ANNONS
Annons

AMD vs Intel?!

Produkter
(logga in för att koppla)

Istvan84

Aktiv medlem
Jag letar ny dator, och har snöat in mig på de lite nyare Intels i3 i5 och i7 processorer. Men grejen är att jag inte ens vet vad AMD har som konkurrerar mot dessa Intel processorer.

Så vilka är AMD:s motsvarigheter mot Intels i3, i5 samt i7? Vilken är bäst? Vilken är billigast? Vilken är mest prestanda per krona? Jag kikar bärbara datorer, så jag ska inte bygga ihop något själv.

Bara kom på att jag inte ens vet vilka AMD processorer som är likvärdiga Intels lite nyare?

Tack på förhand.
MVH
István

På bärbara sidan har AMD inget som konkurrerar mot i3-i7. Det kommer nog ändra sig lite under året, men just nu är det Intel som gäller.

Skulle säga att det är Intels processor som "gäller" både på den stationära och bärbara sidan. Intels nya Sandy Bridge serie är på ingång snart och AMD kommer med sin Bulldozer så det kommer bli skoj att se vad som händer 2011.

Det bästa råd om när man skall köpa elektronik är väl "då du behöver det", så är det just nu skulle jag köpa något med i3-i7.

Okej, tack så mkt! Då kikade jag på de rätta sakerna ändå ;)

Hur mkt bättre är t.ex. I3 mot Core 2 duo eller va den nu heter.
Vet att intel har massa andra processorer med, finns de någon annan som är bra i en bärbar?

MVH
István

Okej, tack så mkt! Då kikade jag på de rätta sakerna ändå ;)

Hur mkt bättre är t.ex. I3 mot Core 2 duo eller va den nu heter.
Vet att intel har massa andra processorer med, finns de någon annan som är bra i en bärbar?

MVH
István

Skall du köpa nytt är det nog det korta svaret att det är i3-i7 som gäller.

Intels Hyper Threading gör att varje processorkärna kan köra två trådar samtidigt. En i3 med 2 (fysiska) kärnor blir något förenklat en quad core tex. Sedan är det ju inte säkert att mjukvaran är anpassad. En snabbare duo core kan säkert vara snabbare i t ex spel än en långsammare i3. Å andra sidan har du snabbare minne i en i3-i7 och säkert bättre grafikkort i o m att de laptop:arna är nyare. Mer...vågar jag säga det...framtidssäkrad :p

Tackar Erik, då känner jag mig mer säker i det jag ska kolla på! =)
Finns bara för mkt att välja på, jävla djungel. Haha

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar