Annons

analog marknad finns det?

Produkter
(logga in för att koppla)
Kanske skulle nämna vad det är för kameror :)

Dels en Nikon F, på kameran hittar jag bara ett F fast den tillhörande manualen från 50-talet säger F2. Är en hel del tillbehör till denna, tjejens pappa var halvprofessionel för länge sen nämligen. 135mm, ett 'halvt' objektiv och ett man kan skruva ut i sidled litemysko, vidvinkel kanske..
Sen är det en Olympus OM-1 också.

Ärligt talat har jag inte ens kollat tradera ännu..bara kikat lite snabbt på blocket fast det känns lite mer som ett ställe där man bara dealar med simplare/nyare grejer, vetefasen kan såklart ha helt fel..
Men för sjutton gör dig INTE av med det.

Nikon F, Det spelar ingen roll omm det så är snöstorm hagel & drivis på en gg, den funkar ändå. Sandstorm kanske kan knäcka den.

Objektiven tror jag funkar om du har en D200 eller högre.
Har du provat med manuellt läge?
Jag har i alla tider varit intresserad av ett PC men de är för dyra, BEHÅLL DET och vårda det ömt. Det är kanonoptik, Nikons nya 24mm kostar 18000 kr.

OM-1an kan du skicka till mig om du inte får den såld.
Det är en trevlig kamera som jag använder vid vandringar och vid lätt packning.
Men ett reservhus är alltid intressant men JAG betalar inte mer än frakt. Det kan säkert hända att det finns ngn annan som är villig att betala för den.

Är det en svart Nikon F i fint skick så är jag intresserad av att köpa den, hör utav dig i så fall.

/kent

Sälj inget, av de uppräknade klassikerna!
Nu är de nästan inte värde något, men fin ingenjörskonst blir värdefull, om några år, priserna kommer att stiga, var så säker!
Om de fungerade perfekt, gav super bilder, för 30-40 år sedan, bör de logiskt fortfarande kunna ge detsamma idag, efter lite sevice!
Film kommer de närmaste 100 åren, att tillverkas, ännu längre fram, får jag se då.......

Idag köpte jag en Nikon F2 med en gammal 50/2. Dessutom ai28/2 samt ai50/1,2. F2:an är i absolut toppskick (nyskick) och kommer att tas ur glasskåpet och användas med stor vördnad då och då.
Den ser ut och känns som ett riktigt fint Schweiziskt urverk ungefär.

Jag är glad som en unge som precis har fått en stor glass!

Är det någon mer som använder sin analoga kamera med jämna mellanrum?
Och kanske till och med blaskar fram filmen själv?

Jag funderar faktiskt på att plocka fram dosor och burkar ur gömmorna och inhandla lite D76, fix osv. Om det nu fortfarande går att köpa..?

/K

Jag funderar faktiskt på att plocka fram dosor och burkar ur gömmorna och inhandla lite D76, fix osv. Om det nu fortfarande går att köpa..?

/K

Inga problem att köpa D76 eller SV film. www.photax.se är väl dom som har största sortimentet i Sverige.

Idag köpte jag en Nikon F2 med en gammal 50/2. Dessutom ai28/2 samt ai50/1,2. F2:an är i absolut toppskick (nyskick) och kommer att tas ur glasskåpet och användas med stor vördnad då och då.
Den ser ut och känns som ett riktigt fint Schweiziskt urverk ungefär.

Jag är glad som en unge som precis har fått en stor glass!

/K

Jodå, jag har just börjat ett reportageprojekt på TriX, som jag soppar själv. Dock vet jag inte om jag kommer kopiera det i mörkrummet...

Sen blir det en tågluff i vinter. Till det har jag köpt trettifem rullar svartvitt till Rolleicorden (fast digitalkompakten får också följa...)

Och Lomon används periodvis rätt flitigt.

Porträtt gör jag hellre på 6x7 än digitalt.

Så filmen är inte så död som man kan tro. Inte i källaren där jag hänger i alla fall...

Tog en 120-rulle för några veckor sedan med min 50 år gamla Zeiss Ikon Nettar och som jag framkallade och scannade samtidigt hos Proffskopia. Sedan jämförde jag dem mot motsvarande bilder med min Canon 5D och döm av min förvåning då de inscannade bilderna (26MB) hade en väsentligt bättre detaljupplösning än de digitala bilderna.
MVH/Thomas

Mellanformat äger!

Har en Hasselbladskopia som jag använder alldeles för lite. För en fattig student tar det emot att köpa 120-rullar, men jag hoppas på att ha tid, ork och pengar att syssla mer med det senare.

Hoppas bara att det finns folk kvar att diskutera sånt med om några år...

Jag kör fortfarande med mina f4:eek:r och framför allt min Nikon FM. Jag kör sv film från 30,5m rullar från photax i dem och soppar dem själv och scannar neggen. Mitt mörkrum i källaren har varit under uppbyggnad i flera år nu (alltid massa annat att fixa om man har hus) och jag kommer aldrig till skott där.

Hur som helst så är de snygga kornen i min photax/forte film värt hur mycket som helst. Det går ju knappt att få till den snygga 70-tals feelingen med digitalt. Sedan ska vi ju inte gå in på den underbara känslan att dra fram filmen manuellt efter varje skönt slutar/spegel-klonk. Jag kan bara drömma vått om hasselblad-klonket då jag själv bara plåtar småbild :-(

Ibland tar jag fram min Konica T3 men 50/1,4 och njuter av den sköna gjutjärnskänslan ett sådant gammalt stort metallhus har inbyggt.

Visst är de flesta exponeringarna jag gör numera med min D70 men de räknas på något konstigt sätt inte. Det känns på något sätt mer på riktigt med film. Sedan att det kanske blir lite vinjettering med de gamla grejerna eller lite skakningsoskärpa pga den långsamma filmen (ISO 100) spelar ju mindre roll för mig. Jag fotograferar ju för att det är roligt och slutresultatet behöver ju inte alltid bli tekniskt bra för att vara en bra bild eller ha värde för mig.

M

Senast ändrad:
Jag har i glädjerus under några få år sprungit runt med olika digitala kameror och tagit tiotusentals (kanske hundratusentals) bilder. Ofta i serier då "slösa" har blivit ett begrepp med den nya tekniken där minneskort fylls och töms för att snabbt fyllas igen.
Men en sida av mej känner en viss tomhet i det sättet att fotografera. Det blir så att säja en inflation på bilder (eller en inflation av BILDEN) som florerar på hårddisken i dessa mängder!
Jo, jag vet att det i botten handlar om hur JAG hanterar avtryckaren, men denna racerstil/stress infinner sej så snart jag trycker på kamerans ON-knapp.

Men tjusningen av det nya förbyts sakta men säkert i saknad efter det "gamla" sättet att ex väga, värdera och tänka innan man tar den där bilden. Med 36 bilder på en rulle och en spak i stället för motor hoppas jag bli den rätta terapin för att få ned mej på jorden igen. För här behövs terapi i stora mängder för att få mej att tänka bild på ett sätt som jag en gång gjorde.

Jag har alltså införskaffat analog kamera med 50mm objektiv, samt några rullar T-max (som jag fick med kameran). Jag har dessutom rotat fram framkallningsgrejerna, för jag har tänkt att beställa kemi från Photax.

Som jag sa så behövs terapi från det ultrasnabba tillbaks till det sättet jag är uppvuxen att fotografera... I alla fall kommer jag att använda det analoga som retardationsmetod när nedväxling till ursprunget känns påträngande.

Sen är det något speciellt med mediet (film), som ju skänker en annan upplevelse per kopia, jamfört med digitalt.

Tack för era svar!

/K

För mig är fotandet terapi,jag blir väldigt lugn i själen när jag är ute oh fotar med min Pentax 67:a. Jag har till nu skickat iväg mina rullar till framkallning för att sedan skanna in dom i datorn.

Nu har jag beställt hem kemi från Photax och glädjer mig som en unge till att få lära min denna konst.!

Jag har ett (blivande) mörkrum nere i källaren och där tänker jag ägna många timmar till att lära mig framkalla svartvita negativ.Min kompis är i göteborg nu och när han kommer tillbaka så har han med sig allt man behöver för att få bilden på papper. =)

Nä jag hoppas verkligen inte att den analoga fotograferingen är på utdöende.!

/Danne

Äsch, den är bara så utdöende som man själv gör den. Själv har jag inte tålamodet att stå i mörkrummet så ofta längre. Och vad tillgången på grejor beträffar är det nog ingen kris heller. Även om mycket från de stora finmärkena har blivit dyrt, så finns det öststatsgrejor till billigare pris. Maco, Efke, Forte, Foma etc.
Sen kan man behöva vara lite listig och gå ihop några stycken för att få lite volym i det hela.

Största problemet just nu tycker jag är att bli av med kemin på ett vettigt sätt. Eftersom jag och mina kolleger förbrukar ganska mycket, blir det rätt dyrt att få den hämtad. Men är man småskalig kan man alltid gå med några liter åt gången till miljöstationerna utan att någon knorrar.
Med tanke på det kan det vara smart att köra så "snåla" processer som möjligt. Vi kör TMax RS i "industriblandning" dvs 1+7 och 24 grader, istället för 1+4 och 20 grader. Då häller man på 4 cl färsk blandning per rulle och kasserar motsvarande av det gamla, så räcker en femlitersdunk ungefär hur länge som helst.

Nä jag hoppas verkligen inte att den analoga fotograferingen är på utdöende.!

/Danne

Utdöende?
Troligen inte, de närmaste 100 åren!

Nu i somras tog jag flera rullar film, färg och sv/v, på tre olika bröllop, med tummdrivna kameror, helt manuella, Minolta STR 303/SRT 101!
Perfekta resultat!
Riktigt kul, när de övriga fotograferna senare visade sina digitala bilder, skärpan och färgdynamiken var sämre eller likvärdig, men alltså inte bättre, - än den analoga!

De analoga kamerahusen och optiken är från 70-talet, ha-ha!

Jag är säker på att du kan använda dina gamla Nikon-gluggar på din D60. Hadde själv en D40 som jag använda en Lensbaby på (en helt enkel plast-lins utan elektronik) Testa i Manual Mode. D60 har också en elektronisk mätsökare så den borde vara perfekt för gamla linser.

Hälsningar Jens

inspiration för film-fantaster;
http://www.thiaps.com/

Tjenare nykomling här :)

Är upptagna av att flyttstäda och funderar på vad vi ska göra med våra gamla analoga systemkameror. Det var ju flera år sedan dom användes, fast det känns tråkigt att behöva slänga dom, både av sentimentala skäl, samt ifall de nu kan vara värda ett par hundringar.

Finns det någon analog marknad över huvud taget idag?

Det gäller en ensam Olympus, samt en Nikon med mängder av filter och ett par objektiv. Båda kamerorna är nog 20-40 år gamla, Nikonen är äldst.

tacksam för expertis

Efter ca 4 års digitalfotograferande hittade jag gammal oanvänd filmrulle i kylskåpet. Jag plockade fram min gamla analogkamera för att ta några bilder. I början kändes det konstigt men efter ett tag vad kul!!! Man måste anstränga sig och tänka innan man trycker av! Det kändes som att skjuta med skarpa skott! Det här var i våras och jag fortsätter med det, då och då hänger med en gammal Nikon FG20 på fotoutflykter. Och nu har jag skaffat mig en mellanformatare Flexaret från 1959 och tänker ta några svartvita bilder med den. Ibland blir man trött på alla pixlar och den digitala världen så det skönt att koppla av med den gamla tekninken.
//Stanislav

Men tjusningen av det nya förbyts sakta men säkert i saknad efter det "gamla" sättet att ex väga, värdera och tänka innan man tar den där bilden. Med 36 bilder på en rulle och en spak i stället för motor hoppas jag bli den rätta terapin för att få ned mej på jorden igen. För här behövs terapi i stora mängder för att få mej att tänka bild på ett sätt som jag en gång gjorde.
/K

Det är lösbart digital också.
Köp ett 1GB minneskort snabbt nu innan de tar slut i affärerna och ställ in kameran på JPG+NEF, största filer och du får in högst 40 bilder på kortet. Sedan tar du inte med fler minneskort ut när du ska fotografera.
/Erik

Det är lösbart digital också.
Köp ett 1GB minneskort snabbt nu innan de tar slut i affärerna och ställ in kameran på JPG+NEF, största filer och du får in högst 40 bilder på kortet. Sedan tar du inte med fler minneskort ut när du ska fotografera.
/Erik

Ja, eller om någon har ett 16mb-minne?? :)

Jag söker höjdpunkter ur båda "världarna" och saknar filmen helt enkelt.

/K

Jag måste få skriva av mig lite! Jag började fota digitalt för några år sedan och har nu för första gången fått möjlighet att använda ett mörkrum. Att det skulle vara skoj att framkalla bilderna "på riktigt" hade jag förstått, men inte att det skulle vara så här sjukt roligt! Dagen efter att jag testat första gången, alltså i fredags, stack jag ner på stan och köpte mina egna vätskor och samma kväll köpte jag en Canon EOS 1N för några hundra av en kille via den här sidan! Han hade tydligen betalat runt 20k för ganska exakt tio år sedan! Nu bor jag i en lägenhet, men jag har redan börjat klura på att skaffa mig utrustning för ett framtida mörkrum!

Ska bli otroligt roligt att få min "nya" kamera nu till veckan och fortsätta framkalla...

Nåja, nu har jag skrivit av mig! Tack och hej... =)

/// M.

Jo jag har varit kontakt med dem tidigare, men jag kanske ska ta och kontakta dem igen! Får tacka för tipset! =) Har som sagt tillgång till ett litet mörkrum på gatan där jag bor via Norrlands nations fotoförening, så det känns nästan lika lättsamt att framkalla filmrullar där som det är att sitta framför datorn! Hehe! Ska som sagt bli jätteroligt att lära sig det här...

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto