Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Andrahandsmarkanden död ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur ser ni på andrahandsmarkanden för Sony ? Är den sämre än för andra märken ?

Har haft en Sony A700 med flera objektiv samt blixt ute på annons här och inte ens fått ett skambud :-(.
Kollade lite för skoj skull på tradera och där är priserna löjligt låga.

Är det unikt för en äldre modell eller kombinationen äldre modell / Sony ?

/ Anders

Den gamla sanningen gäller fortfarande; kamerahus tappar snabbt värdet medan objektiv, iaf bra sådana, håller betydligt längre.

Visst är det så, kolla proffshus anno 2007-2008.

Nikon D3 kostade 58.000:- . Finns exemplar för 9-12k = 16-18% av nypris (c:a)
Canon 1DsMkIII kostade 60.000:-. Går att hitta för 13-16k = c:a 20% av nypris
Canon 1DMkIII kostade 43.000:- Går att hitta för 8-9k =c:a 18,5 % av nypris
Sony A900 kostade 29.900:-. Går att hitta för 6-7k = c:a 20% av nypris.

Går vi lite längre tillbaks så hittar vi 1DsMkII/1DMkII för 69.000:- resp 43.000:-. De kan fås för 7k resp 4k.

Till dessa beräkningar ska vi dessutom lägga inflation.

Objektiv har betydligt längre ekonomisk livslängd. Men sedan ska man ju inte glömma att marknadsvärde och bruksvärde är helt skilda från varandra vad gäller kamerahus.

//Lennart

Det ligger en nikon d800 i fint skick på tradera ute nu. 10 t igen på auktionen och priset ligger på 10200. ska bli intressant att se slutpriset.

när jag sålde min D700 fick jag 7500 för ca 10 mån sedan. jag tror att värdeminskingen nu på dslr är betydligt högre.

Det har nog inget med Sony att göra. Jag brukar köpa mina kameror (byter flera ggr per år) för ca 50-60% av nypriset ca 3 MÅNADER efter release.
En 6 år gammal kamera ger jag inte många kronor för.

Brukar köpa kameror 3 månader efter release för halva priset;)

Haha, visst finns det idioter men jag ifrågasätter detta om det inte är stöldgods.
Jag har sålt nyanskaffade kameror ett par gånger och alltid fått 80-85% på nolltid
så därför tvivlar jag. Sedan är svensken nog lika dålig på att pruta som att prutas;)

/Stephan

Har haft en Sony A700 med flera objektiv samt blixt ute på annons här och inte ens fått ett skambud :-(.

/ Anders

Andrahandsmarknad för Sony-grejor? Finns den?
Jag tyckte det fanns en sådan 2004-2005 när jag skaffade min första digitala systemkamera men nu vet jag faktiskt inte riktigt längre. Visst finns det en massa gamla generation 1 AF-objektiv som finns där ute men intresset för dessa fast de är billiga är nog rätt litet trots allt.

Jag undrar om inte utvecklingen mot allt billigare FF-modeller också gjort nu att intresset för nya objektiv ökat också eftersom de ofta visat sig vara väldigt bra om än fortfarnde i ett begränsat urval. Insikten har väl vuxit hos många att det kanske inte är optimalt att hänga på gamla objektiv på dessa nya kamerahus om man verkligen vill få ut allt kameran är mäktig.

Även när det gäller tillbehör så har ju saker ändrats. Blixtskofattningar och blixtstryrning ändras och gamla modeller blir ointressanta. Detsamma kan sägas om exv. Sonys mikrofoner.

De exklusivare objektiven kommer alltid att vara intressanta för vissa men det finns ju problem även här. Långa telen och telezoomar för A-mount har ingen inbyggd stabilisering och då blir de mindre intressanta för E-mounthus som inte har inbyggd antiskak idag.

Så det är alltså ett antal faktorer som verkligen motverkar att gamla Minolta- och Sony-grejor finner köpare på andrahandsmarknaden.

Det ligger en nikon d800 i fint skick på tradera ute nu. 10 t igen på auktionen och priset ligger på 10200. ska bli intressant att se slutpriset.

när jag sålde min D700 fick jag 7500 för ca 10 mån sedan. jag tror att värdeminskingen nu på dslr är betydligt högre.

Tradera är tyvärr en dålig värdemätare eftersom buden påverkas dels av säljarens dåliga renommé, dels av okunnighet om marknaden hos en del budgivare. Låga priser i det första fallet och höga i det andra.

Tradera är en hyfsat bra värdemätare om det finns många slutförda köp att värdera efter. Så är förstås inte alltid fallet när det gäller udda kameragrejer.

Nej, tvärtom. Slutbud på Tradera visar vad saker verkligen är värda, dvs vad folk faktiskt betalar. Inte vad forumdebattörer anser att de borde vara eller "är" värda.

Jag känner till att "marknadsvärdet" är varken mer eller mindre än vad någon för ögonblicket är beredd att betala. Jag har också följt flera budgivningar på tradera där priset närmat sig och ibland t.o.m.passerat nypriset i butik. Jag tycker att jag har hyfsad koll på begagnatmarknaden för det som intresserar mig efter att ha följt den några år nu. Men jag kan ju ha fel.

Jag måste lägga till att jag inte har följt Sonyprylar som tråden handlar om, såg jag, så mitt inlägg gäller tradera i allmänhet.

En nybörjare på foto skulle inte få sämre bilder med en 3-4 år gammal kamera.
Men eftersom hen har råd med en ny kamera så blir det det. Fotografen ser en ny rolig finess, så det blir en ny kamera, beganat kan köpas oxå, men bara om kameran är antik.
Å då blir det loppispriser på beg.
Snart kommer nån på att skeppa en del av beg. berget till Afrika, fraktfartygen går väl i alla fall tomma tillbaka dit? ( om dom inte är fulla med skrot)
Jag hoppas trenden sprider sig till bilmarknaden så jag kan byta upp mig till en 3 år gammal Golf diesel för under 25.000:-, men å andra sidan så går min 10åring bra.

Jag måste lägga till att jag inte har följt Sonyprylar som tråden handlar om, såg jag, så mitt inlägg gäller tradera i allmänhet.

Jag tror fortfarande inte att Sonyprylar är speciellt mer utsatta än andra märken. I alla fall inte hittills. Objektiv har ju alltid legat bättre till på andrahandsmarknaden än kameror, men nu har det ju uppstått en hel del diskussioner om Sonys s k A-fattnings vara eller inte vara vilket sannolikt påverkat prisbilden i negativ riktning.

Och det handlar ju då även om Sonys Zeissserie med A-mount som omfattar en rad högklassiga primes.
Sedan Sony släppte sina 2 fullformatare A7/A7R med E- (även benämnd FE) fattning är det ju många som tror att A-fattningen kommer att fasas ut.
Då är det sannolikt svårare att få ut ett bättre pris på deras befintliga A-mountkameror och även objektiv.

Att jämföra med exempelvis Nikon vars fattning är bakåtkompatibel flera decennier (undantag för de kameror som enbart kan ta AFobjektiv med inbyggd motor. Gäller som regel inte pro och semiprosegmentet som kan ta både och)

Men jag har tidigare i tråden visat hur både Nikons och Canons pro-hus tappat i andrahandsvärde med rasande fart. Inte mindre än vissa Sony-hus.
N och C.s objektiv står nog högre i kurs p g a spekulationer om Sonys A-fattning men också beroende på att dessa märken har fler användare.

//Lennart

Bofoto 2, varför tror vi att afrikaner i gemen skulle vara en marknad för sånt? De köper ju telefoner och får sina digitalkameror med dessa. Precis som de flesta västerlänningar idag. När det gäller telefonerna så ligger de i en del fall t.o.m. före oss (exv. när det gäller betalningar via telefoner). Inte vill de släpa på något så omodernt som en gammal kamera när de har allt de behöver i en ny fin telefon?

Vår närmaste begagnatmarknad för gamla teknikprylar har nog varit östblocket men de dagarna är nog förbi de också för minst 10-15 år sedan om det inte gäller utombordare och bilar men det är ju liksom inte samma marknad :). Inte vill de hart vårt gamla skräp idag. Men det skulle i så fall vara att det skänktes till barnhem i Ryssland, Vitryssland eller Ukraina eller till folk som bor långt från städer och tätorter men man glömmer att digitalkameror kräver en hel fungerande infrastruktur för att funka. El - datorer - programvara m.m. Det är överväldigande hög tröskel för många.

Det har skett en rätt våldsam utveckling i många av de länder vi tidigare kallade utvecklingsländer. De ser samma TV-såpor som vi och bibringas precis identiska konsumismideal som vi. Så varför skulle de sukta efter "yesterdays news"?

Moores lag

I datorvärlden har vi levt med Gordon Moores (en av grundarna av Intel) gamla "upptäckt" från 60-talet, att prestanda man får för samma pengar dubbleras på 18 månader. Den brukar kallas Moores lag.

Det betyder också att en given prestandas pris halveras på 18 månader.

Digitalkameror är datorprylar och det är enligt mitt synsätt alltså fullt rimligt att en kameras värde halveras per 18 månader, ny som begagnad (i nyskick). Lägg till slitage på det för ännu större prisfall.

Jag använde faktiskt denna formel runt 2002 då jag läste jag om Nikons första professionella digitalkamera, den hade en bild- och byggkvalitet som för första gången kändes okey nog. Dock var priset runt 50.000 kr vilket jag tyckte var för dyrt. Med hjälp av Moores lag (allt blir hälften så dyrt på 18 månader) så räknade jag ut att en sådan skulle kosta runt 6250 kr runt år 2007, vilket var ett för mig överkomligt pris. Det stämde rätt bra visade det sig.

MVH / Anders

N och C.s objektiv står nog högre i kurs p g a spekulationer om Sonys A-fattning men också beroende på att dessa märken har fler användare.

För några år sedan tycker jag att a-fattningen på tredjepartstilverkade objektiv (de dyrare varianterna typ 100-300/4, 28-70, 70-200 etc ) vanligtvis var dyrare. Senaste halvåret tycker jag a-fattningen sjunkit och kommit närmare....... dock inte billigare än canikon

Moore's lag säger att antalet transistorer på en integrerad krets fördubblas på ungefär två år.

Givet att kostnaden för produktionen av en krets gives av dess yta så följer av Moore's lag att priset för en given prestanda ökar i ungefär samma takt.

Tillämpligheten av Moore's lag på bildsensorer är lite tveksam. Det tvistas en hel del om det eftersom bildsensorer inte riktigt har samma egenskaper som "normala" integrerade kretsar.

Bofoto 2, varför tror vi att afrikaner i gemen skulle vara en marknad för sånt? De köper ju telefoner och får sina digitalkameror med dessa. Precis som de flesta västerlänningar idag. När det gäller telefonerna så ligger de i en del fall t.o.m. före oss (exv. när det gäller betalningar via telefoner). Inte vill de släpa på något så omodernt som en gammal kamera när de har allt de behöver i en ny fin telefon?

Inte alla nöjer sig med en (mobiltelefon) mikrodator med avacerad telefonfunktion och kamerafunktion, inte i Sverige och naturligtvis inte i Afrika (om dom har råd).

Jo man kan se Afrikaner med mobil på TV, men i många fall så kanske det är den enda kapitalvaran dom har. Glöm inte att medelafrikanen är fattig.
Av 48 av dom "minst utvecklade länder" ligger 33 i Afrika, en av kriterierna är "Medelinkomsten skall ligga på mindre än 745 USD per person och år"
Analoga kameror kanske är mer eftertraktade pga infrastrukturen?
Men jag ser lite ironi i sista meningen...

> "Det har skett en rätt våldsam utveckling i många av de länder vi tidigare kallade utvecklingsländer. De ser samma TV-såpor som vi och bibringas precis identiska konsumismideal som vi. Så varför skulle de sukta efter "yesterdays news"? <"

Jo, det börjar röra på sig där nere, men hur många har en TV? 10%, 20%?

Jo, det börjar röra på sig där nere, men hur många har en TV? 10%, 20%?

Jag tror att man i utvecklingsländerna kommer att hoppa över utvecklingsfasen med ett stort strömslukande tv-schabrak i vardagsrummet. De hittar smartare lösningar. Hur många tittar förresten på tv i Sverige nuförtiden?

För att återknyta till ämnet så köpte jag faktiskt en Sonykompakt efter senaste inlägget i tråden. Efterfrågan verkar vara stor, åtminstone på just den modellen, så jag hade tur som var först i kön.
Jag tror att vad som efterfrågas förändras snabbt. För fyra-fem år sedan när jag fortfarande jagade "analoga" Nikonprylar på annonsmarknaden var efterfrågan och utbudet också stort på sådant. Nu dyker de upp nästan som kuriosa ibland.

Tråden ligger i Sonyforum - försök hålla er till diskussioner kring andrahandsmarknaden för deras produkter här, i stället för att svamla om vad som eventuellt händer i andra världsdelar (om det inte direkt påverkar vår lokala marknad).

/Mod

Jag känner till att "marknadsvärdet" är varken mer eller mindre än vad någon för ögonblicket är beredd att betala. Jag har också följt flera budgivningar på tradera där priset närmat sig och ibland t.o.m.passerat nypriset i butik. Jag tycker att jag har hyfsad koll på begagnatmarknaden för det som intresserar mig efter att ha följt den några år nu. Men jag kan ju ha fel.

Jag tror du har fel ;-) Visst är det så att oseriösa säljare får lägre bud och det kan vara vilseledande att se på slutbud. Då hittar man ju ibland en ny MBP retina 15 tum för 7000. Men förhoppningvis blev det aldrig någon affär.

Du har också helt rätt i att vissa heta objekt får ett löjligt högt slutpris jämfört med nypris (har aldrig sett detta med Nikon kameror men med Nike skor dock !). Men med Nikon-DSLR (FX-degmentet) är det en dramatisk skillnad i värdeminskning jämfört med Nikon D700 aktuella tid. Jag tycker mig även se många fina nikongluggar har blivit betydligt billigare. För den som köper beg och sedan säljer för att uppgradera går det väl an även om värdeminskningen även där är större. Men ska man köpa nytt, sedan sälja och köpa nytt. Det blir dyrt. Finns för många FX-DSLR och objektiv i förhållande till köpare skulle jag tro. Inget nytt under solen av vad som har framkommit i den här tråden. Detta är givetvis min egna observation men jag har svårt att tro att jag är ensam om den. Nu handlade tydligen tråden inte om Nikon utan Sony, så OT förstås.

/ Anders

Tycker nog mig uppleva samma sak. De allra flesta kameror i annonserna är prissatta som om de var nya. Har inte köpt begagnat på flera år pga detta, även om hoppet finns kvar så blir jag lika förbannad varje gång. Tex en kamera som köptes ny i butik för ett år sedan är inte värd mer än 1/2 av nypriset på prisjakt från seriös webbutik den dag den potentiella köparen ser annonsen. Allt annat är lurendrejeri och man bör då köpa en ny kamera istället.

Som ett exempel till så lade jag ut ett objektiv en månad efter jag köpt det, använt en gång då brännvidden var helt fel för mig. Enligt prisjakt så var billigaste 4490kr så jag tänkte att 3000 var väl rimligt, men jag lade ut det för 3500 för folk jämt ska hålla på med prutning och tjafs.
De TRE första svaren var i stil med: "va kosta dä!!!!!!?.."
Sen fick jag ett bud på 1000kr och sedan ett bud på 1500kr från ungdomar som inte ens lärt sig använda stor bokstav i början på en mening. (Ja, jag är bitter och konservativ)
Jag behåller objektivet och skänker det istället till en behövande i framtiden.

Det är nåt konstigt som hänt med begagnatmarknaden.. Ingen vill sälja till vettigt pris och ingen vill betala något för grejerna.

Snacka om dödläge!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar