Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Anarki på annonsmarknaden

Produkter
(logga in för att koppla)

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Usch vad trist annonsmarknaden har blivit här sedan några månader tycker jag. Folk tar bort och sätter in samma annons varannan dag, folk skriver säljes när de vill köpa och slutligen, en massa håller på att anger löjliga priser som de vill köpa för, sånt som skulle generera hundra svar om nån hade en säljannons för det priset.Eller de som vill sälja för 90 procent av nypriset fast det gäller ett vanligt konsumentobjektiv som är över ett år gammalt och som dessutom finns för leverans i alla affärer. Verkligen gått inflation i dumhet här, sorgligt. Snart värre än blocket.

Senast ändrad:
Verkar finnas en o annan fejk, typ 12-åringen som ska uppgradera sej lite till en eos 50D för 7000:- för huset...

Det är kanske dags för FS att börja ta betalt för annonserna?

För med den nuvarande situationen fungerar ju inte annonsmarknaden bra alls.

Till saken hör nog att FS får allt fler och fler besökare.
I grunden en rolig och positiv utveckling.

Men samtidigt så måste jag ärligt säga att det känns som att kvaliten på FS sjunker över huvud taget.
Inte bara på annonsmarknaden.

Sidan fullständigt dränks i ogenomtänkta bilder, och det håller på att bli fullständigt omöjligt att få vettig bildkritik.

Det fattas i dagsläget verkligen inte mycket från att jag avslutar min verksamhet här på FS.

Jag är litet osäker på hur det är men har för mig att alla medlemmar kan skriva annonser?

Det borde räcka med att man är betalande medlem för att annonsera tycker jag.

/FW

Det var smart tycker jag, att betalande medlemmar kan annonsera, och icke-betalande medlemmar får betala någon annonsavgift, enbart i syfte att hålla undan anarkin.

Det var smart tycker jag, att betalande medlemmar kan annonsera, och icke-betalande medlemmar får betala någon annonsavgift, enbart i syfte att hålla undan anarkin.

Varför inte begränsa till de betalande medlemmarna? Hur mycket skulle man betala för en annons? Det borde vara flera funktioner som är begränsade för icke betalande, tror det skulle ta bort mycket av otyget. När jag tänker på det skulle de ickebetalande kanske bara kunna läsa och titta på bilder, inte delta på något annat sätt förrän de är minst bronsmedlem? Det enda jag själv kan tänka mig skulle vara en nackdel är unga killar och tjejer som är intresserade men inte har pengar att betala, å andra sidan, har de råd med en kamera kanske de har råd med någon hundralapp om året?

/FW

Diferntierad betalning?

Kanske skulle man ha olika pris.
Dvs billigare för betalande medlemmar, men att alla måste betala.
Risken finns annars att folk blir betalande medlemmar och ändå "spammar" med annonser. Billigaste medlemskapet kostar trots allt bara 100:- per år.

Kanske skulle man ha olika pris.
Dvs billigare för betalande medlemmar, men att alla måste betala.
Risken finns annars att folk blir betalande medlemmar och ändå "spammar" med annonser. Billigaste medlemskapet kostar trots allt bara 100:- per år.

Det är möjligt att det är så illa. Administrationen hade dock blivit obefintlig med bara betalande. Vi får se om redaktionen hakar på diskussionen... /FW

Det är möjligt att det är så illa. Administrationen hade dock blivit obefintlig med bara betalande.

Det behövs inte någon mänsklig administration som sådant.
Det är relativt enkelt att bygga en lösning med t.ex. SMS-betalning som gör att din annons inte syns förän annonsen är betalad.

Jaja, nog om detta ämne.
Vi får hoppas på att de som står bakom FS tar tag i saken.

Vi har också funderat. Det som är vår fundering:

om vi sätter att annonser skall kosta, kommer vi då tappa den mängd annonser som läggs upp och som ger bra drag och intressant köp&sälj.

Dock hade jag inte med parametrarna:

- annonsbumpning alltmer frekvent
- ovidkommande annonser alltmer frekvent.

Man skulle ju helt klart kunna särskilja betalande från icke-betalande.

Vad tror ni?

(ps. flyttat tråden till Fotosidan forumet)

Vi har också funderat. Det som är vår fundering:

om vi sätter att annonser skall kosta, kommer vi då tappa den mängd annonser som läggs upp och som ger bra drag och intressant köp&sälj.

Dock hade jag inte med parametrarna:

- annonsbumpning alltmer frekvent
- ovidkommande annonser alltmer frekvent.

Man skulle ju helt klart kunna särskilja betalande från icke-betalande.

Vad tror ni?

(ps. flyttat tråden till Fotosidan forumet)

Lite mer arbete med moderering samt kanske som föreslagits enbart acceptera annonser ifrån betalande medlemmar skulle minska på problemet. En sak idag är att många är med på alla sidor de kan hitta, men de vill inte betala så där får man en skillnad mellan intresserade och ointresserade medlemmar.

Självklart löser det inte allt, men med lite moderering så får man det till en godtagbar nivå igen. Röstförfarande på annonser kan också fungera där folk som tittar på annonsen direkt får två knappar där man kan ge tumme upp eller tumme ner på en annons och om en annons har fått tre tumme ner så blir den osynlig till dess annonsören korrigerar annonsen så att den är meningsfull igen.

För med den nuvarande situationen fungerar ju inte annonsmarknaden bra alls.

Till saken hör nog att FS får allt fler och fler besökare.
I grunden en rolig och positiv utveckling.

Men samtidigt så måste jag ärligt säga att det känns som att kvaliten på FS sjunker över huvud taget.
Inte bara på annonsmarknaden.

Sidan fullständigt dränks i ogenomtänkta bilder, och det håller på att bli fullständigt omöjligt att få vettig bildkritik.

Det fattas i dagsläget verkligen inte mycket från att jag avslutar min verksamhet här på FS.

Fotosidans återspeglar tillståndet som dagens allmänfotograferande befinner sig i. Idag när fotokameror har blivit var mans tillhörighet och fotograferandet inte längre är bara ett genuint intresse men en dagssyssla för en bred massa, så är oundvikligt att i ett öppet forum som FS möts proffs, amatörer men även folk utan djupare kunskaper om foto. Sedan får man själv ställa sig en fråga om man vill vara kvar här och ta del av detta breda spektrum av bilder, inlägg, bloggar och annonser av skiftande kvalité eller hoppar av och söker ett annat forum alternativ om man har möjlighet och vilja att påverka FS. Man får hoppas att fotosidans redaktion följer utvecklingen och ser till att behåller kunninga och aktiva medlemmar men samtidigt inte stänger ut nybörjare och fotfolket.
Inlägg är skriven av en medlem som inte anser sig att vara erfaren och kunnig fotograf, men en som är orolig att det blir färre intressanta artiklar och diskussioner på FS.
//Stanislav Snäll

Usch, fy o skam

Så ni menar att vi nobla och fin fina guldmedlemmar inte ska se pöbelns (icke betalande medlemmars) annonser?
Det lär ju inte bli fler annonser om man tar betalt och ni behöver ju inte att svara om någon vill köpa er Nikon D3 för 5000:-.
Nej, fritt fram för fria annonser.
Dessutom finns ju möjligheten till att söka om man skulle vara intresserad av något speciellt

Att ta betalt har inte hjälp i fallet blocket.se, varför skulle det hjälpa här?

Jag kan inte se att bruset i annonsdelen är ett problem. Jag tittar in ibland och skriver Nikon i sökfältet, klickar i "säljes" och "objektiv" och tittar vad som finns. Om det finns någon som tar för litet eller för mycket betalt, så struntar jag bara i annonsen. Inget att hetsa upp sig över, enligt min ödmjuka mening.

Möjligen kan det vara värre för annonsörer som tycker sig komma bort i bruset, men jag trodde att de flesta letar som jag beskrev ovan och i så fall är det väl inget problem?

Per.

PS. Tittar man på översiketn (http://www.fotosidan.se/classifieds/?type=-&skip=0) så ser man att det är i kategorierna DSLR och objektiv säljes som volymerna finns. Övriga delar av annonsmarknaden kan inte vara något problem. DS.

Hoj,
som glad amatör skulle jag se det helt ok att man stryper annonsering för icke betalande medlemmar och även kanske fler delar för de icke betalande, inte stänga alla ute dock, det finns säkerligen även som jag själv som hittat hit och har intresset men ville från start gärna känna efter lite först.

Jag har även läst en del gällande folks tankar gällande bildkritik och uppläggande av bilder som inte kommenteras, kanske går att göra nåt där med, vet att an snabbt kan få många emot sig när man yttrar sig men detta är iallafall en ide från min sida.

Att en amatör som jag som kanske inte tar de bästa bilder i alla lägen vill få kritik från folk som har djupare kunskap för att förbättra mina bilder är just en av delarna jag fann mig kvar på fotosidan, dock i dagsläget blir inte många kommenterade.

Gällande annonsering och egentligen många av de andra delarna så är det nog just en effekt av att det just är gratis, har man dock betalat sin medlemsavgift så har man först visat ett visst intresse för att stanna kvar på FS och därmed också kanske får en del fördelar ex: som att lägga upp bilder i bildkritik, gå med i olika pooler och lägga upp anonser.

ett par tankar från en glad betalande amatör.

En positiv effekt av att bara betalande medlemmar får lägga in annonser är att man kanske i större utsträckning kan hålla skummisar borta från annonsmarknaden. Jag tror väl inte att det är ett problem idag, men det kanske kommer att bli. Vi vet ju hur det är på blocket och vore väl trevligt om det fortsatte att vara seriöst här, vilket jag tycker att det har varit. Vad jag reagerade på och som var skälet till att jag startade tråden är att en del spammar annonsmarknaden med framförallt köpesannonser, som de förnyar regelbundet och ofta för att komma högt upp i listan antar jag. Med tanke på prisbilden de brukar ange så får de nog förnya väldigt många gånger om det överhuvudtaget skall ge resultat, som att meta utan mask på kroken.

Usch vad trist annonsmarknaden har blivit här sedan några månader tycker jag. Folk tar bort och sätter in samma annons varannan dag, folk skriver säljes när de vill köpa och slutligen, en massa håller på att anger löjliga priser som de vill köpa för, sånt som skulle generera hundra svar om nån hade en säljannons för det priset.Eller de som vill sälja för 90 procent av nypriset fast det gäller ett vanligt konsumentobjektiv som är över ett år gammalt och som dessutom finns för leverans i alla affärer. Verkligen gått inflation i dumhet här, sorgligt. Snart värre än blocket.

Det har gått troll i annonserandet på FS.Jag har försökt sälja rejäla prylar här utan större framgång,samma prylar har utan dröjsmål gått åt som smör i solsken på Tradera.Det verkar som om det finns kvar en stor fotopublik därute som inte är med,eller känner till fotosidan.Men vad jag tycker mej märka så ligger på FS annonsörens priside i många fall på fantasifullt hög nivå.Vad som stör mej också är att annonsen i de flesta fall ligger kvar ganska länge trots att varan är såld.

Det hrä men röstning om en annons är bra eller inte tycker jag är det bästa alternativet hittills. Dock tycker jag aldrig att man helt ska rensa bort annonser, det finns en hel del folk som inte riktigt vet vad det är för nått de säljer men att det är en fotrelaterad pryl som någon som känner igen den kanske har letat men ljus och lykta efter i många år.

Visst är det bra att vilja sortera ut rakt ut dåliga annonser, men låt det inte gå ut över obskyra annonser som dock fortfarande kan fylla en funktion, annars kommer det tillslut bara vara mainstreamobjekt på annonsmarknaden.

ANNONS