Mina filmtips, och det är ju mina subjektiva åsikter, finns säkert många som tycker annat:
Tri-X (ISO 400), sanslöst tålig film. Jag har provat att exponera den från ISO 25-3200, den håller för det! Dessutom bästa filmen att börja framkalla själv enligt mig och säkert någon till... Det blir bilder även om man råkar framkalla den dubbla tiden, eller halva, hihi.
Fuji Superia/Press är väldigt bra för att vara så billig, man ska dock vara medveten om att den har en rätt drastisk färgkurva med mycket rött, funkar dock väldigt bra i blandljus, bilderna blir inte gröna pga lysrör t.ex. Dessutom går den alldeles utmärkt att pressa så länge man inte underexponerar den. Man kan få fina resultat med Superia 400 pressad till 1600. Denna film brukade vara "standard" för konsert och reportagefoto innan digitalarna slog igenom, just för att folk ser ok ut även om dom har en massa vitt strålkastarljus på sig. I "vanlig" belysning kan människor se lite brända ut...
Superia 800 måste nämnas för sig tycker jag, efter som den har mjukare kontrast och färger än 400, och fint korn för att ha så hög känslighet. En höjdare tycker jag.
Fuji NPH 400, milda och fina färger, bra för porträtt, men för blek enligt många, jag gillar den skarpt, jag exponerar den ofta efter ISO 320.
Kodak Portra 160 NC/VC, jag föredrar VC som ger fina och naturtrogna färger och hudtoner med bra stuns, jag exponerar den efter ISO 100-120. Denna film kan bli väldigt ful och kornig om man underexponerar den det allra minsta. (Vet folk som gått tillbaka med filmen till affären och undrat om det varit fel på den...)
Ilford Pan F 50, Skarp och fin, bra svartvit film för porträtt.
Ilford FP4+ 125, också skarp och fin, ganska mjuk kontrast.
Ilford HP5 400, härligt korn, ganska tålig.
Negativa färgfilmer kräver oftast ganska mycket ljus för att komma till sin rätt. Jag exponerar i princip aldrig sådan film efter index, utan lägger alltid på minst 1/2-1 steg beroende på ljuset.
Med svartvitt är det ganska mycket friare, men det kräver mer erfarenhet. T.ex. kanske man väljer att överexponera ganska rejält för att sen underframkalla för att få mer teckning i skuggorna. Det finns SÅ många variabler att det tar år att hitta det som passar just dig.
Det är bara att börja exprimentera! Lycka till!
/R