Annons

Ang. Interpolering

Produkter
(logga in för att koppla)

piller91

Medlem
Jag ska framkalla en bild som jag ska interpolera upp till 140cm från 96cm och nu undrar jag om det är någon som vet om det spelar någon roll vilken typ av Interpolering man ska använda sig av?

Vilken av dessa får man bäst resultat av? om det är någon skillnad förståss.

-Nearest Neighbour
-Bilinear
-Bicubic
-Bicubic Smoother
-Bicubic Sharper

Tacksam för svar!

OM jag inte minns fel, så är bicubic smoother bäst när man förminskar, och vanlig bicubic eller sharper, när man förstorar.

eos30 skrev:
OM jag inte minns fel, så är bicubic smoother bäst när man förminskar, och vanlig bicubic eller sharper, när man förstorar.

Nä, tvärtom är det. Bikubisk mjukare används när du interpolerar upp bilder till större storlekar, bikubisk skarpare när du minskar bildens pixelantal. Inte så lätt att förstå utifrån namnen på de två metoderna.

MVH/Stefan

Walle skrev:
Jag brukar använda mig av Bicubic Sharper om jag ska printa på lambdaprintern på crimson.

Lambdans egna interpolering gör det oftast bättre än det som jag får till i Photoshop enligt min erfarenhet. Och om du använder det för att förstora upp bilder är det Bikubisk Mjukare som Adobe rekommenderar. Testa.

MVH/Stefan

Tack Stefan, jag hade läst om det på Adobe Studio men hade tydligen glömt åt vilket håll det var. Har inte använt interpolering så mycket, så det hade inte fastnat ;)

stefohl skrev:
Nä, tvärtom är det. Bikubisk mjukare används när du interpolerar upp bilder till större storlekar, bikubisk skarpare när du minskar bildens pixelantal. Inte så lätt att förstå utifrån namnen på de två metoderna.
Egentligen är bilinjär (bilinear) bäst vid förminskning. Bikubisk skärper nämligen automatiskt bilden vilket kan ge oönskade halo-effekter. Inte minst så tappar du kontrollen över skärpningen med bikubisk , bikubisk smoother/skarpare.

Som ni ser så orsakar bikubisk interpolering tydliga halos och tappar helt informationen mellan linjerna. Bicubic smoother är aningen bättre, men skadar fortfarande bilden.

Bilagor

• bicubic3.png
    bicubic3.png
    1.9 KB · Visningar: 321
Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar