ANNONS
Annons

Analogt!

Produkter
(logga in för att koppla)
Graal skrev:

Jag rekommenderar alltså Kodachrome när det gäller dia.

Eftersom han skrev att han skulle skanna bilderna, är nog inte Kodachrome det ultimata valet. Det är en riktigt svår film att skanna. Däremot tycker jag att andra diafilmer är enklare att få ett bra resultat från än från negfilmer.

Stefan

120-film är till mellanformat, funkar inte i din EOS 30'a. 135 ska det vara.
Och ja, crimson framkallar både neg och dia.

stefohl skrev:
Eftersom han skrev att han skulle skanna bilderna, är nog inte Kodachrome det ultimata valet. Det är en riktigt svår film att skanna. Däremot tycker jag att andra diafilmer är enklare att få ett bra resultat från än från negfilmer.

Stefan

Farbror professorn från USA lyckades ganska bra med scanningen ändå tycker jag? Men du kan säkert det där bättre än vad jag kan, har själv aldrig scannat Kodachrome så jag kan inte uttala mig om det.

photonicdelousions skrev:
Om man sedan vill ha riktigt kornig film ska man då köra på tex iso 800?

Jo delvis, Ju högre känslighet desto kornigare film, heter det. Men efter att ha följt diskussionerna här på FS ett tag så kan jag säga att det verkar handla mer om vilken specifik film du kombinerar med specifik framkallare i 24 grader.

Diafilm med mycket färger, om än kanske inte till hudtoner... och sanslös upplösning blir för mej Fuji Velvia (bara 50 ASA). Den filmen är otäckt skarp!

Jag hade en svartvit diafavorit som hette Agfa Scala också. Helt underbar när man väl hittade nån som framkallade den... Fanns ett "självframkallningskit" som jag testade. Kul och blev riktigt bra! Saknar den...

Dia är skitkul när man får tillbaka rullen oklippt och lägger upp den på ljusbordet för betraktande. Vilken känsla!!!

Jag har kollat på lite scanners nu ... heter det negscanner eller diascanner!? Hittar mest om man söker på diascanner! minimum dpi att tänka på?

diascanner är nog den vanligaste benämningen. Men de allra flesta tar även negativ.

Kan passa på att tipsa om lite filmer:

Färg:
- Fuji Reala. En ISO 100 film med mycket fint korn och relativt naturlig färgmättnad. Bra även för blandljussituationer. Hittar du billigt här:

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=F6_0008pac

- Kodak Portra 160 NC. En ISO 160 film med fint korn och väldigt lämpliga färger för porträtt. Relativt låg kontrast och färgmättnad, vilket gör att den lämpar sig väl för scanning, då man enkelt kan justera färgmättnad och kontrast i efterbehandlingen.

- Kodak Portra 400 NC. Liknande egenskaper som ovanstående men ISO 400.

- Fuji Superia 400. En mycket bra konsumentfilm i ISO 400. Den har relativt fint korn och är mycket snäll mot under/över exponering. Finns också mycket billigt i flerpack här:

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=F6_0006pac

Svartvit:

- Kodak Tri-x. En klassiker med ISO 400. Relativt lätt att börja med om man vill lära sig framkall själv. Är också lämplig att använda om man lämnar in sin film till labb, eftersom många är inkörda på den filmen.

- Fuji Acros 100. Iso 100 och extremt fint korn och grymt snygg gråskala. Kostar lite mera men är väl värd pengarna.

Graal skrev:
..... har själv aldrig scannat Kodachrome så jag kan inte uttala mig om det.

Nu ljuger jag, scannade faktiskt några gamla KR25- och 64-bilder i min flatbädd med locklampa för några år sedan och det funkade bra då vad jag kommer ihåg. Skulle dock inte skriva ut bilderna mer än i A4 och bara visa dom på weben. Har nu åter lagt in en av dessa HÄR! Märk att detta inte är det inscannade resultatet utan en scanning av den utskrift jag gjorde efter inscanningen. Film: Kodachrome 64, inte så svår att scanna som jag upplevde det då.

Filmframkallning

Hej!
Bifogar ett mail jag fick från Crimson angående
framkallning.
Bara framkallning kostar 45:- + moms. Vill du ha det digital blir det 90:- + moms då ingår även cdskiva i jpeg. Kan du vänta 4 arbetsdagar så får du 20% rabatt. Frakten blir vad portomaskinen vill ha pga av vad det väger.
Mikael

Re: Filmframkallning

Micke K skrev:
Hej!
Bifogar ett mail jag fick från Crimson angående
framkallning.
Bara framkallning kostar 45:- + moms. Vill du ha det digital blir det 90:- + moms då ingår även cdskiva i jpeg. Kan du vänta 4 arbetsdagar så får du 20% rabatt. Frakten blir vad portomaskinen vill ha pga av vad det väger.
Mikael

Med digitalt menas? negativen + cd med JPGarna?

Rätt generöst i sådana fall!

Graal skrev:
Farbror professorn från USA lyckades ganska bra med scanningen ändå tycker jag? Men du kan säkert det där bättre än vad jag kan, har själv aldrig scannat Kodachrome så jag kan inte uttala mig om det.

Om du ska få exakt samma färger på din inskannade bild som du har på ditt dia är Kodachrome riktigt krånglig.

Stefan

Nu var det iofs inte dia som var aktuellt riktigt än för trådskaparen, men två diafilmer som är lätta att scanna är Fujis Provia och Astia.

Re: Re: Filmframkallning

Med digitalt menas? negativen + cd med JPGarna?

Rätt generöst i sådana fall!

Nej, inte cd. Du får bilderna via internet. Du får en egen inloggning, där kan du ladda ner dina bilder. Du kan även ladda upp bilder och beställa kopior, eller så kan du beställa kopior direkt från de scannade.

Edit, jag ser att de har ändrat lite. Det jag skrev gäller deras pro-tjänst.

mange78 skrev:
Nu var det iofs inte dia som var aktuellt riktigt än för trådskaparen, men två diafilmer som är lätta att scanna är Fujis Provia och Astia.

Instämmer. Velvia är däremot en tuff film för enklare skannrar med sitt höga D-max.

Stefan

Japp nu kommer ett par dumfrågor från mig! ...

Men nu har jag köpt en Analog Canon EOS 30 ...

Vad för film ska man ha, finns det typ en standard att 400 film osv bör man ha!? Samt är det negativfilm man ska ha tag på!

Jag kommer investera i en scanner efterhand, så jag skulle vilja veta vilka labb man kan anlita för att få hyfsade negativ tillbaka! Några speciella "magiska" ord man bör använda för att expiditen ska fatta? Tips och andra trix tas emot tacksamt !

Bra och riktigt roligt o se att du köpt did en analogare!
Kul!
Du kan köra Dia och negativ i 135mm format, alltså vanliga filmrullar!
Svartvitt och färg. Lämna "INTE" in dina färgnegativ till ngt konsum inkompetens skräp labb utan skicka dom till ngt annat, jag brukar inte köra negativ fär men det finns säkert ngn här som kan tipsa om bra labb för negativ färg.

Till svartvitt kan du ju alltid köpa dig lite labbutrustning oc ställa i garderoben o framkalla själv. Lycka till och gratulerar till en bra kamera!

/ JIM

Re: Re: Analogt!

JimSlim skrev:
Bra och riktigt roligt o se att du köpt did en analogare!
Kul!
Du kan köra Dia och negativ i 135mm format, alltså vanliga filmrullar!
Svartvitt och färg. Lämna "INTE" in dina färgnegativ till ngt konsum inkompetens skräp labb utan skicka dom till ngt annat, jag brukar inte köra negativ fär men det finns säkert ngn här som kan tipsa om bra labb för negativ färg.

Till svartvitt kan du ju alltid köpa dig lite labbutrustning oc ställa i garderoben o framkalla själv. Lycka till och gratulerar till en bra kamera!

/ JIM

Tackar :) Ja jag ska sätta ihop ett micro labb lite längre fram, ska bli riktigt kul detta!

När det gäller färg/svart vita neg vad rekomenderar ni för märke?? Ilford har jag fått för mig att de är bra !?!?

Jag måste bara fråga det verkar vara en bra kamera! Men om man slänger upp den mot säg Canons 1N vilken är mer kompetent då?

Re: Re: Re: Analogt!

Tackar :) Ja jag ska sätta ihop ett micro labb lite längre fram, ska bli riktigt kul detta!

När det gäller färg/svart vita neg vad rekomenderar ni för märke?? Ilford har jag fått för mig att de är bra !?!?

Jag måste bara fråga det verkar vara en bra kamera! Men om man slänger upp den mot säg Canons 1N vilken är mer kompetent då?

Ilford Hp5 e iallafall min favorit!
Sen finns det massa olika, testa o se vikken du tycker e bäst.
För kornfria bilder kör ja Kodak t-max 100 eller Fujis Acros 100
/ Jim

Korn

Se det där med kornighet, det beror väl helt på hur man framkallar filmen också!

Kör på Thomas!

Analogt är kul och korn med rätt motiv är UR snyggt!!!!

/ Jim

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar