiva och vill man prata om det kan man göra det där. Jag tllkar XX frånvaro i den tråden som att han inte är ett dugg intresserad av sakfrågan, vilket kofs varit tydligt innan med.
Livet är u derbart. Sonyforu.en är hela igen.
Gör som du villmed dkn kamera, men k appast pga stämningen i Sonyforumen i alla fall.
Senast redigerad av en moderator:
O h ttre ordning och reda har det aldric varit. Jag är överlycklig och andra deltagafe där med.
Det r är inte Sonyforum o h om XX rjar här eller i fritt forum bryr jag mig inte om. Vägen att sabba i teknikforu.en är stängd för gott och det är superbra.
Det finns ett sakligt inlägg om Translucent i FF. Stämmer som XX säger att betydelsen kan vara som en mattskiva och vill man prata om det kan man göra det där. Jag tllkar XX frånvaro i den tråden som att han inte är ett dugg intresserad av sakfrågan, vilket kofs varit tydligt innan med.
Gör som du villmed dkn kamera, men k appast pga stämningen i Sonyforumen i alla fall.
Detta inlägget tillför ju inget i denna tråden. Och sluta att peka ut folk.
Photocon
Aktiv medlem
Detta inlägget tillför ju inget i denna tråden. Och sluta att peka ut folk.
Det tycker jag att det till stor del gör, när någon uttrycker sin glädje över att ett forum fungerar igen. Isynnerhet efter att moderering skett. Ämnet på denna tråd är ju fortfarande "Ang modereringen i Sony-forumet".
Däremot finner jag anmärkningen om utpekningen av folk helt adekvat.
I övrigt är jag, som jag öppet deklarerade tidigare, ingen stor anhängare av moderering så länge det inte handlar om otvetydiga kränkningar eller märkeskrig.
Ang utpekningen av folk förekommer sedan länge en tråd som benämns "Hur tänker folk på Blocket?". Där gör man sig "rolig" över annonser på Blocket med fullständig hänvisning till annonsen ifråga. Visst kan folk överprissätta sina begagnade kameror och objektiv, men det har de rätt till. Verkar varorna som säljs för billiga däremot så blir ju hänvisningarna lätt förvandlade till utpekning av ev bedragare. Och det kan ju i många fall vara detsamma som grov kränkning.
Har ingen anmält den tråden?
Mvh// Lennart
Har ingen anmält den tråden?
Mvh// Lennart
Ganska säker på att ett antal inlägg är rapporterade och de också blivit anonymiserade. Rapportera gärna inlägg om du hittar ngt som inte är ok.
Håkan Bråkan
Aktiv medlem
I ärlighetens namn tycker jag Sonyforumen gjorts till privat intresseklubb med några få deltagare, varav två skrivit i denna tråd. Följ uppmaningen ovan och kör ert privata just privat istället för att hålla er dialog offentlig på trådarna som helt tappar intresse. Dessutom skriver ni inlägg som är som en halv roman, ut och fota istället.
Siste
Avslutat medlemskap
Det här blir nog bra!
Nu har du äntligen lyckats tysta alla som inte stämmer in i hyllningskören. De fem ”godkända” Sony-fanboys som finns kvar kan tokmala om samma gamla argument och drömmar om marknadsandelar utan irriterande störningar. Men ärligt talat, hur utvecklande är det att aldrig bli motsagd?
Avslutat medlemskap
Afe är hjälte!
Det är helt fantastiskt vilken fantastiskt fin ordning och stämning det är nu.
Det här ingget säger allt.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=1867912#post1867912
Kanonbra jobb Anders!
Rätt mycket Sony en sån här dag på löpet också, man kan tro att det bara finns en tillverkare typ.
@Siste:
Det kan insinueras hur mycket som helst att vi skulle vilja bli av med negativa synpu kter eller åsikter. K appast det som varit felet förut och jag åtminstone välkomnar alla åsikter att berika forumen, men avarterna som enbart syftat till att generera tjafs utan mi sta intresse av ämnet ska inte vara där och det är befriande att det är borta.
/Mats
Det är helt fantastiskt vilken fantastiskt fin ordning och stämning det är nu.
Det här ingget säger allt.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=1867912#post1867912
Kanonbra jobb Anders!
Rätt mycket Sony en sån här dag på löpet också, man kan tro att det bara finns en tillverkare typ.
@Siste:
Det kan insinueras hur mycket som helst att vi skulle vilja bli av med negativa synpu kter eller åsikter. K appast det som varit felet förut och jag åtminstone välkomnar alla åsikter att berika forumen, men avarterna som enbart syftat till att generera tjafs utan mi sta intresse av ämnet ska inte vara där och det är befriande att det är borta.
/Mats
afe
Aktiv medlem
Det där med att få bort kritik mot Sony håller jag inte med om. Det jag vill få bort är när diskussioner spårar ur på ett sätt som gör trådarna trista för resten av forummedlemmarna (och det gäller inte bara i Sonyforumet). Av den anledningen tycker jag det är bra att undvika att skriva alltför provocerande om andra tillverkare i märkesforumen, då det ofta leder till onödigt tjafs.
Antalet aktiva deltagare i utrustningstrådarna är förhållandevis få, men de läses av väldigt många och blir det allt för mycket trams, OT och munhugg blir trådarna snabbt ointressanta för andra än de närmast sörjande.
Om vi vill att fler ska delta aktivt i forumen så är det upp till oss som redan är aktiva att skärpa till oss och försöka skriva inlägg som faktiskt tillför något till ämnet som diskuteras. Jag kan förstås som moderator gå in och flytta inlägg till nya trådar, radera dem, redigera bort personangrepp och dlylikt, men det bästa vore om jag inte behövde göra det
Antalet aktiva deltagare i utrustningstrådarna är förhållandevis få, men de läses av väldigt många och blir det allt för mycket trams, OT och munhugg blir trådarna snabbt ointressanta för andra än de närmast sörjande.
Om vi vill att fler ska delta aktivt i forumen så är det upp till oss som redan är aktiva att skärpa till oss och försöka skriva inlägg som faktiskt tillför något till ämnet som diskuteras. Jag kan förstås som moderator gå in och flytta inlägg till nya trådar, radera dem, redigera bort personangrepp och dlylikt, men det bästa vore om jag inte behövde göra det
jeduven
Aktiv medlem
Det där med att få bort kritik mot Sony håller jag inte med om. Det jag vill få bort är när diskussioner spårar ur på ett sätt som gör trådarna trista för resten av forummedlemmarna (och det gäller inte bara i Sonyforumet). Av den anledningen tycker jag det är bra att undvika att skriva alltför provocerande om andra tillverkare i märkesforumen, då det ofta leder till onödigt tjafs.
Bra!
Hoppas bara att du inte låter kunskap dränkas i okunskapande trams för att nån fasad skall få glänsa...falskt.
När väl kunskapen infann sej så stannade debatten efter fem inlägg...
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=147130
...svårare än så var det alltså inte.