ANNONS
Annons

Analogt, utdöd?

Produkter
(logga in för att koppla)
Som de flesta är överens om finns inte många rationella försvar för det analoga fotograferandet. Några få finns kanske, men de ligger alla i marginalen långt bortom de allra flesta yrkes- och amatörfotografer.

Som tur är så är vi människor inte speciellt rationella av oss. Vi gör hela tiden massor av val där vi själva knappt kan hitta en vettigt svar på varför. Det är väl det som gör oss till människor och inte maskiner.

För de flesta funkar det digitala alldeles utmärkt och att fotografera analogt är bara en dyr och krånglig omväg. Samtidigt finns några som uppskattar just det som finns på den där omvägen. Det kan vara en så enkel sak som att man måste gå undan en stund och att det måste få ta tid. Något som ibland kan vara bra för både bilden och oss oss själva. Eller så gillar de helt enkelt bara känslan.

Det här gäller ju bara en del. De allra flesta kommer att hålla sig till det digital och kanske spara tid och pengar. Samtidigt gör de samma irrationella val i helt andra sammanhang, som att dreja eller köpa en kruka i keramik stället för att köpa en i plast (som på nästan alla sätt är bättre), måla med akvarell eller olja i stället för att fotografera, m.m.

Är det förresten någon som vill ha en Colenta framkallningsmaskin? Den måste bort (faktiskt för att få plats med en brännugn för keramik) och med dagens för analoga prylar så har jag insett att det är svårt att få något betalt. Har precis lagt upp en annons här på Fotosidan.

Att något känns bra och är roligt är rationella argument för att syssla med något. Det irrationella kommer först när man försöker göra det till en objektiv sanning eller göra det enskilda exemplet till något allmängiltigt.
Tycker också att det finns ett visst värde i att en del håller äldre tekniker vid liv. Det fyller ingen praktisk funktion men bidrar till kulturen på ett historiskt tillbakablickande, museologiskt vis. För mig ger det ett aningen rikare liv att veta att någon blaskar vidare med framkallning i sin källare även om jag aldrig själv ens får se bilderna. Bara vetskapen gör min världsbild snäppet mer spännande.

En annan sak som jag ibland tycker är givande är att tjafsa i onödan på internet.

Precis, jag uppskattar bra bilder och det lyckas analogfotograferna också med.
Så analogfotografer, sophämtare, dagis- och hemtjänst-personal är grupper jag har djup respekt för men aldrig skulle vilja byta med. Dessa grupper vill förhoppningsvis inte byta med mig heller och förhoppningsvis lever vi alla i någon slags symbios.

/Karl

Det är lustigt att det är ok att skriva att digitala utskrifter är skit, men att få markant högre blodtryck när någon tycker att det är ett träsk att hålla på och sniffa kemikalier. :)

/Karl
Sandlådepolis

Jag läste det i en blog på fotosidan och det var alltså inte jag som tyckte det såg dåligt ut.

Nej, där har du fel. De bilder som sitter just nu på Värmlands museum är digitala utskrifter gjorda på Innova FibaPrint Warmtone Gloss på en Epson 11880. Pappret är ett av de 10-15 papper som idag ser ut och/eller är uppbyggda som barytpapper, alltså det som ofta kallas fiberpapper i mörkrummet.

De bilder som han tyckte var skit var de som gjordes Picto i Paris, där man använder svartvitt fotopapper i en LightJet eller Lambda.

Stefan

Jag läste det i en blog på fotosidan och i så fall var uppgiften där fel.

Så om man skriver i tredje person är allt ok? Det låter klart praktiskt.

/Karl

Visst, tycker du inte det är skillnad på att återge det som skrivs i en blogg angående Petersens åsikter och att skriva sina egna åsikter? Inlägget var ju ett svar på ett annat inlägg där någon skrev att Petersen bl.a struntade i tekniken och hur bilderna tedde sig på papper. Och då svarade jag att han visst bryde sig om det och refererade till vad som stod i bloggen. Jag tycker personligen inte att digitala utskrifter är skit, i färg blir det fantastiskt bra. Men i svartvitt föredrar jag mörkrumskopian.

Om det inte funnits intresse av att få ut även digitala filer på analogt ljuskänsligt papper (främst i svartvitt tror jag), skulle nog aldrig DeVere bemödat sig med att ta fram en förstoringsapparat för ändamålet. Och nu har den kommit i en andra version. Du kan alltså vara analog med mörkrum, även om du fotar digitalt. Och de flesta filer som idag skickas iväg för att fås på papper kopieras ju analogt med laserteknik på traditionellt ljuskäsnligt RA4 färgpapper och kemiframkalls. Så analogt är långt ifrån utdött, varken som upptaginingsmedium eller som kopieringsmedium.

Någon skrev att Petersen bl.a struntade i tekniken och hur bilderna tedde sig på papper. Och då svarade jag att han visst bryde sig om det och refererade till vad som stod i bloggen. Jag tycker personligen inte att digitala utskrifter är skit, i färg blir det fantastiskt bra. Men i svartvitt föredrar jag mörkrumskopian.

Den som skrev det vet inte mycket om hur Anders arbetar. Någon som är mera noggrann med hur bilden ser ut och är beredd att ändra på små saker hit och dit för att få fram rätt utseende på det bilden. Sedan att hans sätt att göra en bild inte stämmer överens med hur de flesta skulle vilja göra bilden innebär ju inte att han inte bryr sig. När han då såg att han kunde få den djupa, intensiva svärtan som är en så viktig del på hans printar i utskrifter så är han inte främmande för att använda digitala bilder.

Stefan

Om det inte funnits intresse av att få ut även digitala filer på analogt ljuskänsligt papper (främst i svartvitt tror jag), skulle nog aldrig DeVere bemödat sig med att ta fram en förstoringsapparat för ändamålet. Och nu har den kommit i en andra version.
Men de resultat jag har sett från sådana lösningar har inte varit bra. Skulle jag lägga upp en sådan print bredvid en utskrift är jag övertygad om att du skulle föredra utskriften, Nils. Att man sedan kan göra underbart vackra printar i mörkrummet är en sak, liksom man kan göra fantastiska utskrifter idag. De här blandtekniken som är lite digital, lite analog har hittills inte varit så lyckad.

Stefan

......De här blandtekniken som är lite digital, lite analog har hittills inte varit så lyckad.

Men många som får sina digitalt fotade bilder utkopierade på analogt färgpapper verkar nöjda? Likaså de som fotar med film, scannar till datorn och skriver ut. Och de som pysslar med ädelförfaranden som vanDyke m.fl, och för det framställer digitala filer till negativ, verkar inte heller klaga. Men kanske fungerar det sämre med att kopiera digitala filer med en DeVere-apparat?

Men många som får sina digitalt fotade bilder utkopierade på analogt färgpapper verkar nöjda?

Vad har de jämfört med ;-)

Skämt åsido, Lambda- eller LightJet-printar är ju utmärkt sätt att få fram bilder till ett rimligt pris med hög kvalitet. För mig är det stora utbudet av papper, det stora färgomfåget och den bättre hållbarheten en viktig orsak till att jag föredrar att arbeta med pigmentutskrifter.

Stefan

Vad har de jämfört med ;-)

Skämt åsido, Lambda- eller LightJet-printar är ju utmärkt sätt att få fram bilder till ett rimligt pris med hög kvalitet. För mig är det stora utbudet av papper, det stora färgomfåget och den bättre hållbarheten en viktig orsak till att jag föredrar att arbeta med pigmentutskrifter.

Stefan

Fortfarande är det simulerade tester som man gör en uppskattning hur länge det ska hålla.

Fortfarande är det simulerade tester som man gör en uppskattning hur länge det ska hålla.

Om man jämför två material med varandra och det ena håller dubbelt så lång tid än det andra, är det då fel att dra slutsatsen att det första materialet har en större sannolikhet att hålla längre än det andra?

Stefan

Om man jämför två material med varandra och det ena håller dubbelt så lång tid än det andra, är det då fel att dra slutsatsen att det första materialet har en större sannolikhet att hålla längre än det andra?

Det stämmer. Man uppskattar då att det materialet ska hålla längre än det andra.

Det är roande

För bildskärmar behövs 72 dpi. Boktryck 300dpi. På analogtiden ansträngde man sig för att komma över 450dpi. Bra optik klarar 600.
Så när perfektionister vill ha det så bra som det går och moderna nissar säger att till stora bilder har vi ett betraktningsavstånd som gör att vi kan snabba på med 250dpi i utskrifterna blir det en intressekonflikt. Tror sjutton det! Har man skärpa och detaljer hör det till bilden.

För bildskärmar behövs 72 dpi
För bildskärmar är bildfilens valda dpi helt irrelevant; det är enbart antalet pixlar som spelar roll. Dessa visas sedan med det antal dpi din skärmstorlek, kombinerat med vald skärmupplösning, ger.

Exempel 1:
800x600px på 19" skärm (14,4" bred), ger upplevt ~56 dpi.
1600x1200px på 17" skärm (12,5" bred), ger upplevt ~128 dpi.

Exempel 2:
Dessa tre bilder kommer att se exakt lika stora på skärmen!

412x324px, 7 dpi, prints 58x46"
412x324px, 72 dpi, prints 5,7x4,5"
412x324px, 720 dpi, prints 0,57x0,45"

Men utskrifterna kommer att se vansinnigt olika ut... :)

Undra varför orgelbyggare i hundratals år besvärat sig med att bygga in pipor för frekvenser långt över 20 kHz? Knappast för skojs skull.

Källa till att 15 kHz filter inte skulle märkas?

... Till exempel: ett LP-fanatiskt guldöra som påstår att 44.1 kHz sampling inte räcker eftersom man inte får med övertoner över 22 kHz på en CD kan inte höra att om en LP spelas av med ett filter som skär bort övertoner ovan 15 kHz. ... ...

Undra varför orgelbyggare i hundratals år besvärat sig med att bygga in pipor för frekvenser långt över 20 kHz? Knappast för skojs skull.

Källa till att 15 kHz filter inte skulle märkas?

Det är väldigt få personer som är äldre än 30 som hör 15kHz. Jag har en otroligt audiofil anläggning med riktigt bra LP,CD och DVD-audio-spelare och än så länge är 7 rätt av 10 rekordet mellan LP och CD. Mellan CD och DVD-audio erkänner alla att dom inte hör skillnaden. Roligast är dock LP vs CD där en del hör knaster i höre även på CDs ibland. :)
När det gäller LP-spelare så är faktiskt LP-spelaren inte den viktigaste komponenten en helt ok LP-spelare kopplad till en riktigt bra RIAA-förförstärkare kommer alltid låta bättre än en riktigt bra LP-spelare kopplad till phono-ingången på dom flesta förstärkare.
Utan den klart underskattade Placebo-effekten hade jag nog kännt mig lurad på alla pengar jag plöjt ner i min anläggningen.

På tal om LP-skivor så finns hela topplistan på LP igen på Mediamarkt i Schweiz. Köpte Norah Jones samlade verk på LP i slutet på förra året.

Det stora problemet just nu annars gällande ljudkvaliteten är att musiken komprimeras (dynamiken) för att musiken skall låta bättre i kassa anläggningar.

/Karl

Det är väldigt få personer som är äldre än 30 som hör 15kHz. Jag har en otroligt audiofil anläggning med riktigt bra LP,CD och DVD-audio-spelare och än så länge är 7 rätt av 10 rekordet mellan LP och CD. Mellan CD och DVD-audio erkänner alla att dom inte hör skillnaden. Roligast är dock LP vs CD där en del hör knaster i höre även på CDs ibland. :)
När det gäller LP-spelare så är faktiskt LP-spelaren inte den viktigaste komponenten en helt ok LP-spelare kopplad till en riktigt bra RIAA-förförstärkare kommer alltid låta bättre än en riktigt bra LP-spelare kopplad till phono-ingången på dom flesta förstärkare.
Utan den klart underskattade Placebo-effekten hade jag nog kännt mig lurad på alla pengar jag plöjt ner i min anläggningen.

På tal om LP-skivor så finns hela topplistan på LP igen på Mediamarkt i Schweiz. Köpte Norah Jones samlade verk på LP i slutet på förra året.

Det stora problemet just nu annars gällande ljudkvaliteten är att musiken komprimeras (dynamiken) för att musiken skall låta bättre i kassa anläggningar.

/Karl

Även om vårat öra inte hör så har övertoner en mycket viktig funktion att skapa en bra klang. Det kan våra öron uppfatta

Dom få exempel som jag har hört av SACD är att röster låter mjukare och mera vinyl på SACD än CD. Har inte än investerat i en seriös SACD/DVD-Audio spelare och nu så kommer jag att ersätta CD spelaren istället med en bra media spelare.

bland annat har Linn Records har börjat sälja musik i FLAC formatet och där kan man köpa upp till 96khz och 24 bitar.

Det som förstör musik idag är mastringen men jag lyssnar sällan på list musik.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar