Det är en handfull som gillar hur Sonytrådarna varit. Men de trådarna är de som flest folk klagar på. Jag modererade i våras men det blev ett herrans liv och jag backade. Jag trodde handfullen skulle ta lite lärdom och lugna ner sig med pajkastning/OT men det har ju inte blivit så.
Anledningen till att den aktuella tråden inte är modererad beror helt på att handfullen folk sa att så skulle det vara, dvs INGEN moderering i Sonytrådar. Men nu när jag stänger en tråd, som alla är överens om är fullständigt urspårad, så skall vi helt plötsligt ta skit för att vi inte modererar och insinuationer om att vi är trötta.
Ingen äger en tråd och kan bestämma reglerna för en enskild. Det gör vi som driver sajten. Nu är det slut på den typen av Sonytrådar och nu gäller det som i alla andra. Ingen OT (applicera regeln med bondförnuft).
Jac tycker man kan ställa vissa krav på moderereri gen hur den görs.
Självmoderering har fungerat, men inte när någon avsiktligt förstör o h vederböra de struntar i andras uppmaningar och ingen incriper när detta påtalas till administratörerna.
Att stänga tråden med hänvisning till att "ni" sköter er dåligt är inte bra moderering utan kollektiv bestraffning.
Den här härdsmältan i A99-tråden är till största delen en mans, XX, fel som med flit postat inlägg efter inlägg som varit väldigt provocerande och förgiftat diskussionen. Massor försök har gjorts av andra skribenter att lösa det på olkka sätt och den dåliga stämningen har spritt sig.
När deg påtalats på ett tidigt stadium så har det bara ignorerats och sen när det går ordentligt överstyr så stängs tråden helt istället xör att ta itu med problemet.
Min gissning till det ar att det kräver mindre ansträngning.
Att bara ge svepande generella skäl är inte bra nog tycker jag. Mycket bättre att vara specifik och sen ta itu med det rikgiga problemet. Då krävs det att man sätter sig in i diskussionerna för att se var urspårningen börjar gång på gång. Tittar man bara ytligt så kan man få fel uppfattning när man läser. reaktionerna efter att det redan eskalerat.
Jag har försökt på mitt sätt men inser att det också blivit en del av öroblemet istället när det inte fungerat.
Jag "kan" den här tråde o h kan hjälpa er genom att plocka fram ett tiotal inlägg ni kan titta mer noga på som visar mönstret och hur de här infekterade sidodiskussionerna har startat gång på gång.
"Bondförnuft" fungerar när viljan finns och för de flesta personer, men när någon med avsikt skriver för att förstöra så hjälper det inte ett dugg att hänvisa till det.
/Mats