Annons

Analogfoto

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej, jag håller på med ett projekt där jag fotar analogt och framkallar själv. Jag behöver alla tips/råd/kommentarer och kritik jag kan få!
Bilder finns på min profilsida.
/E

Om du fotar svart vitt måste jag tipsa dig att använda färgade filter.
Filter färg= Olika Effekt
Rött filter, framäver det blåa i bilder (himmel t.ex)
Grönt filter förstärker rött, läppar mm
Blått filter förstärker det gröna.

Vissa svartvita filmer är IR-känsliga också...om du nu ändå har nöjet att köra analogt så testa IRfilter....mäktiga effekter kan uppnås,speciellt soliga dagar.

DIA= What u see is what u get !! Filter mm ger direkt och oåterkallerligt resultat. Välj diafilm med omsorg och se till att få den processad på ett bra lab. Testa gärna Fuji Vevia och underexponera den 1/3 steg för mustiga gröntoner (inte rätt säsong kanske).

Färgneg, andra har nog hetare tips....

Noggrannhet är a och o. I synnerhet vid filmframkallningen. Färska vätskor, en bra termometer, dammfritt mörkrum osv. Notera framkallningstider osv för senare utvärdering.
Men det är kanske inte är sådana råd du är ute efter utan mera bildkritik?

Vad det gäller mörkrumsarbete i sv/v...
Det jag nästan alltid gjorde var att när man kopierar så delar man upp exponeringstiden och belyser kanske 4/5 av exponeringen med ett mjukt multigradefilter. Sedan tar man ett riktigt hårt och exponerar den sista femtedelen.
Man får en bra svärta och en härlig stuns i bilden! Prova med olika filter och tider.
Kanske skulle plocka fram förstoringapparaten igen...

Om det ät kritik på det tekniska du vill ha är det lite svårt att ge sådan på en inscannad digitaliserad mörkrumsbild.

När blev analogt svartvitt en "alternativ teknik" förresten? Det är väl den som är den äkta fotografiska? Och den digitala, icke fotografiska, efterbehandlingen är ju den alternativa.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar