Annons

Analogt objektiv på 350D hus?

Produkter
(logga in för att koppla)

fgh

Medlem
Jag är på väg att köpa en 350D+kitobjekivet men har sedan även möjlighet att låna ett 90-300 objektiv från en analog EOS300 kamera.
Någon som har erfarenhet av detta eller vet om och HUR det skulle fungera?
 
det borde inte vara något problem, det enda som mankanske bör tänka på är att du får en beskärning i bränvidden eller vad nu en del vill kalla det för. så ditt 90-300 blir motsvarande 144-480 istället.. om det inte är Canon orginal objektiv kan du får problem med autofocusen om det är gammalt, en del gamla bl.a. Sigma objektiv är det problem med Autofocus på digitala kameror. ibland funkar den inte alls och ibland blir det inte skarpt...
 
Tack för svaret! Det är ett Canon orginal, ca 3år gammalt. Det innebära att enda problemet skulle vara att jag får ett "glapp" mellan 55 och 144 som inget av objektiven täcker.
 
jimh skrev:
Snarare mellan 55 och 90 om man skall vara petig då.

Självklart, tänkte rätt men fingrarna ordervägrade.

Anledningen till att glappet är mellan 55 och 90 är att objektivens brännvidder är oförändrade men 350D har en sensor som är 1,6 gånger mindre än 135mm-film.
Vilket gör att bilden "klipps" i hörnen.

Alltså ditt 18-55 på din 350D motsvarar 29-88 på en analog EOS.
 
för att undvika missförstånd så blir glappet på 350d mellan 88 och 144 och på en analog mellan 55 och 90 mm

edit: fast 18-55 passar inte på en analog..
 
Glappet borde väl bli mellan 55 och 144, inte 88 - 144. Eftersom kitobjektivet (18-55) är bygt för EOS 20D/350D?

Hur som helst, det viktigaste för min del är att 300 objektivet går att använda med vettigt resultat och det är alla överens om?
 
Även objektiv gjorda enbart för digitala kameror med liten sensor (EF-S) märks på samma sätt som objektiv för analoga kameror (eller digitala kameror med fullstor sensor, ex. 5D).
Dvs ditt 18-55mm är i verkligheten ett (18-55)*1.6 mm objektiv om du använder det på ett 350D.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.