Annons

Angående användning av blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

Peterrrrr

Aktiv medlem
Har börjat fota mycket med min blixt(D80 och en SB-900), men känner att jag behöver lära mig mer.

Tex när det är mycket sol och lät skuggbildning på personer, vilket är grunden för hur man ska rikta blixten för att få bort skuggan under hakan, vid kinden etc?

Jag har inte så fina grejor men en pryl som lyfte mina bilder rätt mycket var en sladd till blixten så man kan hålla den som man vill. Modernare grejor har säkert trådlösa finnesser. I övrigt gäller väl att sikta med blixten där man vill ljusa upp, antingen direkt eller reflektera via nån yta. Det svåra är väl att reglera ljusstrykan. Man får öva mycket helt enekelt.

Manuellt

Ett steg närmare en bra exponerad blixtbild är om kör kameran manuellt. Nu kan jag inte Nikon men principen borde vara ungefär likadan.

Med tiden så påverkar du mest det omgivande ljuset.
Med bländaren så påverkar du mest modellens ljus.
Blixtens ljusstyrka kan du också påverka om inte annat med +/- om du kör med E-TTL automatiken. Annars är det även här manuellt.

Ändrar du bländaren, så måste du även justera tiden för att få samma ljusbalans i bilden. Det behöver inte bli så marigt. Här är ett tips på en grundinställning

Titta genom kameran vilken exponering du får om du riktar linsen vid sidan av modellen. Då kör jag med utsnittsmätning, ca 9% mätning av vad jag ser i sökaren. Ratta in korrekt exponering. Tänk då på tiden så att du inte går under gränsen för syncningen med blixten. ca 1/200. (Annars High Speed sync)
Sätt blixtkompensationen på -2/3 och rikta linsen mot modellen. Försök att zooma in modellen så att han/hon fyller sökaren. Fyra av en testblixt. På Canon trycker du på *-knappen. Då skickar blixten iväg en liten "styrblixt" så att automatiken ställer in blixten rätt. S.k. FEL-läge. (Flash Exposure Lock)
Komponera bilden och testa. Finjustera med blixtkompensationen.

Sålänge du kör med automatik så är det lite bökigt eftersom avståndet modell/blixt kan variera samt hur mycket av modellen som fyller rutan. Dock så brukar ovanstående råd fungera hyfsat bra och snart kommer du underfund om vad som gäller för din kamera/blixt.

Nästa steg är att sätta blixten vid sidan om kameran och köra manuellt. Då behöver du en radiosändare för att trigga blixten. Det är en fröjd att fota när du väl har fått in ljuset. Du kan röra dig fritt. Blixten har samma avstånd hela tiden till modellen och du har ditt ljus. Faktiskt mycket lättare än vad man tror. I detta fallet är det "skönt" att slippa automatiken.

Lycka Till!!!

sätt blixten på manuell, full styrka, längsta brännvidd och rikta den rakt i nian på vederbörande. Anpassa styrkan om det behövs, men är det solljus gissar jag att du inte kommer behöva stega ner.

ANNONS