Titta på den här länken.
http://fototips.fotografjannis.se/raw-eller-jpg/
Det finns hur mycket som helst att läsa om detta på internet. RAW eller JPEG knappar du in . Trevlig läsning.
Det där är inte alls relevant. En skannar ger 16 bit TIFF, vilket är innehåller mer än tillräckligt med information. En dedikerad skanner använder ofta 14-bit eller 16-bit internt. Skanna i jpg är uteslutet såvida man inte vill göra kontaktkopior för att avgöra vilka bilder man ska lägga lite krut på.
Har man redan all utrustning för att kopiera film så går det helt klart att få bra resultat med en DSLR, men att hävda att det är så mycket bättre än en skanner är bara nonsens. Dock är det en ganska hög tröskel att lära sig att skanna på ett sätt som ger vettigt resultat. Skanning är en konst i sig. Är man inte sugen på att sätta sig in i detta och skaffa ett vettigt arbetsflöde så kan det nog lättare att använda en digitalkamera som man är bekant med.
För mellanformat har jag gjort jämförelser mellan en D700 med makroglugg, ljuslåda och blixt som ljuskälla och en enkel Epson V600 skanner. Med uppskärpning blev resultatet faktiskt en liten fördel för Epson flatbäddsskannern. För mig som bara skannar en ruller eller två per tillfälle är det mycket enklare med skannern.
Min rekommendation är att skaffa en dedikerad skanner, antingen en begagnad Nikon Coolscan V eller en Plustek. Ska du bara fota s/v så duger Plusteken nog bra, men för färg så har Nikon-skannern den stora fördelen att man kan neutralisera orangemasken redan i skanningsstadiet.
Det viktigaste är att lära sig hur man hanterar det skannade materialet, som alltid ska vara en "raw-fil" (som inte är en raw-fil i samma mening som från en digitalkamera) kodad med gamma 1.0. Då har du ett bra utgångsmaterial. Nästa steg är att göra något vettigt av "raw-filerna" Ett alternativ som ofta rekommenderas är Colorperfect. För min del tycker jag det är svårförutsägbart, ibland ger det strålande resultat men ofta får man olika färgstick och klipp i skuggor och högdagrar. För s/v är det dock utmärkt och mitt förstahandsval för att få ett "platt" resultat att bearbeta med kurvos i PS.
När det gäller färg så kan dela med mig av ett bra arbetsflöde som jag inte själv kan ta åt mig äran för, utan det bygger på många timmars googlande och en del testande. Detta är i huvudsak för att få bra färger,
1. Skanna negativet i 16-bit tiff med gamma 1.0. Spar en lite av den oexponerade filmen på endera sidan.
2. Öppna filen med profil Adobe RGB i Photoshop.
3. Öppna curves-verktyget, tryck options och välj sedan "Enhance Per Channel Contrast" och bocka för "Snap neutral Midtones", sedan ändrar du clip för shadow och highlight till 0 %. Tryck sedan på svart och längst ned till höger (K) ändrar du 100 % till 90 %, gör samma på vit, men då blir värdet 10 % istället för 0 %.
4. Väl Mode/Adjustments/Exposure och ställ om gamma till 2.1 (rimligen borde det vara 2.2, men 2.1 tycker jag ger bättre resultat).
5. Öppna åter curves-verktyget, tryck options och välj sedan "Enhance Per Channel Contrast" och bocka för "Snap neutral Midtones".
6. Klipp bort den numera svarta oexponerade ytan på filmen.
7. Gå åter in i curves-verktyget och dra ihop svart och vitt så att det är precis på gränsen att det klipper. Gå ut curves.
8. Gå åter in i curves-verktyget och med den gråa pipetten ser du till att få en bra vitbalans.
Med dessa åtgärder har jag ett bra arbetsmaterial att jobba med i antingen Photoshop eller CameraRaw/Lightroom. Läser man detta verkar det mycket krångligt, men får man lite rutin tar det mindre än en minut och med ett "action" får man ner tiden till hälften. Detta funkar också på s/v, men som sagt föredrar jag Colorperfect som ger ett bra resultat direkt (Colorperfect vill också ha 16-bit tiff med gamma 1.0).