Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

analog marknad finns det?

Produkter
(logga in för att koppla)

Danne031

Ny medlem
Tjenare nykomling här :)

Är upptagna av att flyttstäda och funderar på vad vi ska göra med våra gamla analoga systemkameror. Det var ju flera år sedan dom användes, fast det känns tråkigt att behöva slänga dom, både av sentimentala skäl, samt ifall de nu kan vara värda ett par hundringar.

Finns det någon analog marknad över huvud taget idag?

Det gäller en ensam Olympus, samt en Nikon med mängder av filter och ett par objektiv. Båda kamerorna är nog 20-40 år gamla, Nikonen är äldst.

tacksam för expertis

Säkert finns det en och annan som av olika anledningar kan tänka sig att inhandla en analog kamerautrustning, men den skaran krymper nog ganska snabbt. Gamla analoga kameror har idag inte mycket till värde kvar, tyvärr.
Det finns mängder av fina systemkameror som ligger i skåp och lådor utan att komma till användning. Kameror som på sin tid kostade stora belopp men som nu knappt lönar sig att annonsera ut. Tråkigt och beklagligt.

Gamla kameror kan ibland vara riktigt kul att fotografera med :)

Totalt onödigt att slänga....

Inget djxxxx batteri som krånglar.....

Köp en rulle Tri-x eller Kodachrome och ha kul.....

Själv kör jag ibland med pappas gamla Zeiss nettar..

Gamla kameror fungerar än!

Tjenare nykomling här :)

Är upptagna av att flyttstäda och funderar på vad vi ska göra med våra gamla analoga systemkameror. Det var ju flera år sedan dom användes, fast det känns tråkigt att behöva slänga dom, både av sentimentala skäl, samt ifall de nu kan vara värda ett par hundringar.

Finns det någon analog marknad över huvud taget idag?

Det gäller en ensam Olympus, samt en Nikon med mängder av filter och ett par objektiv. Båda kamerorna är nog 20-40 år gamla, Nikonen är äldst.

tacksam för expertis

Tog en 120-rulle för några veckor sedan med min 50 år gamla Zeiss Ikon Nettar och som jag framkallade och scannade samtidigt hos Proffskopia. Sedan jämförde jag dem mot motsvarande bilder med min Canon 5D och döm av min förvåning då de inscannade bilderna (26MB) hade en väsentligt bättre detaljupplösning än de digitala bilderna.
MVH/Thomas

Det är inte många analoga kameror som säljs på t.ex. Tradera.
En Nikon F5 eller F100 kan dock gå för över 1000kr, beroende på skicket.
Även F80 och F90 är värda ett antal 100.
Hur det ser ut hos t.ex. Canon har jag ingen koll på.

Dock har en Leica M6 kommit upp i lite över 4500kr, men det är nog endast tack vare statusen samt bristen på digitala mätsökarkameror.
Jag vet själv inte, men just M6an påstås va en av de sämre modellerna vad hållbarhet / tillförlitlighet beträffar.

Det är inte många analoga kameror som säljs på t.ex. Tradera.
En Nikon F5 eller F100 kan dock gå för över 1000kr, beroende på skicket.
Även F80 och F90 är värda ett antal 100.
Hur det ser ut hos t.ex. Canon har jag ingen koll på.

Dock har en Leica M6 kommit upp i lite över 4500kr, men det är nog endast tack vare statusen samt bristen på digitala mätsökarkameror.
Jag vet själv inte, men just M6an påstås va en av de sämre modellerna vad hållbarhet / tillförlitlighet beträffar.

Söker man på tradera och avslutade annonser så ser man vad de faktiskt går för. Exempel:
Leica M4-2 med leicameter och Elmarit 2,8/28 8211:-
Leica M2 bara huset 4400:-
Nikon F5 går på mellan 1500 och 3000 beroende på skick och äldre F2 och F går snarare upp i pris.

Slutsatsen är att det skiftar väldigt mellan olika modeller men att det visst finns en, om än liten, marknad för analogt.

Finns ju en heldel annonser på ebay. Jag køpte nyligen en Pentax 67 med 105 mm gluggen allt i mint før 3500 kr inkl frakt från Finland.

/Danne

En sådan som Mattias Klum hävdar ju att han bara fotar med "riktiga" kameror, dvs. med film. Och det måste väl vara rätt alternativ när man är ute i djungeln utan tillgång på ström. Datorer och annan elektronik trivs ju inte heller så bra i 100% luftfuktighet, eller hur?

Jag hittade några gamla 6x6 negativ som min pappa tog 1955 med tidningens Rolleiflex, och skannade in dom. Efter någon liten retuschering och lite nivåjustering så är bilderna som nya. Vilken kvalitet! Jag skrev ut i A4 utan problem.

Just kombinationen film och dator kan ju lyfta gamla negativ till höjder som dom aldrig förr haft.

Personligen så plåtar jag hellre digitalt, just för att jag kan prova mig fram utan att det kostar en massa film. Skulle jag ta lika många exponeringar på film så skulle jag bli ruinerad, men viss skulle det vara kul att testa film igen. Jag har en gammal Yashica med bra objektiv som jag skulle kunna damma av.

Senast ändrad:
Släng inget som är helt. Lägg ut på blocket för billig peng istället, eller spara av nostalgiska skäl (skall ej underskattas).

Jag blir då och då sugen på att fota analogt istället för digitalt. Det känns "rejälare", och känslan skall ju inte heller underskattas. Vore helt klart intressant att köpa en F4 eller F5a :)

En sådan som Mattias Klum hävdar ju att han bara fotar med "riktiga" kameror, dvs. med film. Och det måste väl vara rätt alternativ när man är ute i djungeln utan tillgång på ström. Datorer och annan elektronik trivs ju inte heller så bra i 100% luftfuktighet, eller hur?

Njae, det var nog ett tag sen det där...

Förresten, och nu kanske det här blir fel forum..sorry i så fall.

Är det någon som vet om man kan lura en Nikon D60 att använda ett analogt objektiv? Tänkte det kunde vara kul att köra med det gamla analoga 135mm bl.a. Fast när man pluggar på det så klagar kameran att 'inget objektiv anslutet', eller nåt liknande, och så stänger den av.

Det beror helt och hållet på vad det är för kamera och skicket på den, vissa modeller har ett samlarvärde, när det gäller SLR så är det främst dom äldre mekaniska proffsmodellerna som tex Canon F1 och Nikon F som inbringar ett värde, specielt jubileum och olympiska modeller, sen är det förstås Leica M och Rolliflex samt äldre vintage kameror som är värda pengar, nyare elektroniska kameror i plast från 80- är i princip värdelösa.

/kent

nyare elektroniska kameror i plast från 80- är i princip värdelösa.

/kent

Jo, Nikon vet jag har gjort en del riktigt fula under 80-talet och säkert även andra tillverkare.
F100, F5,F6 och kanske även F90 tror jag kan bli attraktiva. Nikon är i princip enda märket som jag har lite koll på när det kommer till filmbaserade systemkameror.

Vissa digitala systemkameror börjar redan bli attraktiva: http://www.nikonweb.com/forum/

Kanske skulle nämna vad det är för kameror :)

Dels en Nikon F, på kameran hittar jag bara ett F fast den tillhörande manualen från 50-talet säger F2. Är en hel del tillbehör till denna, tjejens pappa var halvprofessionel för länge sen nämligen. 135mm, ett 'halvt' objektiv och ett man kan skruva ut i sidled litemysko, vidvinkel kanske..
Sen är det en Olympus OM-1 också.

Ärligt talat har jag inte ens kollat tradera ännu..bara kikat lite snabbt på blocket fast det känns lite mer som ett ställe där man bara dealar med simplare/nyare grejer, vetefasen kan såklart ha helt fel..

Att man skulle få uppleva att drömkamerorna från ungdoms dagar skulle vara närmast värdelösa... Lite sorgligt är det allt.
Jag minns som igår, när nya Nikon F3 var en ouppnåerlig dröm.
Menmen...snart droppar en EOS5DM2 ned i brevlådan och negativet är för mig då ersatt med en kiselbricka i sin 'riktiga' sorlek..
Åtminstone naturen är glad...och minns nån när silverpriserna skenade i början på 80-talet?
Nåja, det är nog trots allt en otroligt positiv utveckling vi
sett de senaste åren.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto