hockeyfotografen
Avslutat medlemskap
Fotosidans återspeglar tillståndet som dagens allmänfotograferande befinner sig i.
...
Man får hoppas att fotosidans redaktion följer utvecklingen och ser till att behåller kunninga och aktiva medlemmar men samtidigt inte stänger ut nybörjare och fotfolket.
...
Det du beskriver är precis som jag ser på det.
Till att börja med så har jag egentligen hållt på med foto i över 20 år, fast med ett avbrott som var riktigt långt.
Det var den digitala teknikens möjligheter som gjorde att jag återupptog intresset, som snabbt blev en passion för foto, och sportfoto i synnerhet.
Även om jag nu har förmånen att få ägna mig yrkesmässigt åt min passion.
Så anser jag mig vara precis allt annat än fullärd.
Det är en av de saker jag verkligen gillar som fotograf, att man alltid kan lära sig något nytt och utvecklas vidare.
Hur långt jag har kommit får andra bedöma.
Det finns ett antal personer här på FS som verkligen har hjälpt mig i min utveckling. Har försökt att hjälpa andra i min tur.
Att det är en blandning på nybörjare och proffs är i sig enbart positivt i mina ögon.
Alla har vi ju varit nybörjare någon gång, och det är verkligen inget som helst fel med att vara nybörjare eller "okunnig".
Det som får mig att tappa lusten är att det är en sådan total obalans mellan grupperna. Och att det så högst påtagligt läggs upp enorma mängder bilder som verkar sakna tanke.
Det är mer än en gång som jag undrar om man vill visa upp sina bilder, eller om man verkligen vill utvecklas vidare??
Själv tycker jag att de seriösa försöken att utvecklas vidare (inte bara mina egna, utan även andras) dränks i floden av "nybörjarbilder".
Som jag ser det ligger det en enorm utmaning för de som driver FS att få balans mellan de olika grupperna. För jag tycker i ärlighetens namn att den balansen saknas totalt i dagsläget.
Tacksam för allt jag lärt mig här, så har jag i dagsläget svårt att finna motivation för att fortsätta här för min egen del.
Den främsta orsaken är att jag försökt att föregå med gott föredöme och ge vettiga, konstruktiva och utvecklande kommentarer.
När det gäller det totala antalet givna och mottagna kommentarer så ligger jag på ett ganska kraftigt plus (ungefär +150 på 1,5 år).
Trots det tycker jag att det är riktigt svårt att få genomtänkt kritik tillbaks.
Önskar att jag hade någon konstruktiv tanke om hur FS skulle kunna utvecklas till det bättre.
Vilket jag dessvärre inte har.
Men förhoppningsvis kan mina tankar ändå komma till nytta på något sätt.
/Daniel.