ANNONS
Annons

Analogt, utdöd?

Produkter
(logga in för att koppla)
Själv så har jag nog en sisådär 450 skivor och 300 kassettband. Självklart är de noggrant katalogiserade men tyvärr saknar jag både kassettbandspelare och skivspelare :)

Det spelar emellertid ingen roll. Hemma har jag en rätt avancerad ljudanläggning som enbart används till "Thomas the tank engine" och Aktuellt. Det blir kanske bättre när minstingen flyttar hemifrån om en sisådär 20 år. Men då är väl mina CD skivor också omoderna och ospelbara

......På lång sikt tror jag kommer digitalt att leda till att man slutar printa. Digitala fotoramar kommer att ta över. Tänk reklamskyltar, familjebilder hemma, tidskrifter på digitala "läsplattor" etc

Har det inte redan blivit så med de vanliga familjebilderna? De ligger på hårddiskarna istället för i fotoalbumen. Men däremot tror jag aldrig de digitala fotoramarna kommer att ta över den seriösa fotografin. Pappersmediet ger en helt annan dimension till bilder. Men säkert kommer det mer och mer, även om det förmodligen är betydligt mera energikrävande och dyrare.

En del konstfoto kommer nog att gå över till digitala skärmar. Tänk så enkelt för gallerierna. Exemplarframställningen kan lösas genom upphovsrättsavtal.

Andra konstnärer kommer säkert att hålla fast vid fysiska bilder som du säger. Särskilt de som fotograferar analogt. Och det är, som de flesta vet, ju ändå bäst! ;)

En del konstfoto kommer nog att gå över till digitala skärmar. Tänk så enkelt för gallerierna. Exemplarframställningen kan lösas genom upphovsrättsavtal.

Andra konstnärer kommer säkert att hålla fast vid fysiska bilder som du säger. Särskilt de som fotograferar analogt. Och det är, som de flesta vet, ju ändå bäst! ;)

Ja konstfotografer vill ju gärna ta till nya grepp. Men måleriet och den tryckta boken lever ju väl, trots datortekniken. Tror pappersbilden också kommer att leva väl i den nya teknikens värld.

Ja konstfotografer vill ju gärna ta till nya grepp. Men måleriet och den tryckta boken lever ju väl, trots datortekniken. Tror pappersbilden också kommer att leva väl i den nya teknikens värld.

Den tryckta boken är ju helt överlägsen datorn när man ligger i badet :)

Skämt åsido så kommer det tryckta mediet alltid att finnas kvar, Precis som utskrivna bilder. Vad de sedan är utskrivna på är en annan sak. Jag har min bakgrund i det företag som en gång grundade tesen "det papperslösa samhället". Som bekant är vi inte där än och lär aldrig heller hamna där. Numera arbetar jag på ett företag där vi faktiskt printar bilder men på massor olika medier. Plast, tyg, papper, klistermärken, vepor, flaggor etc. Vad som helst egentligen, Och dessutom ofta i jätteformat.

Printade på klistermärken så kan bilderna hamna precis överallt. Tex som helfolierade bilar. Dvs bilden täcker hela bilen. Tex så har Kolmården en tiger över hela sidan på några av deras bilar...

Nu är du rejält ute och cyklar. 16 bitar och 44kHz sampling ger bra mycket mer hörbar information än den bästa LP-utrustning pengar kan köpa. Man måste lyssna på hela föreläsningen ;-)
Sen ska resten av elektroniken och naturligtvis också inspelningen vara bra. Anledningen till att många tycker att LP låter "bättre" är att en LP (faktiskt redan i geometrin hos systemet spår/nål) genererar en hel del (om jag minns rätt ett par procent) harmonisk distorsion som gör att ljudet upplevs som rundare. Då är det naturligtvis bra om man inte har alltför klart för sig hur akustiska instrument faktiskt låter i en koncertsal.
På 70- och 80-talen publicerades en hel del bra akademisk forskning kring avancerad ljudåtergivning, även stora jämförelser analogt kontra digitalt, men den bryr sig självklart LP-fanatikerna inte om.

Jag är en ljuditresserad tekniker och har träffat många konstiga "guldöron" i mina dar. Man kan inbilla sig rätt mycket - vissa analoga fanatiker påminner rätt mycket om slagrutemän och currykryssjägare. Det värsta jag upplevt var när några "troende" hade kopplat en pytteliten rörförstärkare till ett par erkänt "svåra" elektrostater med impedans under en Ohm vid vissa frekvenser. Det lät naturligtvis helt förskräckligt, men guldöronen lyckades hetsa varandra till ett hänfört ooo-ande och mmm-ande.
Sen brukar LP-audiofiler oftast ha bra stärkare och högtalare så det blir vanligen trevliga lyssningar ändå, man får bara bita sig i tungan ibland.

Undrar om du själv är ute och Cyklar. Har du läst Telecom eller om samping eller om Nyqvist-teoremet? Om du samplar en fyrkants våg och den närmar sig Nyqvist-frekvensen, så blir det en sinusvåg vid uppspelning. Har flera exempel men jag får leta fram anteckningarna från föreläsningen.

Minns att min föreläsare sa att han var förvånad att CD lät så bra trots alla dessa teoretiska brister som vi gick igenom på föreläsningen. Men det beror nog på bristerna i dom analoga systemen.

Har lite olika inspelningar från olika tidpunkter och de DDD skivorna som spelades in i början av 80 talet då tekniken var ny låter riktigt bedrövligt. Idag så spelar man in i betydligt högre samplings frekvens och flera bitar och använder sig av program som konverterar ner så det ska låta bra på 44.1khz 16 bitar.

Sen så får du inte glömma DVD-Audio & SACD...........

Har både LP spelare (Linn LP-12) och CD (Linn) hemma och har flera skivor i bägge formaten så du är välkommen att själv lyssna och jämföra. Men mycket beror på vem som har pressat skivorna. Kommer snart att ersätta CD spelaren med en media spelare.

Det finns rätt många udda typer som är audiofiler. Själv tycker jag det är roligt när musiken blir mer levande när man spelar upp den på en bättre anläggning. Det svänger mera.....

En rapport från verkligheten:

Min mor konstaterade för ett tag sedan att framkallningspåsarna hos Det Stora Företaget "inte gällde längre" och att man "hade slutat tillhandahålla den produkten". De var dock schyssta och skickade på eget bevåg min mors filmer att framkallas i Tyskland, när de anlände i en påse som alltså upphört att gälla.

Lite senare bad hom mig att "skaffa en liten såndär digital kamera, för den andra orkar jag inte trassla med längre".

Nu hör det också till saken, att min mor kanske inte tillhör de allra första som skiftar utrustning på det tekniska området. Men, nu var alltså måttet rågat även för henne. Och har detta inträffat i vår lilla familj, så inträffar det i andra -- och det kommer fortsätta att inträffa.

Så, i det lilla, är denna händelse em bra förklaring till vad som sker i det stora. Teknikskiftet kommer, Earl Adopters tar första stegen, den stora massan följer efter -- varpå priser på den gamla servicen stiger, utbudet av ny utrustning och tidigare befintlig service minskar. Det blir en nedåtgående spiral, som till slut alltså får även de lite mer motsträviga kunderna, som min mor, att byta teknik.

Sett över en längre tid, när teknikskiftet är genomfört, finns entusiasterna kvar; de som lyssnar på vinyl, de som skriver på skrivmaskin eller de som fotograferar med film. Ingen värdering i det, men det är ungefär så resultatet av ett teknikskifte alltid sett ut.

Hmm..

Konstigt...Hittar fortfarande film att köpa på ICA med bra datum.....

Har precis läst en artikel där man redogör för att jämförelsen analogt-digitalt ljud/video inte alls kan överföras vad gäller analogt upptagen respektive digitalt upptagen bild. Digitalt ljud/video använder en elektronisk inspelningsmetod vilken är av mycket högre kvalitét än den analoga elektroniska inspelningsmetoden för ljud/video.

Digital fotografi är en elektroniskt formad stillbild. Fotografi med film däremot är inte (som analog ljudupptagning) en elektroniskt formad inspelning med begränsningar, utan äkta optisk upptagning formad av de verkliga ljusstrålarna, och därigenom ett helt unikt upptagningsmedium. Därför är det meningslöst att göra de här utläggningarna vad gäller vinyl-cd/dvd.

Konstigt...Hittar fortfarande film att köpa på ICA med bra datum.....
Varför är det konstigt? Teknikskiften sker inte över natten, även om det i just detta fall faktiskt bara är 5 år sedan DSLR:er blev "var mans egendom", i och med Nikon D70 och Canon 300D.

Faktum är dock att det där företaget jag skrev om, har lagt ned sin framkallning av vanlig negativ färgfilm i Sverige. Precis som fallet var med klassikern Kodachrome för några år sedan. Först fanns framkallning i de flesta (väst-)europeiska länder, sedan bara i Schweiz och numer skickas rullarna runt halva klotet till Kansas i USA. Allt till det facila priset av 200kr/rulle, 5,55kr/ruta -- eller 160 rutor för den beg Canon jag sedermera köpte till min mor. (Plus en miljöbelastning på kemikalier och två resor runt halva världen för Kodacromerullen och de färdiga diorna).

Ännu ett praktiskt exempel på den nedåtgående spiral av försämrat utbud och dyrare tjänster/service som drabbar den äldre tekniken vid utfasningen i ett teknikskifte. Och som gör att "vanligt folk" kommer att anamma den nya tekniken förr eller senare, vare sig de egentligen vill, eller ej.

Det är fortfarande enklare att hitta film än minneskort.
Vilket är fullt naturligt, då film var/är en förbrukningsvara med relativt hög åtgång, medan minneskort är en sällanköpsvara som i princip är outslitlig. Det kommer aldrig att finnas samma behov av att kunna köpa minneskort i strandkiosken och snabbköpet, som var fallet med film.

Minns med viss fasa hur jag i slutet av 90-talet kånkade med mig 20-25 rullar dia på semestern/fotoresan söderöver. Med definitivfasa minns jag också prislappen när detta tusental dia var framkallade ramade och satta i magasin...

Har du läst Telecom eller om samping eller om Nyqvist-teoremet?
Japp, typ fem år... Jag kanske lät lite arrogant - sorry, men det är frustrerande att ständigt möta påståenden som inte har en vetenskaplig grund och inte går att verifiera i kontrollerade experiment. Ställs man inför ett ljudtest som är korrekt genomfört - helst dubbelblindtest - är det dessutom väldigt svårt att höra skillnader. Till exempel: ett LP-fanatiskt guldöra som påstår att 44.1 kHz sampling inte räcker eftersom man inte får med övertoner över 22 kHz på en CD kan inte höra att om en LP spelas av med ett filter som skär bort övertoner ovan 15 kHz.
LP är en fin gammal teknik, men att påstå att den tekniskt skulle vara överlägsen vanlig CD är djärvt. Och Nyqvist eller Shannon lär inte stärka caset...

Faktum är dock att det där företaget jag skrev om, har lagt ned sin framkallning av vanlig negativ färgfilm i Sverige.

Vilket företag har inte lyckats hitta någon som framkallar C-41 närmare än att skicka till Tyskland. Min granne framkallar C41 hemma...

Syrran fick minnes kort tork förra året i Frankrike men hon lyckades köpa ett nytt där nere. Om 2 år så lär det vara svårt att hitta minneskort som passar till den kameran men nu har hon köpt en Nikon D90.

En annan äldre sjökapten som jag känner fick minnes kort torsk på semester resan och det fanns inte minneskort under 256Mb som funkar på hans kamera att köpa där. Han lyckades inte radera bilderna på kameran så han köpte en engångs kamera. För några månaders sedan slutade batteriet fungera och det finns inte längre batterier att få tag till den kameran (Sony) till vettigt pris så han var tvungen att köpa ny kamera.

Min moster dator havererade och alla hennes bilder försvann i ett nafs. Hennes digital kamera höll inte så länge heller. Hon har börjat fotografera analogt igen för att vara säkrare att bilderna finns kvar...

Kodachrome använder man när man vill göra retro fotografering eller vill bevara sina bilder länge. Köpte själv en Pentax Spotmatic och kunde inte låta bli att ladda den med Kodachrome. Har dubbel-8 kodachrome som är framkallat 1940 som är fortfarande i fint skick.

Hmm...Tänk på detta...Funkar din mammas hårdisk i morgon med alla hennes bilder där på? Har du lärt henne hur man gör en backup eller har du lärt henne tömma minnes kortet?

Japp, typ fem år... Jag kanske lät lite arrogant - sorry, men det är frustrerande att ständigt möta påståenden som inte har en vetenskaplig grund och inte går att verifiera i kontrollerade experiment. Ställs man inför ett ljudtest som är korrekt genomfört - helst dubbelblindtest - är det dessutom väldigt svårt att höra skillnader. Till exempel: ett LP-fanatiskt guldöra som påstår att 44.1 kHz sampling inte räcker eftersom man inte får med övertoner över 22 kHz på en CD kan inte höra att om en LP spelas av med ett filter som skär bort övertoner ovan 15 kHz.
LP är en fin gammal teknik, men att påstå att den tekniskt skulle vara överlägsen vanlig CD är djärvt. Och Nyqvist eller Shannon lär inte stärka caset...

Den skiva som jag har som skiljer sig mest mellan vinyl och CD är Madonna Music och den är ingen 180g special press. Där är det känslan i basen som gör det.

Har precis läst en artikel där man redogör för att jämförelsen analogt-digitalt ljud/video inte alls kan överföras vad gäller analogt upptagen respektive digitalt upptagen bild. Digitalt ljud/video använder en elektronisk inspelningsmetod vilken är av mycket högre kvalitét än den analoga elektroniska inspelningsmetoden för ljud/video.

Digital fotografi är en elektroniskt formad stillbild. Fotografi med film däremot är inte (som analog ljudupptagning) en elektroniskt formad inspelning med begränsningar, utan äkta optisk upptagning formad av de verkliga ljusstrålarna, och därigenom ett helt unikt upptagningsmedium. Därför är det meningslöst att göra de här utläggningarna vad gäller vinyl-cd/dvd.

Fast jag känner igen debatten med samma argument. Men en sak är nog säker och det är nog ingen saknar VHS idag? Eller är jag ute och Cyklar :)

Fast jag känner igen debatten med samma argument. Men en sak är nog säker och det är nog ingen saknar VHS idag? Eller är jag ute och Cyklar :)

Jag saknar verkligen inte CD-skivor heller. Tack och lov för icke-fysisk media! Smidigheten överväger vida eventuellt upplevda ljudkvalitetsförluster. Att kunna lyssna på vilken låt som helst utan att behöva böka med skivbyte, kunna skapa playlists med sina favoriter, att slumpa musik helt och hållet eller välja att lyssna på musik som är liknande den man precis lyssnat på är bara för gött.

......Tack och lov för icke-fysisk media!......

Ur lagringssynpunkt är film överlägset digitala bildfiler. Då kan man ha negativen inscannade och lagrade (precis på samma sätt som de digitalt fotade filerna), samtidigt som de även finns fysiskt och bevaras helt intakta utan de problem digitala filer utsätts för. Om den inscannade bilden blir förstörd, förändrad, oläslig av framtida teknik, så finns ändå negativet (eller bilden) kvar helt intakt om man förvarar det rätt.

Ur lagringssynpunkt är film överlägset digitala bildfiler. Då kan man ha negativen inscannade och lagrade (precis på samma sätt som de digitalt fotade filerna), samtidigt som de även finns fysiskt och bevaras helt intakta utan de problem digitala filer utsätts för. Om den inscannade bilden blir förstörd, förändrad, oläslig av framtida teknik, så finns ändå negativet (eller bilden) kvar helt intakt om man förvarar det rätt.

eller var det så här tro:

Ur lagringssynpunkt är digitala bildfiler överlägset film. Då kan man ha negativen utskrivna på film eller papper och lagrade (precis på samma sätt som de analogt fotade bilderna), samtidigt som de även finns digitalt och bevaras helt intakta utan de problem film utsätts för. Om den utskrivna bilden blir förstörd, förändrad, oläslig av brand/vattenskad/stöld edyl, så finns ändå negativet (eller bilden) kvar helt intakt om man förvarar det rätt.

Sorry, kunde inte låta bli. ;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar