Carl-Martin
Aktiv medlem
Hur ofta lyssnar du på två cd-skivor på samma gång? Annars är det antagligen sällan du bittert saknar möjligheten att blanda övertoner från två ljudkällor ner till det hörbara området. Om de blandas redan i studion kommer det med som hörbar underton i inspelningen, detsamma om de mixas ihop.
Ett större problem är att få mikrofoner är så pass kompetenta att de kan spela in så pass högfrekventa ljud (17 000 hz i okej nivå är ofta väldigt duktigt) och detsamma gäller högtalare och hörlurar åt det andra hållet då förstås. Det enda som duger är digitala syntar.
Ett större problem är att få mikrofoner är så pass kompetenta att de kan spela in så pass högfrekventa ljud (17 000 hz i okej nivå är ofta väldigt duktigt) och detsamma gäller högtalare och hörlurar åt det andra hållet då förstås. Det enda som duger är digitala syntar.
"Felet" är väl främst att man aldrig kan återskapa de övertoner som alla ljud består av med så "dålig" samplingsfrekvens. Övertoner över ca 20kHz kan vi inte höra, är det lätt att argumentera. Men, när dessa övertoner blandas uppstår blandfrekvenser som kan ligga inom det hörbara området.