Annons

Angående köp av skrivare

Produkter
(logga in för att koppla)

LinusHellberg

Aktiv medlem
Tjena!

Jag är sugen på att köpa mig en egen skrivare, för att slippa dra mig till en butik hela tiden när jag vill framkalla bilder.

Jag har tänkt mig runt 2000kr max. Skulle gärna vilja ha tips på en bra skrivare för de pengarna.

Skulle vara bra om man kan variera på storlekar och ha så stort som möjligt.

Canon Pixma MP640 har jag tittat på lite. Men kan inte direkt förstå hur stora bilder man kan skriva ut.

Låga kunskaper för skrivare!

Mvh

Visst är det kul med en egen fotoskrivare men du kommer att få väldigt många goda råd och tillslut är rådet att köpa en våldsamt dyr skrivare för där är utskriftspriset lägst. Fundera lite över att samla utskriftsbehovet och skicka till t.ex. Crimson. Det kan bli billigare och då får du dina bilder med rätt färger osv.

När du köper skrivare och vill skriva ut bilder, då hamnar du rätt in i ett getingbo med profiler, kalibrering av skärm, papper och inställningar. Själv köpte jag för ca 1 år sedan en Epson R800 för att det skulle vara en bra skrivare och det är det kanske men vilket mackel med inställningar innan du kan få ut några kort till ett ganska högt pris. En komplett omgång bläck, tar djupt i plånboken.

Idag använder jag knappt skrivaren utan enstaka bilder som är lite bråttom med, mailar jag ner till den lokala fotohandlaren och hämtar oftast samma dag. Planerade utskrifter samlar jag på mig och skickar till Crimson. För mig fungerar det väldigt bra och jag kommer inte att köpa någon ny s.k. fotoskrivare. Jag är ganska säker på att jag inte kan få mitt utskriftsbehov av bilder billigare och bättre. Sedan att det finns en allround skrivare till datorn är en annan sak.

Visst är det kul med en egen fotoskrivare men du kommer att få väldigt många goda råd och tillslut är rådet att köpa en våldsamt dyr skrivare för där är utskriftspriset lägst. Fundera lite över att samla utskriftsbehovet och skicka till t.ex. Crimson. Det kan bli billigare och då får du dina bilder med rätt färger osv.

När du köper skrivare och vill skriva ut bilder, då hamnar du rätt in i ett getingbo med profiler, kalibrering av skärm, papper och inställningar. Själv köpte jag för ca 1 år sedan en Epson R800 för att det skulle vara en bra skrivare och det är det kanske men vilket mackel med inställningar innan du kan få ut några kort till ett ganska högt pris. En komplett omgång bläck, tar djupt i plånboken.

Idag använder jag knappt skrivaren utan enstaka bilder som är lite bråttom med, mailar jag ner till den lokala fotohandlaren och hämtar oftast samma dag. Planerade utskrifter samlar jag på mig och skickar till Crimson. För mig fungerar det väldigt bra och jag kommer inte att köpa någon ny s.k. fotoskrivare. Jag är ganska säker på att jag inte kan få mitt utskriftsbehov av bilder billigare och bättre. Sedan att det finns en allround skrivare till datorn är en annan sak.

Okej! Så det är inte värt för foton runt 20x30 heller? För det är de som är tanken att ha 20x30 bilder som "Max".

Jag vet att de inte blir den exakta kvalité som man får av butiker/Hemsidor.
Men är det så stor skillnad i det?

En bra fotoskrivare ger väl så bra utskriftskvalite som när du skickar till ett labb. Man skall heller inte överdriva problemen med inställningar, profiler, etc. Oftast blir det bra resultat om man väljer rätt papperstyp i skrivarens drivrutin, i alla fall när man använder originalpapper. Jag använder Canons skrivare, men även Epson och möjligen HP är bra. MP 640 är ett bra val om du behöver scanner och Wi-fi. Annars är Canon Pixma iP4700 ett bra val. Jag brukar räkna med en utskriftskostnad på 30 kr för en A4-utskrift, totalt för papper och bläck.

En bra fotoskrivare ger väl så bra utskriftskvalite som när du skickar till ett labb. Man skall heller inte överdriva problemen med inställningar, profiler, etc. Oftast blir det bra resultat om man väljer rätt papperstyp i skrivarens drivrutin, i alla fall när man använder originalpapper. Jag använder Canons skrivare, men även Epson och möjligen HP är bra. MP 640 är ett bra val om du behöver scanner och Wi-fi. Annars är Canon Pixma iP4700 ett bra val. Jag brukar räkna med en utskriftskostnad på 30 kr för en A4-utskrift, totalt för papper och bläck.

Bra att höra! :)

Men jag måste fråga. Scanner och Wi-Fi. Vad menas med det?
Jag är total nybörjare på skrivare, så hoppas det inte stör dig! :D

Vad för patroner bör man köpa till? Till Canon Pixma iP4700 i så fall.
Och vad för papper kan du rekomendera?

(Hemsida länk gärna!)

Det stör mig inte, tvärtom, det är bara kul att kunna hjälpa till. MP 640 är en s.k. multifunktionsskrivare. Den har en integrerad scanner (bildläsare), kan därför även användas som kopiator. Wi-Fi betyder att den har inbyggt trådlöst nätverk, kan anslutas trådlöst till din dator (eller t.e.x Iphone), om du har trådlöst nätverk installerat.
Patroner bör man alltid köpa original, för bästa resultat. Detsamma gäller papper, i alla fall så länge man är nybörjare. Canon har vad man behöver och mer därtill. Sen, när man blir lite mer van, kan det vara kul att exprimentera med olika papper från andra tillverkare.

Här t.ex. kan du läsa mer vilka patroner som passar och vilka papper som finns: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=ip4700

Det stör mig inte, tvärtom, det är bara kul att kunna hjälpa till. MP 640 är en s.k. multifunktionsskrivare. Den har en integrerad scanner (bildläsare), kan därför även användas som kopiator. Wi-Fi betyder att den har inbyggt trådlöst nätverk, kan anslutas trådlöst till din dator (eller t.e.x Iphone), om du har trådlöst nätverk installerat.
Patroner bör man alltid köpa original, för bästa resultat. Detsamma gäller papper, i alla fall så länge man är nybörjare. Canon har vad man behöver och mer därtill. Sen, när man blir lite mer van, kan det vara kul att exprimentera med olika papper från andra tillverkare.

Här t.ex. kan du läsa mer vilka patroner som passar och vilka papper som finns: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=ip4700

Så bläckpatron paketet är de som gäller då? Hur många bilder kan det där paketet göra, just när det är A4 papper.

Sen just foto papper. Bör jag ta det billigaste i början i formatet A4 och 10x15
Sedan också, hur många papper får man per köp?

Många frågor, men det kan behövas!
Tack så mycket för svaren föresten.

Om du köper en ny skrivare ingår det en uppsättning patroner. Sen blir det ju billigare per patron om man köper paketet, men förr eller senare behöver du köpa enstaka patroner, eftersom de i regel förbrukas olika fort. Vilket papper du skall köpa beror ju på hur du vill att dina foto skall presenteras. Glossy betyder blankt papper, Matte betyder matt. Semi-Gloss är mittemellan, halvblankt. Pro II och Pro Platinum är högblanka papper. Hur många ark som finns i paketet står ju i produktbeskrivningen, det är bara att läsa innantill. Sen hur många bilder du får ut från patronerna är omöjligt att säga, det beror helt på hur bilden ser ut.

Om du köper en ny skrivare ingår det en uppsättning patroner. Sen blir det ju billigare per patron om man köper paketet, men förr eller senare behöver du köpa enstaka patroner, eftersom de i regel förbrukas olika fort. Vilket papper du skall köpa beror ju på hur du vill att dina foto skall presenteras. Glossy betyder blankt papper, Matte betyder matt. Semi-Gloss är mittemellan, halvblankt. Pro II och Pro Platinum är högblanka papper. Hur många ark som finns i paketet står ju i produktbeskrivningen, det är bara att läsa innantill. Sen hur många bilder du får ut från patronerna är omöjligt att säga, det beror helt på hur bilden ser ut.

Jag bugar och bockar!
Ett väldigt tack för att du tog tid att läsa och svara på mina frågor!

Känner mig rätt säker på en Canon Pixma iP4700 nu.

Så vi får se vad som händer! :D

Tack!

Om du köper en ny skrivare ingår det en uppsättning patroner.
Ofta innehåller de patroner som ingår vid skrivarköp mindre mängd bläck än de som man köper lösa. Hur mycket bläck man får "på köpet" varierar mellan skrivare; ibland räcker det bara till några bilder (antagligen billiga skrivare), ibland är det normal volym (antagligen dyrare skrivare).

En väsentlig sak att känna till för Canons Pixmaskrivare är att det är bra att byta mer än en patron samtidigt, om man har mer än en som det står lågt i nivån. Vid varje byte skvätter skrivaren nämligen ut en icke obetydlig mängd bläck från varje patron. Men byter du flera patroner på en gång blir det bara ett skvättande för alla bytena.

Alla Canon-skrivare som jag har köpt genom åren har haft fulla patroner, har bestämt för mig att Canon aldrig levererar halvfulla, inte ens med de billigaste skrivarna. Hur det är med andra fabrikat vet jag inte.

En väsentlig sak att känna till för Canons Pixmaskrivare är att det är bra att byta mer än en patron samtidigt, om man har mer än en som det står lågt i nivån. Vid varje byte skvätter skrivaren nämligen ut en icke obetydlig mängd bläck från varje patron. Men byter du flera patroner på en gång blir det bara ett skvättande för alla bytena.

Det visste jag inte, men frågan är om det lönar sig att byta redan vid första låg nivå-varningen. Jag kör bara vidare ända tills slut-varningen, det finns bläck kvar till ett flertal utskrifter.

Roligt, är också sugen på en CANON PIXMA IP4700. Men har också lite funderingar, har du beställt din än?

Köpa skrivare

Lånar jämt denna gamla tråden igen jag. Har också tänkt mig att köpa en fotoskrivare men vet inte vilken jag ska köpa så vänder mig till er med lite mer erfarenhet. Har ni köpt eran Canon och blev ni nöjda?

Har funderat på denna ifrån Proshop.se. Är det något kap tycker ni?

Jag har en föregångare till IP4700, nämligen IP4500 och jag är mycket nöjd med de utskrifter den presterar. Vid ett par tillfällen har jag fallit för frestelsen att köpa billigt piratbläck och det har aldrig varit någon bra affär, det har slutat med randiga utskrifter, felaktiga färger eller patroner som inte accepterats av skrivaren. Jag håller mig till originalpatroner och "lurar" mig själv genom att köpa en då och en då, men räknar jag nyktert på utskriftskostnaden finns det inget skäl att skriva själv. Men det är förbaskat kul att trolla fram en bild redan någon timma efter att den är tagen.

Priset på bläck skiljer mycket också. Net on Net tar 145 kronor per patron för CLI8 medan andra tar ända upp till 219 (!) kronor för samma patron. Ibland är multipacket dyrare än tre enstaka patroner, så det är bra att hålla koll.

Numera är jag lite småsugen på en A3+ skrivare, men det kan aldrig löna sig. Fast visst vore det skoj.

Jag har en Canon pixma mp970, som tyvärr verkar ha lagt av nu. Just i dag! Den skriver bara ut tre sidor, sen vill den inte mer. Eller ett halvt foto. Men övriga funktioner fungerar.

Den har använts mycket flitigt som "kontorsskrivare", fotoskrivare, kopiator, pappersscannner, filmscanner och diascanner. Kvaliteten har alltid varit superb. Scanna film och dia går utmärkt. Som kontorsskrivare är den snabb. Som fotoskrivare ger den mycket hög kvalitet.

Bläcket är dyrt. Man ska inte tro att det lönar sig ekonomiskt, men kvaliten blir väl så bra som om man lämnar bort jobbet, och visst är det bekvämt att printa själv.

Men, efter tre år tror jag det är (som vanligt!) vill den inte längre. Det blir att handla en ny. Och då blr det en MG 8150 tror jag, med samma funktioner. Kanske kompletterad med en billig svartvit laser för kontorsskrivandet.

Eller också behåller jag den för scanningsfunktionen och köper en ny skrivare utan scanner.

Så länge den fungerade var den mycket bra i alla fall.

Det blev en MG 8150, till reapris på Elgiganten. Bra att ha allt i en burk i alla fall. Skriver mycket snygtt, har jag kunnat konstatera så långt.

Mp 970 hade sju patroner inklusive fotomagenta och fotocyan samt pigmentsvart för kontorsutskrifter. Den nya har sex patroner, vara en grå för snygga gråskalor. Men inte foto magenta och dito cyan. Scannern lär vara förbättrad.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto