Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Analog fotografering.

Produkter
(logga in för att koppla)
Det kanske har varit uppe i tråden tidigare men de flesta kameror i den här kategorien drivs, eller snarare, drevs ljusmätaren med ett 1,35V kvicksilverbatteri. Såna finns inte längre. Det blir att skaffa zink-luftbatterier, dyra och med relativt kort livslängd. Eller så använder man moderna NiCad 1,5V och räknar om felutslaget på grund av för hög spänning. Jo, det går faktiskt att göra det om än lite pyssligt.
Från slutet av 1970-talet och början av 1980-talet fasades kvicksilverbatterier ut av de allra flesta kameratillverkare. I stället började man använda silveroxidbatterier, som har liknande urladdningskaraktäristik som kvicksilverbatterier men lite högre spänning (cirka 0.2 V högre nominellt). Man kan kompensera för den högre spänningen genom att justera ISO, men det finns även luft/zink-batterier i samma format som de gamla kvicksilverbatterierna (spänningen skiljer med cirka 0.05 V vilket inte spelar så stor roll). Nackdelen med luft/zink-batterier är att de tar slut fort efter aktivering även om de inte används.

Det finns en del kameror i vilka det inte spelar någon roll om man använder ett kvicksilverbatteri på 1.35 V eller ett silveroxidbatteri på 1.55 V (dock ej några Nikonkameror, mig veterligen). Dessa kameror har en ljusmätarkrets som inte är speciellt känslig för vilken spänning den matas med (inom rimliga gränser förstås). Det spelar alltså inte så stor roll om batteriet ger 1.35 V eller 1.55 V.

Kvicksilverbatterier blev så småningom förbjudna att säljas, åtminstone i USA och EU.
 
Senast ändrad:
Från (Nikon) FM och framåt, ev tidigare är det LR44/SR44 på 1,5 volt. Två sådana eller den där dubbla varianten på 3 volt som är lika stor som 2 st LR44. Men äldre kameror än så kan vara tillverkade för kvicksilverbatterier som inte längre finns att köpa. F2 vet jag inte vad den tar för batterier då jag aldrig köpte någon.
Nikon F2 använder silveroxidbatterier på 1.55 V redan från första versionen av Photomicsökaren (DP-1) 1971.

Nikkormat FT3 tror jag är den första "amatörkameran" från Nikon som använder silveroxidbatterier.

LR44 är inte ett så värst bra substitut för SR44. SR44 är ett silveroxidbatteri medan LR44 är ett alkaliskt batteri med annan urladddningskaraktäristik.
 
Nikon F2 använder silveroxidbatterier på 1.55 V redan från första versionen av Photomicsökaren (DP-1) 1971.

Nikkormat FT3 tror jag är den första "amatörkameran" från Nikon som använder silveroxidbatterier.

LR44 är inte ett så värst bra substitut för SR44. SR44 är ett silveroxidbatteri medan LR44 är ett alkaliskt batteri med annan urladddningskaraktäristik.

Eftersom det är konstruktionen som avgör hur den hanterar urladdningskarakteristiken så går det inte riktigt att uttrycka sig så. Sedan kan ju "fel" batteri ibland enbart leda till att det räcker kortare för att elektroniken inte gillar att en batterityp har lägre spänning när det är slut på riktigt än ett annat. Jag vågar inte riktigt säga hur det är med de äldsta modellerna där manualen bara säger silveroxid, men för de lite "nyare" t ex FM2 så är de uttryckligen konstruerade för silveroxid, alkaliska eller litium, dvs det står att man kan välja vilket som i manualen. Nu är ju detta inget problem eftersom man kan få tag i vilket av batterityperna som helst ändå, men litium (om det är en som tar dubbla, dvs ~3 V) har väl fördelen att de inte är lika läckagebenägna.
 
En apparat som är konstruerad för urladdningskarakteristiken hos ett sliveroxidbatteri kommer inte att bete sig rätt med ett alkaliskt batteri. Om apparaten är en ljusmätare så kommer den att visa fel allteftersom spänningen i det alkaliska batteriet minskar. Silveroxidbatterier har en ganska rak urladdningskurva tills batteriet mer tvärt tar slut.

Om mätaren har en bryggkoppling och därför inte är känslig för varierande batterispänning så klarar den förstås att visa rätt även med ett LR44-batteri.
Se inlägg #165. Där hade jag tydligen fel om att inga Nikonkameror har en sådan mätare.

Man kan dock inte generellt utgå från att LR44 och SR44 är utbytbara.
 
En apparat som är konstruerad för urladdningskarakteristiken hos ett sliveroxidbatteri kommer inte att bete sig rätt med ett alkaliskt batteri. Om apparaten är en ljusmätare så kommer den att visa fel allteftersom spänningen i det alkaliska batteriet minskar. Silveroxidbatterier har en ganska rak urladdningskurva tills batteriet mer tvärt tar slut.

Om mätaren har en bryggkoppling och därför inte är känslig för varierande batterispänning så klarar den förstås att visa rätt även med ett LR44-batteri.
Se inlägg #165. Där hade jag tydligen fel om att inga Nikonkameror har en sådan mätare.

Man kan dock inte generellt utgå från att LR44 och SR44 är utbytbara.

Jag märkte då ingen skillnad mellan LR44 och SR44 med min Nikon FM.

En annan batterigrej är om man använder motor så är MD-12 att föredra framför MD-11 eftersom den senare drar ur ljusmätarbatterierna i kameran om man glömmer motorn påslagen.
Fram tills en klassisk Nikon dyker upp i en annons kan man njuta av ljudet från en. :)
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar