Man måste även beakta skillnader i nypris mellan märken. Sonykameror har haft en prissättning i paritet med andra märken och jag tycker nog inte att prisfallet, händyn tagen till ålder, för A kameror varit större än för C/N.
Däremot, för bättre A objektiv har prisfallet varit mycket större. Men här skulle jag vilja hävda, att Sonys marknadsföring till trots, att man satt priserna för högt. 24-70/2,8 kostar mer än Nikons ditto i samma ålder och Sonys 16-35/2,8 når inte Nikons exceptionella och vidvinkligare 14-24/2,8 till ett lägre pris. Sonys 70-200/2,8 är inte bildstabiliserad och som många säger - varför betala två gånger för bildstab då C/N har detta. Jag vill hävda, trots att jag är Sonyägare, att begagnatpriset bättre återspeglar prestanda/pris än nypriset. Därför, med tanke på ett högre nypris än motsvarande prestanda från i synnerhet Nikon, eller avsaknad av bildstab i fallet 70-200, till ungefär samma pris som N, så har Sony helt enkelt satt nypriset för högt (åtminstone i Sverige) med större prisfall som följd.