Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Andrahandsmarkanden död ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders_99

Aktiv medlem
Hur ser ni på andrahandsmarkanden för Sony ? Är den sämre än för andra märken ?

Har haft en Sony A700 med flera objektiv samt blixt ute på annons här och inte ens fått ett skambud :-(.
Kollade lite för skoj skull på tradera och där är priserna löjligt låga.

Är det unikt för en äldre modell eller kombinationen äldre modell / Sony ?

/ Anders

Förmodligen en Sony grej, eller kanske snarare en grej som drabbar märken som ofta inför nya tekniker, nya objektivfattningar.

Sony har haft SLR, SLT och nu senast nu vanligt spegellöst. Problemet blir att folk som inte har som hobby att plugga Sonys teknikhistoria blir osäkra och väljer andra märken eftersom de känner sig osäkra på vilka komponenter som passar ihop. Jämför t.ex. Nikon och Pentax som i princip haft samma optikfattning sedan 1976, och i nikons fall ända tillbaks till 1959 ifall man har en Nikon Df eller är beredd att fila lite. Ytterligare exempel är Leica som även de har bra bakåtkompatibilitet.

Kan man skapa en lättförmedlad känsla av kontinuitet i produktsortimentet blir begagnat mera attraktivt.

Förmodligen en Sony grej, eller kanske snarare en grej som drabbar märken som ofta inför nya tekniker, nya objektivfattningar.

Sony har haft SLR, SLT och nu senast nu vanligt spegellöst. Problemet blir att folk som inte har som hobby att plugga Sonys teknikhistoria blir osäkra och väljer andra märken eftersom de känner sig osäkra på vilka komponenter som passar ihop. Jämför t.ex. Nikon och Pentax som i princip haft samma optikfattning sedan 1976, och i nikons fall ända tillbaks till 1959 ifall man har en Nikon Df eller är beredd att fila lite. Ytterligare exempel är Leica som även de har bra bakåtkompatibilitet.

Kan man skapa en lättförmedlad känsla av kontinuitet i produktsortimentet blir begagnat mera attraktivt.

Tror att din slutsats tyvärr stämmer.
Tråkigt när man inte ens kan få ut 25% av nypriset efter 6år, på en semi-pro kamera.

Hur ser ni på andrahandsmarkanden för Sony ? Är den sämre än för andra märken ?

/ Anders

Det pumpas ut nya kameror och med bättre prestanda, och tätt mellan nya modeller vilket trycker ner begpriserna. Det gäller väl prylar generellt, det finns förmodligen ett överutbud och försvagad efterfrågan.

/Ulf

Men även en canon eller Nikon från 2007 lär väl inte inbringa många kronor. En canon 40d kostade över 10 tusen 2008 för kamerahuset och idag får man kanske 1500kr om man har tur, är det bättre än för en Sony?

Hej
Det är nog svårt att få ut mycket för gamla teknikprylar.
A700 är ju två modeller bort....och 7 år. Har hänt mycket på sensor fronten och live view fronten sedan dess. Tror inte det är en Sony generell grej. Mer att de som är tekniknördar vill ha nytt och det totalt sett sälj färre DSLR så är troligen hela marknaden påväg ner + att massor som köpt och ej använt eller tröttnat säljer.
Kan dock hålla med om att de dyra blivit mycket billigare och de billiga inte lika billiga.
Troligen är de som är målgruppen för semi-pro kameror inte så intresserade av en 6 år gammal kamera. Tror också att den målgruppen föredrar "bakskärm" och liveview då de troligen kommer från mobilkameror och hellre väljer en sådan modell.
Man kan ju ställa frågan vad man själv skulle betala? Kanske inte så mycket då man ville ha en med teknik nyare eller vänta.

Konsument elektronik är inte direkt en investering..... Typ som tjock TV. Intresset för TV apparater finns ju fortfarande men har blivit omsprungen av nyare teknik..... Eller kolla iPhone alla vill ha nästa modell och en äldre tappar massor när nästa kommer ut.....

Tråkigt när man inte ens kan få ut 25% av nypriset efter 6år, på en semi-pro kamera.

Vet inget om Sonys modeller men det där låter inte unikt. En 5D mark II kostade väl runt 25.000 kr när den kom och idag (5 år senare) får man dem begagnade för 7-8.000 kr (dvs runt 30% av nypris).

Tycker ofta att man får räkna med att betala runt 70-75% av nypris när det är aktuell modell, och därefter rasar det ganska snabbt it akt med att det kommer ersättningsmodeller. Objektiv är lite bättre, men nya versioner gör ofta att priset får ett hack neråt.

Sony har haft SLR, SLT och nu senast nu vanligt spegellöst. Problemet blir att folk (läs: Jag) som inte har som hobby att plugga Sonys teknikhistoria blir osäkra och väljer andra märken eftersom de känner sig osäkra på vilka komponenter som passar ihop (alfa ALLT med AF!). Jämför t.ex. Nikon och Pentax som i princip haft samma optikfattning sedan 1976 (försök tyda Ais etc etc http://www.kenrockwell.com/nikon/nikortek.htm ), och i nikons fall ända tillbaks till 1959 ifall man har en Nikon Df eller är beredd att fila lite. Ytterligare exempel är Leica som även de har bra bakåtkompatibilitet.

Kan man skapa en lättförmedlad känsla av kontinuitet i produktsortimentet blir begagnat mera attraktivt. (OM det stämmer blir det som SÄLJARE dock inte som KÖPARE av beg

Fullast kör, eller vad man brukar säga:

40D http://gamla.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?search=canon+40d&ended=1&advanced=true

D300 http://gamla.tradera.com/digitalkameror-c3_140201?search=D300&Advanced=true&ended=1

a700 http://gamla.tradera.com/digitalkameror-c3_140201?search=a700&Advanced=true&ended=1

Tror att din slutsats tyvärr stämmer.

Det har nog inget med Sony att göra. Jag brukar köpa mina kameror (byter flera ggr per år) för ca 50-60% av nypriset ca 3 MÅNADER efter release.
En 6 år gammal kamera ger jag inte många kronor för.

Det har nog inget med Sony att göra. Jag brukar köpa mina kameror (byter flera ggr per år) för ca 50-60% av nypriset ca 3 MÅNADER efter release.

Av ren nyfikenhet, vad är det för kameror du lyckas hitta för halva nypriset 3 månader efter release? Och hur?

Sonys begpriser i % av nypriset har nog alltid legat under Nikon och Canon, förr p g a lägre efterfrågan och på senare tid med spegellösa då produktionskostnaden sannolikt är lägre än DSLR och då vet man att de sista exen som säljs nya i butik kommer ligga på kanske 50% av lanseringspriset (NEX 7 startade på ca 10.000:- och var nere på 5000:- ett tag) och detta påverkar begpriset på kameror.

Nikon D300 ligger väl idag på lite under 2500:- beg och man kan då inte förvänta sig mer än 2000:- för A700. Priset pressas också av att A65 säljs beg med 18-55 för under 3000:- beg i många fall.

Proffsobjektiv i G klass eller Zeiss betingar ett värde av 50% av nypriset - vilket är lågt, men kan förklaras delvis av osäkerheten med A fattningen. Konsumentobjektiv får man slänga med för en billig peng för att få kamerahuset sålt.

Att få ut 25% av nypris på en 6 år gammal kamera tycker jag låter fantastiskt bra. Prisfallet på dagens (och gårdagens) kameror är ju kraftigare än bilar. Tekniska utvecklingen är stor. Udda bra objektiv kan man få högre pris på, men på kamerahusen går utvecklingen så snabbt så marknaden är ju nästan död på kamerahus som är mer än 3-4 år gamla.
Jag har barn som snart är uppe i fotoåldern, och inte heller där kan jag köpa flera år gamla kameror. För mig som numera mest är Canonfotograf så vill de ju hellre ha en Eos M med pekskärm och liveview än en ett lite äldre kamerahus utan pekskärm. Helst ska det vara wifi också så de kan ha koppling till telefon också. Många av vi "äldre" är snart uppe i dessa tankegångar också. Att då sälja gamla kamerahus är tufft. Jag sålde av mitt Olympus 4/3-system häromåret, medan det fanns nån krona i det. Jag hade flera "fina" objektiv, de gav några kronor till Olympus-entusiaster. Kamerahusen gav bara nån hundralapp, och då var husen 4-5 år endast. Det är nog risk att samma synsätt råder för olika Sony-modeller eftersom Sony idag verkligen driver på utvecklingen framåt och gör äldre modeller snabbt omoderna eller framförallt ointressanta för kunder.

Att det pågår en rasande utveckling med prylar, effektivare tillverkningsmetoder och pressade nypriser är det ingen tvekan om, vilket pressar ner begmarknaden men också gynnar tillverkarna som ständigt kan lägga till bättre prestanda och nya features. Allt det här var mycket svårare på den analoga tiden.

Vissa modeller och märken står sig bättre än konkurrenternas, en topplins från tex Canon eller Nikon står emot bättre än motsvarande dussinlins och faller inte lika fort i pris, allt det här är ju självklarheter. Ett topphus från tex Canon eller Nikon kommer också stå sig bättre, även om nya modeller tillkommer medan dussinhusen faller mer brutalt.

/Ulf

Njae...då får du nog välja märken eller produkter med särskilt lågt andrahandsvärde. Konsumentprodukter i de lägre segmenten kan säkert det där stämma på. Dock inte på någon av canon eller nikons proodukter i de högre segmenten.

Njae...då får du nog välja märken eller produkter med särskilt lågt andrahandsvärde. Konsumentprodukter i de lägre segmenten kan säkert det där stämma på. Dock inte på någon av canon eller nikons proodukter i de högre segmenten.

Det var ju exakt det jag sa, läs först.
Men det stämmer ofta på dyrare kameror också tex 6D, 1D osv.
Ett exempel var en Canon 1D C som kostar 90 000 kr enligt prisjakt, prutade ner en sån till 50k (köpte den inte, var mest nyfiken).
Även på objektiv så gör det det. Köper du ett Canon 24-105/4 L idag för ca 10K så är det värt 4500 kr imorn, max (gav 4k för mitt).
Ett begagnat objektiv eller kamera är värt några hundringar till tusingar under den billigaste på blocket. Sen finns det ju folk som betalar mer, men inte jag.

Jag har aldrig sett aktuella fotoprylar i bra skick för 50-60% av nypriset, med två undantag:
1. Kitobjektiv - följer de med kameran är de förmånligt prissatta vilket gör att få köper de separat till det angivna separata priset - detta gäller allt från Canon 24-105 L till den enklaste 18-55.
2. Extremt dyra proffsgrejer då begmarknaden består till stor del av amatörer som inte kan betala så mycket. Proffsen har köpt för oskattade pengar utan moms så att sälja efter avskrivning till 50% måste inte vara en förlustaffär.

Med dessa undantag har jag inte sett aktuella fotoprylar till 50-60% av sitt aktuella nypris på begmarknaden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar