Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Analogt!

Produkter
(logga in för att koppla)
photonicdelousions skrev:
OJ :) Jag trodde det var en simpel process .. typ tjosan i med en tesked av detta och vips färdigt :) Ner i en framkallningsdosa skaka lite eller så :)

Precis som med allting annat är det inte svårt när man blivit van. Gäller bara att vara lite noga med temperaturer och tider, precis som i matlagning.
Men inte heller i matlagning om så bara till sig själv slänger man ju ihop ingredienserna hipp som happ och vispar runt med vänsterhanden.

Mina filmtips, och det är ju mina subjektiva åsikter, finns säkert många som tycker annat:

Tri-X (ISO 400), sanslöst tålig film. Jag har provat att exponera den från ISO 25-3200, den håller för det! Dessutom bästa filmen att börja framkalla själv enligt mig och säkert någon till... Det blir bilder även om man råkar framkalla den dubbla tiden, eller halva, hihi.

Fuji Superia/Press är väldigt bra för att vara så billig, man ska dock vara medveten om att den har en rätt drastisk färgkurva med mycket rött, funkar dock väldigt bra i blandljus, bilderna blir inte gröna pga lysrör t.ex. Dessutom går den alldeles utmärkt att pressa så länge man inte underexponerar den. Man kan få fina resultat med Superia 400 pressad till 1600. Denna film brukade vara "standard" för konsert och reportagefoto innan digitalarna slog igenom, just för att folk ser ok ut även om dom har en massa vitt strålkastarljus på sig. I "vanlig" belysning kan människor se lite brända ut...

Superia 800 måste nämnas för sig tycker jag, efter som den har mjukare kontrast och färger än 400, och fint korn för att ha så hög känslighet. En höjdare tycker jag.

Fuji NPH 400, milda och fina färger, bra för porträtt, men för blek enligt många, jag gillar den skarpt, jag exponerar den ofta efter ISO 320.

Kodak Portra 160 NC/VC, jag föredrar VC som ger fina och naturtrogna färger och hudtoner med bra stuns, jag exponerar den efter ISO 100-120. Denna film kan bli väldigt ful och kornig om man underexponerar den det allra minsta. (Vet folk som gått tillbaka med filmen till affären och undrat om det varit fel på den...)

Ilford Pan F 50, Skarp och fin, bra svartvit film för porträtt.

Ilford FP4+ 125, också skarp och fin, ganska mjuk kontrast.

Ilford HP5 400, härligt korn, ganska tålig.

Negativa färgfilmer kräver oftast ganska mycket ljus för att komma till sin rätt. Jag exponerar i princip aldrig sådan film efter index, utan lägger alltid på minst 1/2-1 steg beroende på ljuset.

Med svartvitt är det ganska mycket friare, men det kräver mer erfarenhet. T.ex. kanske man väljer att överexponera ganska rejält för att sen underframkalla för att få mer teckning i skuggorna. Det finns SÅ många variabler att det tar år att hitta det som passar just dig.

Det är bara att börja exprimentera! Lycka till!

/R

Crimson är förresten väldigt bra tycker jag (också). Dom framkallar och skannar allt, och pressar filmen om du vill det, bra priser och service också.

jag har inte läst hela tråden men på nån sida såg jag att det var snack om Crimsons diverse tjänster..

deras hemsida är ALLT ANNAT än tydlig när det gäller deras priser (hur tydligt det än kan verka).. det står olika överallt och det som står kan tolkas på minst 5 olika sätt..

detta STÄMMER:

framkallning [C4] av 135 film..................45kr
scanning 8mb nätkonto + CD Jpeg/TIFF....45kr
--------------------------------------------
90kr

på detta tillkommer moms.
momsreglerna de har är följande:

- vanlig bestälning...........................90kr +moms
- standby max 4d.4dagars väntetid...90kr ink. moms

- Crimson är duktiga.. låt inte hemsidan skrämma er ;D

Nej jag håller med om att deras hemsida är hemsk! Det har den alltid varit! Extremt svårt att hitta fram till rätt priser och så vidare. Men deras service är OUTSTANDING! Jag har använt dom sedan jag började fotografera, och trots att jag är ganska kräsen så har jag inte vid ett enda tillfälle varit missnöjd med dom!

Numera så använder jag mig endast av deras Frontline Prefix. Innan så hette den lambda prefix, och då var man tvungen att ladda upp bilderna till deras FTP, eller leverera bilderna på cd. Numera är det ju suveränt!

När jag först blev kund hos crimson fanns det ö.h.t. ingen möjlighet att ladda upp bilder till frontline-servicen. Man kunde endast göra efterbeställningar på scannade bilder.

Jäkla dag ...

Ja då hämtade man hem sin EOS 30a idag glad i hågen var jag! Köpt film jue, jag köpte sv/v kodak tri x 400! Ett par rullar Fuji superia 400 och 200!

Kommer man hem inseer att jag har inga batterier knatar iväg handlar batterier allt fungerar urbra :)

Laddar in en rulle och den brummar till men filmen laddas inte ... ett par försök senare *spoiiing" säger det luckan går inte att stänga utan den billiga lilla plasttappen som ska hålla ihop luckan är knäckt ... och min stolthet med! Men efter en massa skruvande och laborerande lyckas jag sätta ihop tappen och få den att sitta! Jihaa ... laddar filmen allt fungerar! Snacka om negativt möte med den analoga världen ;)

Hur som helst nu uppkommer ett par frågor till!

1. Måste man dra ut så mycket film? Jag fick dra fram filmen till en röd kant innan den mata fram som den skulle!

2. Ska displayen stå på fast den kameran är avstängd? Det står antal bilder tagna !?

3. Eftersom jag kör med en 400 film, ska ISO stå på 400 och detta hela tiden? Eller kan man höja sänka ISO som man vill! Eller är det olika från film till film! Jag har hört mycket om att pressa film!

Tackar alla för eran underbara expertis!

1. Ja. Men det är inräknat, du får ändå ut minst det antal rutor som står på burken. I regel ett par extra, även om jag personligen hellre tar 35 bilder per rulle för att slippa skador från labbet på den sista.

2. Du ändrar ISO om du vill exponera eller framkalla hela filmen efter en annan känslighet. Det kan du göra om du t ex testat och kommit fram till att du tycker att resultatet blir bättre då. Eller om du behöver mer hastighet ur filmen, "pressning", men då skall det också åtföljas av mer framkallning. Grundinställningen är det som står på burken, tills du kommer på annat.

jimh skrev:
1. Ja. Men det är inräknat, du får ändå ut minst det antal rutor som står på burken. I regel ett par extra, även om jag personligen hellre tar 35 bilder per rulle för att slippa skador från labbet på den sista.

2. Du ändrar ISO om du vill exponera eller framkalla hela filmen efter en annan känslighet. Det kan du göra om du t ex testat och kommit fram till att du tycker att resultatet blir bättre då. Eller om du behöver mer hastighet ur filmen, "pressning", men då skall det också åtföljas av mer framkallning. Grundinställningen är det som står på burken, tills du kommer på annat.

Ok så med andra ord så för mig som är helt Novis är det bara att köra som jag gör just nu! Jag kör på ISO 400 tog det säkra före det osäkra!

Med en modern kamera som den du har så har du ett DX-läge där kameran själv läser av en kod på filmburken och ställer in känsligheten.

Displayen ska vara på hela tiden. Den drar löjligt lite ström! På min 30'a som har legat i princip oanvänd sen hösten 2003 är displayen fortfarande igång...

I övrigt så har du gjort ett bra kameraval tycker jag! Jag saknar faktiskt många av reglagen på min 10D. Ögonfokusen ger jag inte mycket för dock. Den fungerar i princip bara när man minst behöver den...för stillastående motiv.

Re: Jäkla dag ...

Hur som helst nu uppkommer ett par frågor till!

1. Måste man dra ut så mycket film? Jag fick dra fram filmen till en röd kant innan den mata fram som den skulle!

2. Ska displayen stå på fast den kameran är avstängd? Det står antal bilder tagna !?

3. Eftersom jag kör med en 400 film, ska ISO stå på 400 och detta hela tiden? Eller kan man höja sänka ISO som man vill! Eller är det olika från film till film! Jag har hört mycket om att pressa film!

Tackar alla för eran underbara expertis!

1. det är lite olika på olika filmsorter har jag märkt.. tex. vissa kodakrullar jag har använt har krullat sig mera än vad mina uperia200 gör.. det lilla extra krullet gör att det är svårare för kameran att få spänning på filmen när man ska mata.. såhär är det iaf i mitt fall..
Mina superia200 går däremot finfint att mata.

2. ja, displayen ska visa esterande antal frames på rullen.. (det är bra, inte dåligt) ...drar knappt batterier heler

3. håll dig till orginal DX-inställningen tills du har fått en kännsla för hur filmsorten funkar.. jag har inte fått den kännslan ännu och jag borde därmed förmodligen inte ens ha uttalat mig på den punkten ;D

Walle skrev:
Displayen ska vara på hela tiden. Den drar löjligt lite ström! På min 30'a som har legat i princip oanvänd sen hösten 2003 är displayen fortfarande igång...

I övrigt så har du gjort ett bra kameraval tycker jag! Jag saknar faktiskt många av reglagen på min 10D. Ögonfokusen ger jag inte mycket för dock. Den fungerar i princip bara när man minst behöver den...för stillastående motiv.

Ja den är ok men jag tycker dock att Canon har snålat med vissa delar som sagt min lucka paja direkt ! Som tur är fixade jag det rätt enkelt själv!

Ögonfokusen .. ja du den har jag inte fattat hur den ska fungera!

Det där DX läget ni pratar om, hur var ställs detta in? Jag fick ingen manual så man är lite ute på hal is ibland! Mycket har jag lärt mig av knapparna!

Roligt bara att varje gång jag tagit en bild så kollar jag av baksidan, och gissa om jag blir förvånad varje gång jag inte ser en bild :)
Digitalt/analogt skapar lite förvirring :)

Det där DX läget ni pratar om, hur var ställs detta in? Jag fick ingen manual så man är lite ute på hal is ibland! Mycket har jag lärt mig av knapparna!

Koden på filmkassetten kallas DX, men läget kallas snarast ISO. Som sagt, kameran läser av rektanglarna på kassetten (DX-koden) och ställer in ISO-värdet efter det. Ska du själv ändra ISO-värdet så har du förmodligen två knappar du måste trycka in samtidigt som du snurrar på inställningshjulet vid avtryckaren till önskat värde. Så funkar i alla fall en av mina EOS-kameror, har ingen detaljkunskap om 30:an. Kanske kan du rent av göra någon Custom Function-inställning om att kameran inte ska ska ställa in ISO-värdet automatiskt enligt DX-koden.

Roligt bara att varje gång jag tagit en bild så kollar jag av baksidan, och gissa om jag blir förvånad varje gång jag inte ser en bild :)
Digitalt/analogt skapar lite förvirring :)

Jo. Känner igen det där.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar