Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota analogt, vad behövs?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det går att skanna i tiff format med alla skannrar jag känner till.

Hej Alf!
Du har helt rätt i ditt svar om tiff format.

Vad gäller dom skannrar som finns på marknaden idag så är det skillnad på kvalité det kommer man inte ifrån. Men sedan är det naturligtvis vad man själv anser "är bra för mig". Jag arbetar med tre olika skannrar, Nikon,Epson och Imcon. Och det är skillnad helt klart.
Men åter en gång dom kunder som jag har och får skanning utförd dom kan välja "den nivå" som passar dom. Så enkelt är det.
(Detta sista var inte riktat till dig Alf)
Nu tycker jag personligen att inget går upp mot en framkallad analog film,kopierad på "äkta" papper i en ram på vägen är som "vin av gammal" årgång.

Tack alla för tipsen. Jag kollar vidare.
Faktum är att jag har ett Soligor macro Repro-objektiv med bälg som jag ropade in billigt på tradera för ett tag sen. Passar dock inte på kameran så ett framtida projekt blir att bygga om lite med baonettfattning från ett kasserat objektiv. Ska se hur det går.

Fördelen med reprofotografering är att man får högupplösta versioner i RAW-format som ökar möjligheterna till att utsträcka det dynamiska omfånget mm. Alla scanners skapar väl bara jpeg?

Förr fanns det möjlighet att när man framkallade filmen också få en "Kodak Photo-CD" med inscannade digitaliserade bilder. Kvalitet och upplösning på dessa räcker väl inte riktigt till, men principen är ju bra. finns det inga labb som har vidareutvecklat den tekniken och erbjuder scanning och digitalisering i samband med framkallningen?

Köra dia och visa med projektor tilltalar mig inte alls, även om jag nog har en Agfa Carousel undanstoppad nånstans i garaget. Har också en väldig massa gamla foton i dia-format och att ha möjlighet att kunna digitalisera dem vore väldigt roligt.

/Mats

Jag har åter börjat fotografera analogt till viss del. Jag gillat själva hanteringen vid analog fotografering. För mig är det enbart svartvitt som gäller och jag framkallar naturligtvis själv. Det är inte särskilt svårt utan enbart kul tycker jag. Den stora fördelen med analog fotografering är negativet. Är negativet ordenligt fixat och sköljt och förvaras torrt och mörkt är nog hållbarheten i det närmaste obegränsad.
Apropå kamera så köpte jag en Minolta Dynax 7 på eBay för ett tag sedan. Hoppas ha den här nästa vecka.

Ska man scanna film ska man naturligtvis använda en scanner med tillhörande programvara. Har du lärt dig grunderna flyter jobbet på oftast utan problem. Det finns ju fortfarande bra flatbäddsscannrar att köpa och jag tror att den typen uppfyller de kvalitetskrav de allra flesta har på en scanner. Fördelen med dem är att du inte bara är låst till småbildsformatet utan också kan scanna större negativ.
Jag har nyss uppgraderat till en Epson V750 Pro så om du vill kan du få köpa min gamla Epson 4870. Den är i skick nästan som ny och levereras komplett med program och tillbehör.

/Torbjörn

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar