Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Analogt!

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Re: Filmframkallning

Micke K skrev:
Jag förmodar det har inte kollat något mer ingående.
Mikael

Jag har kollat, enligt svaret från Crimson 8mb inskanning 90:- per rulle 20% rabatt om man kan vänta 4labbdagar! När det är inskannat så läggs bilderna på "frontwebb pro/din inloggning" Samt att negativen skickas till dig tillsammans med en cdskiva med bilderna format JPG man kunde mot tillägg få dem i TIFF!

Inte för att jag vet vad TIFF är bra för!?
Hoppas mitt svar inte var för sluddrigt!

Tiff är bättre på så sätt att tiff-filerna inte är komprimerade med en förstörande komprimering.

Eos 30'an är en bra kamera. Jag har en själv, som jag använde mycket innan jag köpte min 10D. Jämfört med en 1'a (vilket etta som helst egentligen) så har den ingen chans, dock. Ettan är en renodlad proffskamera, 5'an litter steget under ettan, och 30'an ligger en bit därefter.

Walle skrev:
Tiff är bättre på så sätt att tiff-filerna inte är komprimerade med en förstörande komprimering.

Eos 30'an är en bra kamera. Jag har en själv, som jag använde mycket innan jag köpte min 10D. Jämfört med en 1'a (vilket etta som helst egentligen) så har den ingen chans, dock. Ettan är en renodlad proffskamera, 5'an litter steget under ettan, och 30'an ligger en bit därefter.

Ok TIFF är alltså bättre än JPG? Men hur funkar det att jobba med TIFF och printa samt se det på datorn?

En annan fråga vad behöver man för att framkalla svart vit neg film?
Framkallningsdosa och kemikalier? Men vad för kemikalier ?

Enkelt förklarat om nödvändiga kemikalier så behöver du framkallare (D-76, Rodinal, Xtol, T-max, Acutol...), stoppbad, fixeringsvätska och vätmedel, alternativt diskmedel. Vätmedlet används till att minska spänningen i vattnet víd sköljningen och göra filmrullen mindre spröd. Vanligt diskmedel fungerar på samma sätt och är tillräckligt bra, enligt min erfarenhet.

Kijana skrev:
Enkelt förklarat om nödvändiga kemikalier så behöver du framkallare (D-76, Rodinal, Xtol, T-max, Acutol...), stoppbad, fixeringsvätska och vätmedel, alternativt diskmedel. Vätmedlet används till att minska spänningen i vattnet víd sköljningen och göra filmrullen mindre spröd. Vanligt diskmedel fungerar på samma sätt och är tillräckligt bra, enligt min erfarenhet.

Finnemang! Photax har kanske något av detta eller?

Samt har någon en länk som utförligt beskriver metoden?

Tackar för ditt svar!

Hur är det med glanstork för papperet? Behövs det nu för tiden eller har papperen detta inbyggt så att det räcker att lufttorka?

Graal skrev:
Farbror professorn från USA lyckades ganska bra med scanningen ändå tycker jag? Men du kan säkert det där bättre än vad jag kan, har själv aldrig scannat Kodachrome så jag kan inte uttala mig om det.

Jag har provat men aldrig lyckats, Kodachrome är pest att skanna för en novis som mig:)

//Larsa

klerk skrev:
Hur är det med glanstork för papperet? Behövs det nu för tiden eller har papperen detta inbyggt så att det räcker att lufttorka?

Om man kör plastpapper så gäller oftast lufttork, finns dock speciella torkar för dessa.

Kör man "riktigt" papper så får man väl välja om man vill använda glanstorken mot plåten eller tyget...

//Larsa, som egentligen inte vet vad han pratar om för han har inte varit i mörkrummet på över fem år:)

Du behöver inte ha någon tork alls. Lufttork av blankt papper ger det vackraste reultatet med fiberpapper tycker jag. Finns olika metoder att få det plant ändå. Se andra trådar.

Jag skall inte framkalla mina bilder på papper! Utan endast negativen ... behöver man alla de grejer som Kenneth E listat?

Förresten kommer min ST-E2a och Sigma att fungera på min EOS30a? Min magkänsla säger ja!

Hur som helst kameran är på posten idag så den ska bara hämtas ut! Tänkte knata iväg och handla någon rulle film! Och ville bara höra om det räcker med några rullar Kodak 400 film neg? Nu när det är lite mörkare än vanligt!

Jag vet inte vad de har på Expert där jag bor!

De grejer Kenneth listar är bara för filmframkallning.

Jag skulle personligen avråda från diskmedel som vätmedel. Diskmedel löser bl a gelatin, som är det som filmemulsionen är gjord av. Vätmedel kostar i princip noll, så det är inte riktigt rätt plats att snåla.

Termometer behöver du också. Och tre tillbringare eller bigpacklådor.

jimh skrev:
De grejer Kenneth listar är bara för filmframkallning.

Jag skulle personligen avråda från diskmedel som vätmedel. Diskmedel löser bl a gelatin, som är det som filmemulsionen är gjord av. Vätmedel kostar i princip noll, så det är inte riktigt rätt plats att snåla.

Termometer behöver du också. Och tre tillbringare eller bigpacklådor.

OJ :) Jag trodde det var en simpel process .. typ tjosan i med en tesked av detta och vips färdigt :) Ner i en framkallningsdosa skaka lite eller så :)

Men detta ska bli spännande några svar på de andra frågorna? Samt har någon en länk till processen man ska igenom ?

photonicdelousions skrev:
Hur som helst kameran är på posten idag så den ska bara hämtas ut! Tänkte knata iväg och handla någon rulle film! Och ville bara höra om det räcker med några rullar Kodak 400 film neg? Nu när det är lite mörkare än vanligt!

Jag vet inte vad de har på Expert där jag bor!

Jag vill återigen pusha för Fuji Superia 400, framför kodak gold 400. Priset är detsamma (ibland är superian aningens billigare t.o.m.), men superian är en klart bättre film, enligt många (mig inklusive).

Men jag tycker absolut att du ska prova en rulle dia också! Diat är som sagt kinkigare med exponeringen, men oj vilken skillnad det blir!

Walle skrev:
Jag vill återigen pusha för Fuji Superia 400, framför kodak gold 400. Priset är detsamma (ibland är superian aningens billigare t.o.m.), men superian är en klart bättre film, enligt många (mig inklusive).

Men jag tycker absolut att du ska prova en rulle dia också! Diat är som sagt kinkigare med exponeringen, men oj vilken skillnad det blir!

Har expert Fuji superia ska jag helt klart tetsa den! Likadant gällande dia jag ska testa detta men vill först bli lite van vid neg först/analogt!

Tackar för ditt svar!

Kan bara hålla med. Fuji är bättre. Kodak har vissa filmer som är suveräna, men här håller jag på Fuji.

Jo kodaks portra-filmer, t.ex, är ju suveräna!
Men konsumentfilmerna är inte mycket att hänga i julgranen. (Eller det kanske är där dom platsar bäst?)

jimh skrev:
Jag skulle personligen avråda från diskmedel som vätmedel. Diskmedel löser bl a gelatin, som är det som filmemulsionen är gjord av.

Det var nytt för mig.

Vätmedel kostar i princip noll, så det är inte riktigt rätt plats att snåla.

Där ser man hur viktigt det är med rätt lärare. Eller snarare lärare med rätt kunskaper, Ty jag har hittills inte träffat på någon lärare som förordat riktigt vätmedel. Det har kallats för dyrt och onödigt när diskmedel gör samma sak lika bra.

Tror jag ska beställa vätmedel ganska omgående.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar