Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

AMD vs Intel för PS

Produkter
(logga in för att koppla)
Marknadspositionen för AMDs FX 9000 serie är väl ungefär att den är avsedd för folk som till varje pris vill ha just en AMD-processor (etik, lojalitet, fanboy) och också vill ha så höga prestanda som möjligt.

Med tanke på hur mycket effekt den drar och hur varm den blir, och ändå inte kan matcha Intel, är den väl för övrigt inte ett naturligt val. Det normala nuförtiden är ett Intel-val istället.

Däremot går det fortfarande att bygga mycket billiga och kapabla datorer med AMD. Men då får man ha en billig helhetssyn och backa av på prestandanivån och välja processorer som passar ihop med billigare moderkort och andra komponenter, t.ex den lägre klockade FX 8000 serien eller A-serien.

Resultatet

Denna är nu beställd...

http://www.inet.se/kundvagn/visa/9142427/2016-02-07

Tycker jag fick ihop det hyffsat.

Tittade länge på en I7 av olika varianter men enligt tester så ligger i5 660K i paritet med de olika i7 varianterna på ren bildbehandling i lightroom (ACR har samma motor så det bör vara likvärdigt) och i Tomsharwares test var den t om snabbare.

Snabbt ram på 16 gb, nog stor ssd (500 gb), en 3TB WD HD (inte snabbaste men stabil), ljuddämpat chassi, "tysta" processorfläktar och nätaggregat för att slippa ljud och ett 2 gb grafikkort (som bra att ha. billigt).
Köpte allt på Inet för att göra det enkelt och så att de kunde installera också (850 kr installation och frakt fram till dörren + ett extra års garanti). Kunde fått det aningen billigare om jag plockat det allra billigaste från olika leverantörer men då måste jag installera själv mm.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar