ANNONS
Annons

Ang moderering i Sony-forumet

Produkter
(logga in för att koppla)

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Jag har tidigare i år modererat i Sonyforumet efter att vi fått klagomål om OT och hätsk stämning. Jag modererade på samma nivå som i våra andra forum här på Fotosidan. Jag fick då kraftiga reaktioner om att Sony forumet inte skulle modereras för så skulle tonen vara i Sonyforumet.

Nu har vi de senaste dagarna, i inte minst nu på kvällen, fått klagomål på tonen i denna tråd: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=1865626#post1865626. Jag läser också att flera skriver att tonen är så dålig att man funderar på att lämna Fotosidan. Då tycker jag att det gått för långt. Från och med nu gäller samma regler i detta forum som i våra övriga forum. Vill man prata av sig så finns Fritt forum. Men trådarna skall i största möjliga mån undvika OT.

Jag kan skapa ett forum för "Sonyfolket" där man kan snacka hur mycket man vill, så att trådarna under Utrustning håller sig rena och till ämnet. Återkom om det önskas så fixar jag omgående.

Tack, David!

Jag har inget emot ett eller annat OT-inlägg eller sidospår, så länge det sker på ett trevlig sätt och inte spårar ur fullständigt som det gjorde i A99-tråden. Förhoppningsvis kan jag och alla andra som gillar "småpratet" tänka oss att ägna oss åt det i Fritt Forum i stället och hålla Sonyforumet till diskussioner om kameror i stället för att tjafsa om skitsaker.

/afe

Jag kan skapa ett forum för "Sonyfolket" där man kan snacka hur mycket man vill, så att trådarna under Utrustning håller sig rena och till ämnet. Återkom om det önskas så fixar jag omgående.

Det tror jag vore uppskattat :)

Det behövs förstås ett bra namn för forumet också, fast jag har inget bra förslag ...

Va fasen....är det vuxna människor som debatterar eller vad är det frågan om. Jösses....Vilken låg nivå i debatten. Sandlåda är ju bara förnamnet.

Tyvärr är det inte bara i Sonyforumet det ballat ur en del på sistone, även om det är ett skräckexempel. Förhoppningsvis blir det lite bättre styrning i alla forum framöver så att inte de som faktiskt kommer hit för att leta efter information skräms bort av allt trams och tjafs.

Det här är förbaskat trist.
Jag tycker jag har försökt att stoppa eländet för att det inte skulle leda till det här och har när jag gjort det använt ganska hårda ord och språk för att jag trodde det skulle fjngera.

Inser nu att det inte fungerat och att istället en del ser mig som orsaken och pro lemet istället om man inte följt utvecklingen från början.

Jag började emellertid inte så utan rapporterade först flera inlägg från XX som innehöll grova påhopp på dels mig och XX. Det försvann tydligen rätt ut i rymden r jag fick ingen som helst respons varken i forumet eller via mail.

Nu tänker jag inte försöka nåt mer alls i den vägen.
Ignorera-tekniken skulme nog vara den bästa om alla kunde öåta bli att svara alls på vissa inlägg, men det funkar ju inte heller haf deg visat sig.

Finns mycnet annat rolkgt i livet än att diskutera kameror, som i vissa fall inte finns. Om det inte blir annorlunda och det fortsätts postas .massa skitinlägg och de leder till massa fruktlösa sidodiskussilner så tar jag mitt pick och pack och drar.

Att stänga A99 tråden istället för att ta itu .ed problemet är ett stort nederlag. Att skapa specialforum för svammel kommer inte att fungera. Det här är totalt fel sätt att hantera detta på och jag tror fortfarande att det skumle funka fint att blanda in lite trevligt småprat i sidodisnussioner som kan bli väldigt intressanta är det bästa, men när det finns de som avsiktligt försöker förstöra hela tiden och detta inte görs något åt utan istället stänger ner alltihop och generaliserar över problemet istälmet för att läsa igenom och se var detta börjar varenda gång och cöra någlt åt det så nommer det i te funka.

Vet inte vilket som är bäst eller sämst. I gen moderering, för hård modereri g eller dålig moderering.

Jag har tappat hoppet. Det är kört tyvärr.

Om en vecka släpps den nha kameran, objektiv och tillbevören. Skulle vara roligt med en giva de diskussion då förhoppningsvis utan skitinläggen och att moderatorer då kan agera resolut innan det barkar åt snogen. Om alla som vill att det ska bli bättre hjälps åt och t.ex. inte svarar på trollningsrsök och håller OTandet på rimlig nivå kan det funka.

Helt förbjudet att yppa nåcot humoristiskt utanför ämnet eller något intressant som inte är strikt fokuserat på huvudämnet ska det inte behöva vara.

Jag ska dra mitt strå till stacken genom att installera Tapatalk-appen och skriva extra noga när jag använder mobilen.

Jag tar en paus nu från FS

/Mats

Senast redigerad av en moderator:
Frihet under ansvar

...borde väl vara parollen. Personligen är jag emot för hård inblandning från moderatorer och anser att OT i gemytlig anda inte ska modereras. D v s OT ska kunna förekomma när naturliga pauser infaller i trådarna för att de ska hållas igång. Exempelvis i väntan på en snart förestående release av en kamera eller objektiv.

Likaså bör inte jämförelser med andra märken modereras då jag anser att sådana jämförelser tillför mycket kunnande och engagerar fler. Det måste ju i rimlighetens namn vara oerhört intressant att utröna hur A99 står sig mot de andra två FF-tillverkarnas relativt nysläppta modeller. "Märkeskrig" bör dock beivras mycket strängt.

Somliga tror inte på "självmoderering", men det gör jag. Det gäller bara att tänka efter lite innan man trycker på "Skicka svar".

Har även noterat att många inlägg som besvaras är dåligt genomlästa av de som replikerar så att förvirring och irritation uppstår.

Denna tråd blev sabbad p g a att vi inte kollektivt kunde acceptera att med frihet att uttrycka sig följer ansvar.

Det var riktigt att stänga ned tråden i detta fall, men borde föregåtts av en varning kanske.

Tyvärr fanns det en hel del vettiga och informativa inlägg som nu förloras. Inlägg som definitivt borde varit med i en A99-tråd när den kameran släpps. I en del fall låg det mycket arbete bakom att få fram exempelbilder samt faktaletande och redovisning.

Personligen är jag inte speciellt tänd på idén med "svammeltrådar". Fritt Forum riskerar att bli klotterplank.

Dock vill jag slutligen säga att det varit en daglig glädjekälla att kunna gå på A99-tråden och kolla om något nytt framkommit eller skriva något man tänkt på. De sista dagarna kände jag emellertid bara sorg och beklämning och var på väg att avbryta prenumerationen på just den tråden, men jag trodde in i det sista på att det allmänna förnuftet skulle räta upp den.

Isynnerhet eftersom den fått ett helt annat liv inom kort då A99 väl släppts. Fast då borde å andra sidan tråden bytt namn och per automatik blivit striktare eftersom det inte längre handlade om spekulationer. Tråden hade ju i rubriken just ordet "spekulationer".

//Lennart

Tycker det är synd att det blivit såhär och att det lett till att en tråd som A99 stängs...har alltid gillat Sonytårdarna just för att det är mycket "småprat" o sidospår i "pauserna" ....dock man har alltid hittat tillbaka till grundämnet när något nytt,frågor eller funderingar har dykt upp kring huvudämnet....visst det har varit lite hetsk stämning och hårda ord ibland men på senaste tycker jag det har lite för mycket av den varan(inte bara i Sonytrådarna)

Personligen har jag inget emot moderering av forumtrådarna men då ska det vara en fungerande sådan...vilket den inte är i dagsläget o som är väldigt tydligt...se bara hur länge det fick pågå i tex A99 tråden utan att man direkt gjorde något åt det o sen när man väl valde att göra något åt det så stänger man utan förvarning tråden helt istället....varför gick man inte in o modererade(delade ut varningar,raderade inlägg mm) i tid?? Att hålla på o stänga ner levande trådar på grund av hetsk stämning,hårda ord,påhopp mm känns inte som rätt väg att gå utan känns mer som en lösning på problemet för att man inte har resurser,tid,ork eller lust med en riktig moderering.

Att starta "svammeltrådar" för att "kringgå" problemet/problemen känns inte rätt det heller utan det känns också som en enkel o smidig lösning för att man inte har resurser,tid,ork eller lust med riktig moderering....det måste få vara lite "småprat" o sidospår i "pauserna" i forumtrådarna(under eget ansvar och med fungerande moderering).

Det är bra. Sen är det ju några få personer som verkar vara kompisar som gör alla trådar till sina egna för sitt egna interna snack med långa monologsvar, ofta refererande till varandra, ofta helt borta från själva ämnet, t ex Nex-7. De kan väl maila varandra istället för att ta över på det sätt de gör. Bara i Sony-forumet det är så. Håller med om att de kan hålla till på fritt forum eller något istället, det är hemskt som det varit.

Jag håller med Lennart och Peter gill 100%

Tror också på självmoderering och att moderatorerna om det görs ska ta itu med öroblemet istället för attt bestraffa ett helt kollektiv och dra alla över en kam.

Självmoderering funkar för att reda upp saker om någon råkar skri a dumt eller ogenomtänkt om andra deltagare påpekar det sakligt o h skribenten ändrar sig för att han vill att det ska bli bättre ochegentligen vill ha bra diskussioner.

Det finns flera exempel på det även i precis närtid och innan med där det går hur bra som helst.

I det här fallet fanns det tyvärr främst en person som avsiktligt postar inlägg gång på gång enbart i syfte att förstöra stämningen och skapa tramsiga sidodiskussioner med myckeg provocerande inlägg.

Detta har verkligen försökts självmodererats men vederbörande har bara skitigt i det. Beteendet har redan på ett tidigt stadium anmälts till mpderatorerna som inte har reagerat på det alls och bara ignorerat anmälningarna. Sedan har deltagare verklige försökt stävja det här internt, .en det funkar ju som sagt inte om någon verkligenr ute efter att förstöra.

Vad som har hänt är tydligt att se, bara att gå tillbaka och läsa.

Det rr dålig moderering att ignorera anmälningarna och inte ingripa i tid när problemen påtalas för att sen när det gått alldeles för långt agera på fel sätt och inte lösa problemet utan istället bestraffa alla. Kräver väl mindre ansträngning men bra är det inte. Det som nu hänt är i stort sett en perso s fel och det går lätt att se för den som vill titta efter.

Öppna A99-tråden igen o h moderera på ett bättre sätt.

När man ingriper bör det o kså vara tydligt varför.
Nyss raderades inlägg jag skrivit med uppmaning till skärpning och hot om avstängning trots att jag skrev sakligt o h tydligt. Visserligen var detta ett svar på ett gru dlöst påhopp från XX igen, men jag ser inte vad det var för fel på mitt. Stämlde sedan frågan varför det togs bort och det raderades ocnså utan förklaring.

Tyvärr fanns det en hel del vettiga och informativa inlägg som nu förloras. Inlägg som definitivt borde varit med i en A99-tråd när den kameran släpps. I en del fall låg det mycket arbete bakom att få fram exempelbilder samt faktaletande och redovisning.

Inläggen är inte förlorade. Tråden är stängd men finns kvar. Det blir t.o.m. lättare att hitta gamla inlägg i den nu, när det inte skrivs några nya. :)

Det är en handfull som gillar hur Sonytrådarna varit. Men de trådarna är de som flest folk klagar på. Jag modererade i våras men det blev ett herrans liv och jag backade. Jag trodde handfullen skulle ta lite lärdom och lugna ner sig med pajkastning/OT men det har ju inte blivit så.

Anledningen till att den aktuella tråden inte är modererad beror helt på att handfullen folk sa att så skulle det vara, dvs INGEN moderering i Sonytrådar. Men nu när jag stänger en tråd, som alla är överens om är fullständigt urspårad, så skall vi helt plötsligt ta skit för att vi inte modererar och insinuationer om att vi är trötta.

Ingen äger en tråd och kan bestämma reglerna för en enskild. Det gör vi som driver sajten. Nu är det slut på den typen av Sonytrådar och nu gäller det som i alla andra. Ingen OT (applicera regeln med bondförnuft).

Inläggen är inte förlorade. Tråden är stängd men finns kvar. Det blir t.o.m. lättare att hitta gamla inlägg i den nu, när det inte skrivs några nya. :)

Skapa mer än gärna en ny tråd. Det är lätt att peka ut enskilda inlägg om man vill referera till något intressant.

Att hårdare moderera OT är bra. Tråden om A77 är helt hopplös att hitta vettig information eller åsikter om A77 utan att läsa alla 6000+ inläggen. För att få ett exempel så slog jag slumpvis upp tre av de 402 sidorna och ögnade igenom inläggen. Av 45 inlägg så handlade 5st direkt om A77, alltså ca10% av inläggen. Nu menar jag inte att de alla de övriga 90% av OT men väldigt mycket var OT eller allmänt kamera/bild-snack.

Det är en handfull som gillar hur Sonytrådarna varit. Men de trådarna är de som flest folk klagar på. Jag modererade i våras men det blev ett herrans liv och jag backade. Jag trodde handfullen skulle ta lite lärdom och lugna ner sig med pajkastning/OT men det har ju inte blivit så.

Anledningen till att den aktuella tråden inte är modererad beror helt på att handfullen folk sa att så skulle det vara, dvs INGEN moderering i Sonytrådar. Men nu när jag stänger en tråd, som alla är överens om är fullständigt urspårad, så skall vi helt plötsligt ta skit för att vi inte modererar och insinuationer om att vi är trötta.

Ingen äger en tråd och kan bestämma reglerna för en enskild. Det gör vi som driver sajten. Nu är det slut på den typen av Sonytrådar och nu gäller det som i alla andra. Ingen OT (applicera regeln med bondförnuft).

Jac tycker man kan ställa vissa krav på moderereri gen hur den görs.
Självmoderering har fungerat, men inte när någon avsiktligt förstör o h vederböra de struntar i andras uppmaningar och ingen incriper när detta påtalas till administratörerna.

Att stänga tråden med hänvisning till att "ni" sköter er dåligt är inte bra moderering utan kollektiv bestraffning.

Den här härdsmältan i A99-tråden är till största delen en mans, XX, fel som med flit postat inlägg efter inlägg som varit väldigt provocerande och förgiftat diskussionen. Massor försök har gjorts av andra skribenter att lösa det på olkka sätt och den dåliga stämningen har spritt sig.

När deg påtalats på ett tidigt stadium så har det bara ignorerats och sen när det går ordentligt överstyr så stängs tråden helt istället xör att ta itu med problemet.

Min gissning till det ar att det kräver mindre ansträngning.

Att bara ge svepande generella skäl är inte bra nog tycker jag. Mycket bättre att vara specifik och sen ta itu med det rikgiga problemet. Då krävs det att man sätter sig in i diskussionerna för att se var urspårningen börjar gång på gång. Tittar man bara ytligt så kan man få fel uppfattning när man läser. reaktionerna efter att det redan eskalerat.

Jag har försökt på mitt sätt men inser att det också blivit en del av öroblemet istället när det inte fungerat.

Jag "kan" den här tråde o h kan hjälpa er genom att plocka fram ett tiotal inlägg ni kan titta mer noga på som visar mönstret och hur de här infekterade sidodiskussionerna har startat gång på gång.

"Bondförnuft" fungerar när viljan finns och för de flesta personer, men när någon med avsikt skriver för att förstöra så hjälper det inte ett dugg att hänvisa till det.

/Mats

Ett sorgligt slut för en av de roligaste trådarna jag följt. Stämningen var inte bra på slutet och varken flitiga skribenter eller läsare verkade må bra av det.
Ni som skrivit mycket och bidragit både till skratt, information och spekulation, stanna kvar och fortsätt i nya trådar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar