Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Ang HDRi bilder
- Trådstartare Evomaccan
- Start datum
Zotamedu
Aktiv medlem
Först tar du ett par bilder med olika exponeringar på ett motiv. Stativ är ett måste. Ta en normalt exponerad och sen en som är överexponerad med ett steg och en som är underexponerad med ett steg. Skaffa ett program som heter Photomatix Pro och välj Generate HDR i menyn. Där lägger den ihop de tre bilderna till en HDR bild. Sen måste du tonemapa bilden för att den ska se bra ut.
kreatören
Aktiv medlem
Om du googlar på: "HDR tutorials" kommer du att hitta massor av information.
Här några sidor:
http://www.luminous-landscape.com/tutorials/hdr.shtml
http://www.naturescapes.net/072006/rh0706_1.htm
http://stuckincustoms.com/2006/06/06/548/
Här några sidor:
http://www.luminous-landscape.com/tutorials/hdr.shtml
http://www.naturescapes.net/072006/rh0706_1.htm
http://stuckincustoms.com/2006/06/06/548/
Martin Wallgren
Ny medlem
Tips om en relativt ny HDRi-programvara som gör ett fantastiskt jobb och är dessutom gratis att ladda ner från tillverkaren. http://www.hdrlabs.com/picturenaut/index.html
Beroende på hur stort dynamiskt omfång motivet/scenen har så kan du behöva ta 3 exponeringar med +2, 0 och -2EV kompensation. I regel räcker det med 3 exponeringar men även fler kan komma till nytta om du har en stark ljuskälla (t.ex. solen) som lyser med full styrka in i ett rum där du samtidigt vill fånga upp fina detaljer i områden som är helt eller delvis höljda i dunkel, obelysta. Det finns väl inte direkt några tydliga direktiv för hur många exponerinar och/eller antal EV-steg som ger bäst resultat, det bästa är att testa sig fram och få känslan för tekniken som sådan.
Att använda stativ är rekommenderat, det går även i goda ljusförhållanden att prova sig fram med kamerans serietagning kombinerat med "bracketing" om så finnes på din kamera, där kameran tar en snabb serie med 3st bilder exponerade t.ex. +/-2EV och en normalt exponerad bild. I HDRi-mjukvaran kan du sedan klicka i att bilderna skall justeras in mot varandra så att de överlappar. Detta fungerar olika bra i olika program, men som regel gäller det att förhindra att kameran roteras även det minsta. Oftast klarar programmen att kompensera parallella förskjutningar bra.
EasyHDR (och Photomatix som nämndes här) är också bland de bästa programmen för att processa HDR.
Om man justerar exponeringarna manuellt kan det vara bra att tänka på att inte ändra bländaren mellan de olika bilderna i serien, endast slutartid. Med kameran inställd på (A)-läge eller (Av) för Canon så försäkrar du dig om att inställd bländare gäller, sedan kan du ställa in EV-kompensation uppåt och neråt. Det kan också rekommenderas att fokusera manuellt. Vissa objektiv ändrar brännvidden något lite vid fokusering, bländaren påverkar skärpedjupet som bekant och dessa faktorer spelar in på slutresultatets skärpa.
Tone-mapping gör att du "lyfter fram" alla detaljer i bilden eftersom skärmen eller print-media inte klarar att återge hela det dynamiska omfånget som en sammansatt HDR-bild innehåller. Tonemapping beräknar innehållet baserat på ljusstyrka och kurvor, och komprimerar bildens dynamiska omfång till ett "vettigt" resultat. Där finns en oändlig möjlighet till kreativitet och experimenterande, snarare än korrekt resultat.
Hoppas detta gav något i rätt riktning så att jag inte snöade in dig helt i komplicerade drivor.
Mvh Martin
Beroende på hur stort dynamiskt omfång motivet/scenen har så kan du behöva ta 3 exponeringar med +2, 0 och -2EV kompensation. I regel räcker det med 3 exponeringar men även fler kan komma till nytta om du har en stark ljuskälla (t.ex. solen) som lyser med full styrka in i ett rum där du samtidigt vill fånga upp fina detaljer i områden som är helt eller delvis höljda i dunkel, obelysta. Det finns väl inte direkt några tydliga direktiv för hur många exponerinar och/eller antal EV-steg som ger bäst resultat, det bästa är att testa sig fram och få känslan för tekniken som sådan.
Att använda stativ är rekommenderat, det går även i goda ljusförhållanden att prova sig fram med kamerans serietagning kombinerat med "bracketing" om så finnes på din kamera, där kameran tar en snabb serie med 3st bilder exponerade t.ex. +/-2EV och en normalt exponerad bild. I HDRi-mjukvaran kan du sedan klicka i att bilderna skall justeras in mot varandra så att de överlappar. Detta fungerar olika bra i olika program, men som regel gäller det att förhindra att kameran roteras även det minsta. Oftast klarar programmen att kompensera parallella förskjutningar bra.
EasyHDR (och Photomatix som nämndes här) är också bland de bästa programmen för att processa HDR.
Om man justerar exponeringarna manuellt kan det vara bra att tänka på att inte ändra bländaren mellan de olika bilderna i serien, endast slutartid. Med kameran inställd på (A)-läge eller (Av) för Canon så försäkrar du dig om att inställd bländare gäller, sedan kan du ställa in EV-kompensation uppåt och neråt. Det kan också rekommenderas att fokusera manuellt. Vissa objektiv ändrar brännvidden något lite vid fokusering, bländaren påverkar skärpedjupet som bekant och dessa faktorer spelar in på slutresultatets skärpa.
Tone-mapping gör att du "lyfter fram" alla detaljer i bilden eftersom skärmen eller print-media inte klarar att återge hela det dynamiska omfånget som en sammansatt HDR-bild innehåller. Tonemapping beräknar innehållet baserat på ljusstyrka och kurvor, och komprimerar bildens dynamiska omfång till ett "vettigt" resultat. Där finns en oändlig möjlighet till kreativitet och experimenterande, snarare än korrekt resultat.
Hoppas detta gav något i rätt riktning så att jag inte snöade in dig helt i komplicerade drivor.
Mvh Martin
Evomaccan
Aktiv medlem
ja detta har hjälpt mig otroligt mycket.
jag har hittat inställningen med serietagning med olika exponeringar.
men strax efter jah gjort detta så upptäckte jag att jag fått ett måndagsex av min kamera. satte i splitternya batteri, ska ta en bild direkt står det batteri tomt får åka ner o skrika på dom idag...
men som sagt tack alla för hjälpen, jag kommer slänga upp lite bilder under morgondagen så kom gärna med kritik då...
\\ Narcus
jag har hittat inställningen med serietagning med olika exponeringar.
men strax efter jah gjort detta så upptäckte jag att jag fått ett måndagsex av min kamera. satte i splitternya batteri, ska ta en bild direkt står det batteri tomt får åka ner o skrika på dom idag...
men som sagt tack alla för hjälpen, jag kommer slänga upp lite bilder under morgondagen så kom gärna med kritik då...
\\ Narcus
perstromgren
Aktiv medlem
axeisi skrev:
Hur ska man göra om motivet rör på sig och man vill fota med hdr?? (ex vågor) ???
Då är enda chansen att ta ut vad som går ur en RAW-formatsbild.
Per.
Escalib
Aktiv medlem
Det är väldigt enkelt egentligen.
Man måste inte ha flera olika originalexponeringar av ett motiv för att kunna göra en HDR-bild.
Det blir bara "bättre" slutresultat om man använder flera originalexponeringar när man håller sig till en bildruta som slutprodukt.
Men,. det stora men, man kan även göra HDR av en originalexponering - då får man däremot se till att ordna de olika exponeringarna inne i sitt bildhanteringsprogram:
Ex CS3:
Image -> Adjustment -> Exposure
Och sedan se till att spara sitt foto i 3 lr flera olika exponeringar.
Och sedan därifrån ta in alla de nysparade bilderna i sitt HDR-program.
Det negativa med detta är att det inte blir en fullt så klar HDR som man skulle kunna få av 3 originalexponeringar - men sålänge du inte nämner det för ngn så lär inte ett otränat öga se ngn skillnad
Som exempel så är samtliga av mina Panorama-HDR-bilder byggda runt den här principen.
Och nej, man behöver inte RAW-bilder, det räcker gott och väl med högupplöst jpeg.
Man måste inte ha flera olika originalexponeringar av ett motiv för att kunna göra en HDR-bild.
Det blir bara "bättre" slutresultat om man använder flera originalexponeringar när man håller sig till en bildruta som slutprodukt.
Men,. det stora men, man kan även göra HDR av en originalexponering - då får man däremot se till att ordna de olika exponeringarna inne i sitt bildhanteringsprogram:
Ex CS3:
Image -> Adjustment -> Exposure
Och sedan se till att spara sitt foto i 3 lr flera olika exponeringar.
Och sedan därifrån ta in alla de nysparade bilderna i sitt HDR-program.
Det negativa med detta är att det inte blir en fullt så klar HDR som man skulle kunna få av 3 originalexponeringar - men sålänge du inte nämner det för ngn så lär inte ett otränat öga se ngn skillnad
Som exempel så är samtliga av mina Panorama-HDR-bilder byggda runt den här principen.
Och nej, man behöver inte RAW-bilder, det räcker gott och väl med högupplöst jpeg.
Falkman
Aktiv medlem
Jag har testat med enkel HDR eller fusk-HDR om man så vill med att utgå från en exponering vilken jag kört levels på för att ljusa upp den ena bilden.
Laddade ned Photomatix Basic där jag lät programmet lägga ihop de båda bilderna för att sedan göra en tone mapping. Bilden är tagen med en 5 mpx Sony kompakt för några år sedan. Nackdeln med den är att utblåsta högdagrar inte går att rädda. Där av himlen i bakgrunden. Annars tycker jag bilden blev hyfsad.
Fusk-HDR
Laddade ned Photomatix Basic där jag lät programmet lägga ihop de båda bilderna för att sedan göra en tone mapping. Bilden är tagen med en 5 mpx Sony kompakt för några år sedan. Nackdeln med den är att utblåsta högdagrar inte går att rädda. Där av himlen i bakgrunden. Annars tycker jag bilden blev hyfsad.
Fusk-HDR
Escalib
Aktiv medlem
Kajsa220 skrev:
Och hur gör man en tonemapping?
Oh tja jag kan bara säga hur man gör det i Photomatix Pro.
Alltså ej räknat PS så har de flesta oberoende HDR-program sitt eget tonemapingverktyg.
Photomatix Pro;
HDR -> Generate = HDR
Vilket vid kombination av flera exponeringar ger dig en HDR-fil/bild - denna kan i sig visst tas in i PS och där balanseras, men det är bara onödigt då Photomatix kan sköta det åt dig (lr rättare sagt, du får sköta det)
Så från HDR till Tonemaping i Photomatix:
HDR -> Tonemaping
MEN då måste du ha en öppen HDR-fil i fönstret annars kan du inte komma åt verktyget.
Så:
HDR -> Generate = HDR
HDR -> Tonemaping = Tonemap:ad HDR
Dock är själva tonemaping:en ingen dans på rosor - i de flesta fall är det bäst att börja från default och ge varje individuell bild sin egen tonemaping - och beroende på hur pass noggrann du är, så kan detta ta lång lång tid att få till ordentligt.
Många reglage som skall pillas på
klabbarpan
Aktiv medlem
Jag har tittat på dina bilder Jesper och de ser ju riktigt trevliga ut.
Några frågor bara. Vad är tonemaping? Är det där du styr färgerna i bilden?
Jag har sett fler som har HDR-bilder med liknande resultat som dina bilder. Är det ett krav att det är just HDR-bilder för att kunna göra tonemaping?
Några frågor bara. Vad är tonemaping? Är det där du styr färgerna i bilden?
Jag har sett fler som har HDR-bilder med liknande resultat som dina bilder. Är det ett krav att det är just HDR-bilder för att kunna göra tonemaping?
Similar threads
- Svar
- 47
- Visningar
- 7 K
- Svar
- 84
- Visningar
- 9 K
- Svar
- 38
- Visningar
- 4 K