Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Retar mig på begreppet "nyskick"

Produkter
(logga in för att koppla)
Bortsett från både roande och oroande pajkastning de senaste sidorna anser jag att en viktig sak i alla fall framkommit: Man ska vara rejält försiktig med att använda uttrycket "nyskick" i en annons. Snackade med en bekant som är jurist och han tyckte det hela var komplicerat, men att man begår inget bedrägeri om man i annonsen skriver "i skick som ny/alternativt nyskick exteriört men 2 år gammal och körd 10.000 exponeringar".

Däremot ansåg han att nyskicksbegreppet är såväl urholkat som svårtolkat. Han jämförde med bilar , s k demobilar som säljs för 10-20000:- under nypris efter att gått 150-300 mil med full garanti och andra förmåner räknat från inköpsdatum. Där anses bilen vara i nyskick eftersom den omfattas av alla förmåner, garantier etc som en totalt oanvänd bil.

Det är ju ett väldigt vanligt förekommande fall, du tar som exempel..he..he..Den idioten är inte född och kommer knappast födas heller..he..he..
Men givetvis är inte objektivet nytt och då inte heller i skick som nytt och då inte i nyskick.

Det var väl ungefär lika relevant som dina extrema exempel, och idioter finns det gott om - där är vi i alla fall överens.

Men du svarade aldrig på hur slitet du anser att ett objektiv blivit av en uppackning och 50000 tagna bilder, och så undrar jag vilket skick det är i, ifall det nu inte får kallas i skick som nytt.

Lite off topic, men ändå..

Däremot ansåg han att nyskicksbegreppet är såväl urholkat som svårtolkat. Han jämförde med bilar , s k demobilar som säljs för 10-20000:- under nypris efter att gått 150-300 mil med full garanti och andra förmåner räknat från inköpsdatum. Där anses bilen vara i nyskick eftersom den omfattas av alla förmåner, garantier etc som en totalt oanvänd bil.

Vänta nu, den här biljämförelsen gillar jag!
Eftersom enligt Rapidhour något inte är nytt såfort det lämnat förpackning eller startats en gång, så bör det innebära att *alla* bilfirmor är bedragare! För trots allt, bilen har startats, körts på parkeringen, upp på en lastbil för transport, körts in i hallen hos bilfirman, osv..
Slutsats: Det GÅR INTE att köpa nya bilar! Alla är begagnade, och inte ens i nyskick!
Wow, gissa att många blivit blåsta där och trott ni köpt nya bilar..

;)

Bortsett från både roande och oroande pajkastning de senaste sidorna anser jag att en viktig sak i alla fall framkommit: Man ska vara rejält försiktig med att använda uttrycket "nyskick" i en annons. Snackade med en bekant som är jurist och han tyckte det hela var komplicerat, men att man begår inget bedrägeri om man i annonsen skriver "i skick som ny/alternativt nyskick exteriört men 2 år gammal och körd 10.000 exponeringar".

När det gäller bilar (och hus) så handlar det ju om mycket större pengar + att bilar går alltid sönder på ett eller annat sätt. Då är det inte så konstigt att det utarbetats regler för vad som är nyskick. Dessutom så är det ju en firma som säljer, för privatpersoner är reglerna mycket diffusare. Sen, att det är synd att begreppet luckrats upp bland allmänheten, kan jag bara hålla med om.
Man kan väl säga att nyskick har två betydelser bland privatpersoner:
1. Den är verkligen ny (eller nästan)
2. Den skulle kunna misstas som ny, om man inte visste bättre. Kunden bör upplysas om gångtid/exponeringar.

(När det gäller pajkastning så är väl inget annat att vänta när den som argumenterar använder sig av extremer hela tiden. Det går inte att argumentera då)

Det var väl ungefär lika relevant som dina extrema exempel, och idioter finns det gott om - där är vi i alla fall överens.

Men du svarade aldrig på hur slitet du anser att ett objektiv blivit av en uppackning och 50000 tagna bilder, och så undrar jag vilket skick det är i, ifall det nu inte får kallas i skick som nytt.

Vad är extremt med mitt exempel, menar du objektivet med 50 000 exponeringar, men ändå SER
ut som nytt eller ? Jag tycker inte det är speciellt extremt, speciellt inte jämfört med ditt exempel ovan..he..he..

Hur slitet jag anser objektivet är i DITT exempel har ingen betydelse, det intresanta är att jag anser att det INTE längre är NYTT och då ska inte utrycket nyskick användas.

Så undra du också: " vilket skick det är i, ifall det nu inte får kallas i skick som nytt."

Då blir MITT svar: Begagnat, mycket fint skick, bruksskick, renoveringsobjekt, extremt fint skick,
pedantiskt välhållet, det är givetvis upp till säljaren sjäv att bedömma, så får en ev köpare avgöra
sanningshalten i säljarens påstående.

4 av mina objektiv som jag köpt begagnat och som SER precis ut som om dom vore sprillans nya
har jag köpt av säljare där dom använt uttryck som "mycket fint skick", mycket välhållet och inte en skråma. Men ingen använde uttrycket nyskick, då alla objektiven var använda och mellan 6mån och 3 år gamla.

Vänta nu, den här biljämförelsen gillar jag!
Eftersom enligt Rapidhour något inte är nytt såfort det lämnat förpackning eller startats en gång, så bör det innebära att *alla* bilfirmor är bedragare! För trots allt, bilen har startats, körts på parkeringen, upp på en lastbil för transport, körts in i hallen hos bilfirman, osv..
Slutsats: Det GÅR INTE att köpa nya bilar! Alla är begagnade, och inte ens i nyskick!
Wow, gissa att många blivit blåsta där och trott ni köpt nya bilar..

;)

Här glömmer du en MYCKET viktig sak. När köparen sätter sig i sin nyinköpta bil, så har han
FULL NYBILSGARANTI.
Att någon måste köra ut bilen från fabrik och till ev transportbilar är ju självklart och egentligen
inte värt att kommentera i det här sammanhanget.
Då är det precis samma sak med alla nya prylar någon måste funktionstesta och förpacka innan produkten går till kund.

Nej, det handlar givetvis vad som händer med varan efter att den lämnat bilhallen med kund och
då övergår att bli begagnad. Precis som t.ex objektivet som kunden betalar och tar med sig hem öppnar och börjar använda.

Men skulle inte DU förstå detta så blir knappast jag förvånad..he..he..

Så undra du också: " vilket skick det är i, ifall det nu inte får kallas i skick som nytt."

Då blir MITT svar: Begagnat, mycket fint skick, bruksskick, renoveringsobjekt, extremt fint skick,
pedantiskt välhållet, det är givetvis upp till säljaren sjäv att bedömma, så får en ev köpare avgöra
sanningshalten i säljarens påstående.

Ja, men då är vi ju mer överens än någon kunde tro! Det är givetvis upp till säljaren att bedöma i vilket skick han eller hon anser att varan är i och det är faktiskt bara just ordet "nyskick" och dess betydelse som vi inte är överens om i den här tråden. Skönt att vi kan lägga det till handlingarna.

Ja, men då är vi ju mer överens än någon kunde tro! Det är givetvis upp till säljaren att bedöma i vilket skick han eller hon anser att varan är i och det är faktiskt bara just ordet "nyskick" och dess betydelse som vi inte är överens om i den här tråden. Skönt att vi kan lägga det till handlingarna.

I denna tråden så är det missbruket vid annonsering av just uttrycken, "nyskick", "i skick som ny"
som jag diskuterat och tyvärr är vi väl då fortfarande inte riktigt på samma linje.

Såg du Blocket annonsen som jag länkade till, inlägg 98, vad du tyckte du om den ?

I denna tråden så är det missbruket vid annonsering av just uttrycken, "nyskick", "i skick som ny" som jag diskuterat och tyvärr är vi väl då fortfarande inte riktigt på samma linje.

Nej, det var ju det jag sa, att vi inte är överens om betydelsen. Jag trodde dessutom att vi inte var överens om att en säljare har rätt att använda de ord han eller hon tycker bäst beskriver sin vara, men där verkar vi ju trots allt ha samma åsikt.

Såg du Blocket annonsen som jag länkade till, inlägg 98, vad du tyckte du om den ?

Jag tyckte det var lite sparsamt med information, men om nu säljaren anser att hans ganska gamla kamera fortfarande är i nyskick, så är det väl upp till en presumtiv köpare att undersöka hur mycket han använt den. Att inte skriva ut det i annonsen gör ju att man som sunt paranoid köpare kanske inte tror att den är riktigt i det skick han anser den vara (och bilden var ju inte i kvalitet att bedöma det). Jag fick inte rikigt klart för mig vad du själv tyckte, men håller du inte med?

Rätt vanligt nu förtiden med uppstutsiga 50+are hehe-

Ja, uppstudsiga ungtuppar ska hållas kort..he..he..Speciellt när dom brister i språkförståelse..he..he..

Så då är personangrepp alltså ok, och tydligen mer intressant än en vettig argumentation. Själv tycker jag det är rätt meningslöst bara, men om ditt ego mår bättre av det så visst.

Nu lägger jag ner, för det är uppenbart att jag bara matar trollen.

Jag tyckte det var lite sparsamt med information, men om nu säljaren anser att hans ganska gamla kamera fortfarande är i nyskick, så är det väl upp till en presumtiv köpare att undersöka hur mycket han använt den. Att inte skriva ut det i annonsen gör ju att man som sunt paranoid köpare kanske inte tror att den är riktigt i det skick han anser den vara (och bilden var ju inte i kvalitet att bedöma det). Jag fick inte rikigt klart för mig vad du själv tyckte, men håller du inte med?[/QUOTE]

Säljaren skriver dessutom att ALLT(objektiven, huset, stativ, väska, minneskorten) är i nyskick och i slutet av annonsen skriver han: "Har aldrig haft något problem med utrustningen och allt är väldigt bra omhändertaget".

Ska man skratta eller.....

Detta är precis det jag menar, ett extremt missbruk av uttrycket nyskick, som har blivit så totalt urholkat, att betydelsen verkar ha degraderats till det samma som: "grejerna fungerar och dom ser bra ut".

Så då är personangrepp alltså ok, och tydligen mer intressant än en vettig argumentation. Själv tycker jag det är rätt meningslöst bara, men om ditt ego mår bättre av det så visst.

Nu lägger jag ner, för det är uppenbart att jag bara matar trollen.

Redan läggdags !!??..he..he..Natti natti då......

Ok, "pojkvasker" när kände du dig angripen ? Var det när jag inte trodde att du skulle förstå vad jag menar/skrev ? Så tror jag fortfarande att du har svårt att förstå vad jag menar/skriver.
Det har dina tidigare inlägg klart visat.

Säljaren skriver dessutom att ALLT(objektiven, huset, stativ, väska, minneskorten) är i nyskick och i slutet av annonsen skriver han: "Har aldrig haft något problem med utrustningen och allt är väldigt bra omhändertaget".

Ska man skratta eller.....

Lite komiskt är det allt, att du inte tror på, eller överväger att godta, något alls som någon annan skriver, men i övrigt vet jag faktiskt inte. Du menar att utan att ens titta på hans prylar, så kan du säga att han både haft problem med dem och tagit dålig hand om dem. Eller vad menar du? Vilken del av hans annonstext är det du misstror?

Detta är precis det jag menar, ett extremt missbruk av uttrycket nyskick, som har blivit så totalt urholkat, att betydelsen verkar ha degraderats till det samma som: "grejerna fungerar och dom ser bra ut".

Du missar ju den rätt viktiga kvalifikationen, att grejorna fungerar och ser ut /som när de var nya/, men det är väl själva basen för din argumentation här att ignorera just den biten.

Nåja, du har nog målat in dig lite i ett hörn med dina påståenden om bedrägerier och lögner, så att du skulle medge att något kan vara i skick som nytt fastän det inte är i princip ouppackat är rätt osannolikt. Vi kan väl lämna ordklyveriet därhän och gå ut och ta några kort i stället, det är ju roligare än att bråka.

Min vän, juristen tog upp bilexemplet just därför att i det fallet tappar man inga förmåner, förutom de "demokörda" milen. Dessutom kompenseras man för dessa mil ekonomiskt med prisnedsättning 10.000-20.000:- i många fall.

Därtill är bilen ( eller ska vara) genomgången på verkstad innan kund köper den.

Juridiskt går det inte att komma åt privatpersoner som skriver nyskick i annonser även om varan är behäftad med lite märken, skitig sensor och har gått många exponeringar. Här gäller att kunden kollar varan.

Och människan i gemen verkar älska att bli lurad, eller iaf förd bakom ljuset när han/hon sitter bakom datorn och kollar annonser med köpdjävulen flinande på sin axel.

På sätt och vis är det beklagligt att så få firmor byter in begagnade kameror/objektiv. Det var ju en stor del av affärernas business tidigare. Hos en ÅF går det att ställa helt andra krav än på en privatperson. Dessutom brukar begagnade fotoprylar hos ÅF ha 3-6 mån garanti.

Juridiskt går inte den sneda användningen av ordet nyskick att komma åt när det gäller privatpersoner.

Personligen tycker jag det kommit många goda förslag i denna tråd hur man bör skriva på ett korrekt sätt för att tydliggöra en varas skick utan att nämna ordet nyskick.

För att lägga min nos i blöt lite så jag har personligen inte det minsta emot användningen av ordet nyskick. Ordet är en synonym till "som ny" och beskriver hurdant skick föremålet är, och om det rent praktiskt är i samma skick som ett helt nytt likadant föremål så är det i "nyskick" om det fortfarande fungera precis som det ska, ser ut som nytt även efter en noggrann granskning, och inte har utsatts för något slitage som anmärkningsvärt har försämrat produktens livslängd. T.ex. om en slutare gått 1000 exponeringar och den borde klara 50000-100000 exponeringar så kan man inte säga att det är ett slitage som nämnvärt påverkat slutarens livslängd eftersom man inte kan påvisa att slutaren inte kommer att klara av det uppsatta målet på minst 50000 exponeringar. Däremot blir det mer sannolikt att den inte kommer att klara 50000 exponeringar till om den gått 20000 redan och förbrukat 40% av sin minimilivslängd.

"Som ny" betyder ju också att produkten är fullt jämförbar med en ny produkt men den är inte ny. En ny produkt är en icke-såld produkt som inte använts i nån anmärkningsvärd utsträckning t.ex. som demoex. Sådana brukar säljas billigare dessutom. Nya produkter säljs aldrig i "nyskick" utan de är nya, helt enkelt. Ordet nyskick används endast för begagnade produkter och det ska det få göra om produkterna är som nya.

Magnus!

Jag kan sympatisera med din inställning just därför att du i din argumentation faktiskt bakar in en definition av begreppet "nyskick" som jag personligen skulle kunna acceptera, Men allt som faller utanför de ramar du beskrivit vill jag inte kalla nyskick.

Definitionen som finns inbyggd i ditt inlägg är övertygande om man accepterar att nyskick är ett begrepp som används ihop med begagnad. Just därför att ny=ny.

Magnus!

Jag kan sympatisera med din inställning just därför att du i din argumentation faktiskt bakar in en definition av begreppet "nyskick" som jag personligen skulle kunna acceptera, Men allt som faller utanför de ramar du beskrivit vill jag inte kalla nyskick.

Definitionen som finns inbyggd i ditt inlägg är övertygande om man accepterar att nyskick är ett begrepp som används ihop med begagnad. Just därför att ny=ny.

Det är ju det jag har sagt hela tiden.
Nyskick är inte lika med ny.

ANNONS