Annons

Andrahandsmarkanden död ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tex en kamera som köptes ny i butik för ett år sedan är inte värd mer än 1/2 av nypriset på prisjakt från seriös webbutik den dag den potentiella köparen ser annonsen. Allt annat är lurendrejeri och man bör då köpa en ny kamera istället.

Jag håller inte med. En ett år gammal kamera, använd några tusen exponeringar av en amatör och väl omhändertagen är i princip som ny, halva priset för en sådan kamera är väldigt billigt.

Tråden ligger i Sonyforum - försök hålla er till diskussioner kring andrahandsmarknaden för deras produkter här, i stället för att svamla om vad som eventuellt händer i andra världsdelar (om det inte direkt påverkar vår lokala marknad).

/Mod

Andrahandsmarknaden är global Anders så i det har Bofoto en poäng. Andra världsdelar går ju bra att prata om om det gäller Asien eller Amerika eller hur. Det görs ju hela tiden. Så vad är det för fel att reflektera över andra delar av en global marknad?

Det är ju uppenbarligen så att marknaden för gamla fotogrejor ser lite olika ut i olika delar av världen. I Europa och USA har alla den infrastruktur som behövs för att backa upp en "digitalkamera". Så ser det inte ut i stora delar av världen. Där lever bilderna bara i telefoner och på nätet. Det är en väldigt stor och begränsande faktor i mer fattiga delar av världen när det gäller hur en andrahandsmarknad "är" för bl.a. gamla Sony-grejor.

............................ Men med Nikon-DSLR (FX-degmentet) är det en dramatisk skillnad i värdeminskning jämfört med Nikon D700 aktuella tid. Jag tycker mig även se många fina nikongluggar har blivit betydligt billigare. För den som köper beg och sedan säljer för att uppgradera går det väl an även om värdeminskningen även där är större. Men ska man köpa nytt, sedan sälja och köpa nytt. Det blir dyrt. Finns för många FX-DSLR och objektiv i förhållande till köpare skulle jag tro. Inget nytt under solen av vad som har framkommit i den här tråden. Detta är givetvis min egna observation men jag har svårt att tro att jag är ensam om den. Nu handlade tydligen tråden inte om Nikon utan Sony, så OT förstås.

Jag tycker inte detta är OT egentligen för det är verkligen en parameter att beakta om andrahandsmarknaden skulle vara bättre för CaNikon är för Sony. Att köpa Sony skulle då vara ett större mått av potentiell kapitalförstöring än om man köpte CaNikon, något som borde vägas in vid plattformsvalet.

Även om Nikon-priserna dalat så kan ju det vara bra mycket bättre ändå än en Sony-marknad där intresse kanske helt saknas.

Jag har själv fyra gamla Sony-hus som jag inte ens bemödat mig om att försöka sälja. Det är idag inte ens värt ansträngningen, så det är verkligen köparens marknad, men vilken vettig människa köper idag en 7-8 år gammal kamera med CCD-sensor med tunnelseende i den optiska sökare när det finns EVF, bara för att nämna något. Det har faktiskt hänt en hel del och även om bildkvaliteten är lysande på basiso så kan man inte använda bilder tagna ens på ISO 800. Det äfr ju ofta så det ser ut eller hur? En gammal kamera är ofta hopplöst omodern även om den rent tekniskt fungerar.

Man måste även beakta skillnader i nypris mellan märken. Sonykameror har haft en prissättning i paritet med andra märken och jag tycker nog inte att prisfallet, händyn tagen till ålder, för A kameror varit större än för C/N.

Däremot, för bättre A objektiv har prisfallet varit mycket större. Men här skulle jag vilja hävda, att Sonys marknadsföring till trots, att man satt priserna för högt. 24-70/2,8 kostar mer än Nikons ditto i samma ålder och Sonys 16-35/2,8 når inte Nikons exceptionella och vidvinkligare 14-24/2,8 till ett lägre pris. Sonys 70-200/2,8 är inte bildstabiliserad och som många säger - varför betala två gånger för bildstab då C/N har detta. Jag vill hävda, trots att jag är Sonyägare, att begagnatpriset bättre återspeglar prestanda/pris än nypriset. Därför, med tanke på ett högre nypris än motsvarande prestanda från i synnerhet Nikon, eller avsaknad av bildstab i fallet 70-200, till ungefär samma pris som N, så har Sony helt enkelt satt nypriset för högt (åtminstone i Sverige) med större prisfall som följd.

Sonys andrahandsmarknad är mycket smalare/mindre. Det är svårare där att hitta det man behöver. Det finns ett mycket större begutbud av CaNikon men också en betydligt större grupp potentiella köpare. Så det är säkert så att det kommer ut mycket mer på deras andrahandsmarknader men det försvinner nog ofta snabbt också om priserna ligger nära jämviktspriset på marknaden.

Canikon begmarknaden bör vara betydligt roligare än Sonys för där händer det ju inte alls lika mycket. Jag har ofta varit i det läget att jag kollat begmarknaden som ofta inte funnits för det jag velat köpa och då har man nästan alltid hamnat i att köpa nytt på nätet istället (B&H eller Pixmania), eftersom väldigt få har haft något Sony på hyllan i det här landet tidigare.

Det har blivit lite bättre här men utbudet av Sony-gejor är alltid lite styvmoderligt behandlat tycker jag. Så hade det varit idag jag börjat med detta så hade jag valt Nikon istället. Canon har aldrig intresserat mig för jag har aldrig gillat deras design och de har haft sämre sensorer de senaste 3-4 åren också så det valet hade inte varit speciellt svårt för mig i alla fall.

Jag köpte precis ett Minolta 70-210 f/4 för 400kr. För ett år sedan gick dom för 1300-1500kr oftast. Så nog har priserna fallit alltid.

Jag köpte ett sådant objektiv för 800 kr i juni i år. Med den här trenden är de snart gratis.

Nu är det nya FF E-mount kameror på gång......snart;)
Och med AF i A6000 klass.

http://www.sonyalpharumors.com/

Man kan ju undra hur många A7 / A7r ägare som önskar en rappare kamera men samtidigt oroar sig för värdefallet framöver? Gissar att det framåt jul är köpläge på en A7:a;)

/Stephan

Nu är det nya FF E-mount kameror på gång......snart;)
Och med AF i A6000 klass.

http://www.sonyalpharumors.com/

Man kan ju undra hur många A7 / A7r ägare som önskar en rappare kamera men samtidigt oroar sig för värdefallet framöver? Gissar att det framåt jul är köpläge på en A7:a;)

/Stephan

Alla Sonykameror faller ju som en sten i nypris efter ett halvår, så dumt att köpa när de lanseras, men med a7 var man ju bara tvungen. Så värdefallet har man redan haft ågren över!

Sålde just en Canon EF 50/1,4 inkl motljusskydd men utan filter för 2.000 kr
Satte ut den på Blocket och fick den såld direkt.
Begärt pris var 2.200 med viss prutmån ned till 2.000 kr

Optiken var i bra skick, med kvitto från 2012 med sparad kartong.

Antingen hade jag tur, eller sålde för billigt eller så är inte marknaden död.

Sålde tidigare en Canon 60D men där var det trögare, fick gå ned ordentligt i pris för att få sålt.

Sålde just en Canon EF 50/1,4 inkl motljusskydd men utan filter för 2.000 kr
Satte ut den på Blocket och fick den såld direkt.
Begärt pris var 2.200 med viss prutmån ned till 2.000 kr

Optiken var i bra skick, med kvitto från 2012 med sparad kartong.

Antingen hade jag tur, eller sålde för billigt eller så är inte marknaden död.

Sålde tidigare en Canon 60D men där var det trögare, fick gå ned ordentligt i pris för att få sålt.

Optik har klarat sig bättre, viss optik till och med mycket bra. Den främsta orsaken är väl att det går många år mellan modelluppdateringarna. Det kommer inte en ny Canon EF 50/1,4 vart tredje år. Jämför med kamerahusen och då speciellt de spegellösa som i dag uppdateras betydligt snabbare..

/Stephan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar