Mr Davidson
Aktiv medlem
Det var som attan... Detta har gått mig helt förbi, trots jobb i flera år i butik...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag undrar jag, om detta stämmer. Garantin är något som följer produkten, inte köparen. Det som annars är ett måste är att den garantigivande importören/fabriken, skulle kräva detaljisten att namnet måste registreras på kvittot. Detta finns inte som krav även om ganska många gör det idag. I ett hederligt gammalt garantibevis skulle kassakvittot häftas fast och produktens namn och serienummer finns angivet för att gälla. Jag är nog ganska övertygad att köplagen anger garantin som produktspecifik och inte kundspecifik.
Kanske någon med fullständiga och entydiga bevis. Denna fråga för inte en jurist svara på, för enligt dem finns inget glasklart. Tänk om en lekman skulle kunna läsa ur en lagbok; ohhh hemska tanke... *skojar*
Jag ältar vidare i nyskick-träsket.
"Nyskick" är högsta betyg på en begagnad vara, dvs inga spår av att varan är använd finns. Papper, garantier och boxar är givetvis ett plus men har ingenting med varans skick att göra.
"Bra skick" är snäppet under, mindre spår av normal användning kan finnas men inget utöver det.
Vad vad problemet nu igen?
Javisstja, somliga har fått för sig att ny och nyskick är synonymer. Men eftersom det är fel så blir förvirringen stor när de läser om begagnade varor i nyskick. Lär er i stället vad ordet betyder och vips så försvinner massor av skurkar och banditer, annonserna blir plötsligt vettiga och annonsörerna slutar vara lögnare. Tänk så mycket lättare allt blir om man inte hittar på egna betydelser på ord.
Det finns säkert någon som kan reda ut garantifrågan åt oss här på forumet. Men om inte köplagen skrivits under det sista året, så är jag ganska säker på att garantiavtalet bara gäller mellan butik och första kund.
Lagboken ja, att bara hitta i den är ju ett projekt i sig.
Gäääsp, fick du luft igen..
Vem F-N är det som hittar på egna betydelser, DU har ju inte förstått ett smack.
.
Nej det kanske den gör, men med hjälp av sensornÄr det inte i nyskick så skriver man inte det, precis som jag sagt hela tiden.
Men inser du att dagens dslr med filmfunktion tar drygt 50000 bilder på en kvart? Obs skämtsam notering.
Nej det kanske den gör, men med hjälp av sensorn
Slutaren i sig har inte tagit 50000 bilder över den tidsrymden