En rapport från verkligheten:
Min mor konstaterade för ett tag sedan att framkallningspåsarna hos Det Stora Företaget "inte gällde längre" och att man "hade slutat tillhandahålla den produkten". De var dock schyssta och skickade på eget bevåg min mors filmer att framkallas i Tyskland, när de anlände i en påse som alltså upphört att gälla.
Lite senare bad hom mig att "skaffa en liten såndär digital kamera, för den andra orkar jag inte trassla med längre".
Nu hör det också till saken, att min mor kanske inte tillhör de allra första som skiftar utrustning på det tekniska området. Men, nu var alltså måttet rågat även för henne. Och har detta inträffat i vår lilla familj, så inträffar det i andra -- och det kommer fortsätta att inträffa.
Så, i det lilla, är denna händelse em bra förklaring till vad som sker i det stora. Teknikskiftet kommer, Earl Adopters tar första stegen, den stora massan följer efter -- varpå priser på den gamla servicen stiger, utbudet av ny utrustning och tidigare befintlig service minskar. Det blir en nedåtgående spiral, som till slut alltså får även de lite mer motsträviga kunderna, som min mor, att byta teknik.
Sett över en längre tid, när teknikskiftet är genomfört, finns entusiasterna kvar; de som lyssnar på vinyl, de som skriver på skrivmaskin eller de som fotograferar med film. Ingen värdering i det, men det är ungefär så resultatet av ett teknikskifte alltid sett ut.