Annons

Alternativ till Lightroom 5.7.1

Produkter
(logga in för att koppla)

lacke_sa

Ny medlem
Har uppdaterat med en ny dator och då har jag hamnat i situationen att jag måste ladda ned ett bildhanteringsprogram på den nya datorn. Har haft lightroom 5.7.1 på den gamla och har en en databas som jag gärna vill kunna flytta över. Tyvärr verkar 5.7.1 inte finnas att ladda ned längre.
Att skaffa senaste versionen känns lite dyrt då mitt intresse har minskat. Är det någon som har ett tipps på ett alternativ och som helst kan importera databasen från lightroom 5.7.1.
 
Din 5.7.1 är väl registrerad hos Adobe? Om du loggar in så kanske det finns en länk för nedladdning för din beställning.

Om inte så kanske du kan hitta din gamla nedladdningsfil under Hämtade filer på din gamla dator.

En risk är dock att Adobe har stoppat nedladdning på gamla mjukvaror, även för de man äger, men om det gäller LR5 vet jag inte. Jag laddade ner min gamla LR6 i slutet på förra året när jag bytte dator. Den gick fint att ladda ner, fast några månader senare gick jag ändå med i prenumerationspaketet, då jag köpte en ny kamera som inte LR6 hade stöd för
 
Har uppdaterat med en ny dator och då har jag hamnat i situationen att jag måste ladda ned ett bildhanteringsprogram på den nya datorn. Har haft lightroom 5.7.1 på den gamla och har en en databas som jag gärna vill kunna flytta över. Tyvärr verkar 5.7.1 inte finnas att ladda ned längre.
Att skaffa senaste versionen känns lite dyrt då mitt intresse har minskat. Är det någon som har ett tipps på ett alternativ och som helst kan importera databasen från lightroom 5.7.1.

Jag rekommenderar ACDSee Ultimate 2021. Har själv aldrig migrerat från Lightroom till ACDSee utan har "alltid" använt mig av ACDSee kan man väl säga. I alla fall sedan jag började fotografera digitalt. Att migrera från Lightroom till ACDSee verkar inte vara så komplicerat - se här på dessa tydliga instruktioner: https://www.acdsee.com/en/lightroom-photoshop-migration/
 
Din 5.7.1 är väl registrerad hos Adobe? Om du loggar in så kanske det finns en länk för nedladdning för din beställning.

Om inte så kanske du kan hitta din gamla nedladdningsfil under Hämtade filer på din gamla dator.

En risk är dock att Adobe har stoppat nedladdning på gamla mjukvaror, även för de man äger, men om det gäller LR5 vet jag inte. Jag laddade ner min gamla LR6 i slutet på förra året när jag bytte dator. Den gick fint att ladda ner, fast några månader senare gick jag ändå med i prenumerationspaketet, då jag köpte en ny kamera som inte LR6 hade stöd för

Även om man skulle kunna ladda ned det så har det tappat en del funktioner p.g.a. att Adobes licenser för mjukvara och tjänster som ingår i LR. T.ex skulle inte kartfunktionen fungera längre. Ett annat problem är att LRs installationsprogram inte fungerar på nyare OS versiioner (gäller åtminstone MacOS, vet inte hur det är på PC sidan)
 
Din 5.7.1 är väl registrerad hos Adobe? Om du loggar in så kanske det finns en länk för nedladdning för din beställning.

Om inte så kanske du kan hitta din gamla nedladdningsfil under Hämtade filer på din gamla dator.

En risk är dock att Adobe har stoppat nedladdning på gamla mjukvaror, även för de man äger, men om det gäller LR5 vet jag inte. Jag laddade ner min gamla LR6 i slutet på förra året när jag bytte dator. Den gick fint att ladda ner, fast några månader senare gick jag ändå med i prenumerationspaketet, då jag köpte en ny kamera som inte LR6 hade stöd för

Adobe har tagit bort 5.7.1 från sin hemsida. Samt jag har letat under " Nedladdat"/L
 
hej, jag satt i samma situation i höstas. Det var bara att kontakta adobes kundservice så skickade de en länk till att ladda hem 5.7 igen, om man kunde uppvisa serialnummer från den gamla versionen man har.
 
Jag har LR5.5 installationsfil liggandes. Jag förmodar att det går att installera den och sedan uppdatera till 5.7.1.

Tyvärr är filen på nästan en GB så jag är lite osäker på hur jag skall skicka den. Jag tror inte mitt mailprogram (gmail) hanterar så stora bilagor. Hör av dig om du är intresserad och har någon lösning på överföring.
 
Jag har LR5.5 installationsfil liggandes. Jag förmodar att det går att installera den och sedan uppdatera till 5.7.1.

Tyvärr är filen på nästan en GB så jag är lite osäker på hur jag skall skicka den. Jag tror inte mitt mailprogram (gmail) hanterar så stora bilagor. Hör av dig om du är intresserad och har någon lösning på överföring.
Wetransfer, Dropbox, Google Drive.
 
Har uppdaterat med en ny dator och då har jag hamnat i situationen att jag måste ladda ned ett bildhanteringsprogram på den nya datorn. Har haft lightroom 5.7.1 på den gamla och har en en databas som jag gärna vill kunna flytta över. Tyvärr verkar 5.7.1 inte finnas att ladda ned längre.
Att skaffa senaste versionen känns lite dyrt då mitt intresse har minskat. Är det någon som har ett tipps på ett alternativ och som helst kan importera databasen från lightroom 5.7.1.

När CC kom så vill jag minnas att jag blev rätt sur när jag noterade att licensen till min version 6.0 stand alone var borta från min sida hos Adobe. Det var en rätt rak fingervisning om att de egentligen inte ville ha just mig som kund. Nu hade ju jag räddat min licenskod sedan länge så det var ju inget problem men ... så ska det väl inte gå till tänkte jag??

Efter det gömde de även undan den gamla version 6 så den blev klart svårare att hitta utan hjälp från Fotosidans användare.

Jag vet inte vad du har för kamera men har man Sony, Nikon eller Fuji, så blir ju Capture One till dessa klart billigare än om man har Canon. CO kräver dock klart mer av användarna än LR och eftersom ditt intresse tydligen har svalnat, så kanske inte det är ett bra väl. Numera finns ju en massa andra än Lightroom att välja bland så det är väl bara att ladda ner demos och pröva.
 
Jag har LR5.5 installationsfil liggandes. Jag förmodar att det går att installera den och sedan uppdatera till 5.7.1.

Tyvärr är filen på nästan en GB så jag är lite osäker på hur jag skall skicka den. Jag tror inte mitt mailprogram (gmail) hanterar så stora bilagor. Hör av dig om du är intresserad och har någon lösning på överföring.

Du kan skicka filer på åtminstone upp till 2GB gratis med "SPREND".
Man får som mottagare en nedladdningslänk och filerna ligger hos SPREND en vecka innan de raderas.

 
Varför inte titta på Darktable/Rawtherapee !? När mitt Lr 6.14 (standalone) upphör att fungera kommer jag att gå över till de programmen och överge Adobe, men så längre mitt Lr fungerar kommer jag att använda mig av det, av bekvämlighetsskäl.

Darktable/Rawtherapee kostar dessutom gratis och det gör ju inte saken sämre, kan jag tycka.
 
Jag håller med om att RawTherapee och darktable är bra alternativ. Dessutom tycker jag att digiKam (www.digikam.org) är värt att nämna, speciellt om man är ute efter ett program som är lättanvänt men ändå kraftfullt när det gäller att organisera bilderna (DAM, Digital Asset Management).

Jag tycker att digiKam är det som är lättast att komma igång med av dessa tre fria program, och dessutom bäst när det gäller DAM. Dock är det lite mindre kraftfullt än både darktable och RawTherapee när det gäller avancerade funktioner vid "framkallning" av råbilder. Men om intresset har minskat så kanske inte avancerad råbehandling är högsta prioritet? digiKam har dock hyfsad hantering av råbilder och fungerar även bra ihop med andra program, så det kan med fördel kombineras med t ex darktable/RawTherapee/GIMP.

Jag vet inte om det går att importera information från Adobes databas, men information (t ex "taggar") som ligger i själva bildfilerna, följer förstås med.
 
Jag har svårt att förstå att ACDSee går nästan obemärkt förbi dem allra flesta här på fotosidan. Tycker det är helt suveränt då man får det mesta man behöver i ett enda program: en bra RAW-konverterare, kraftfulla developverktyg, ett av dem bättre programmen när det kommer till katalogisering, det är relativt snabbt, man slipper importera bilder ifall man inte vill, man kan välja ifall man vill köpa en licens eller ifall man vill prenumerera, det är billigt att köpa, man kan flytta fönster i programmet och därmed få arbetsytan personligt anpassad, verktygen/reglagen fungerar smidigare med bättre flyt än nästan alla andra program jag har provat etc. För mig är det ett STORT mysterium att programmet totalnonchaleras som det gör. Vill man ha ett bildbehandlingsprogram på svenska så kan jag förstå att man väljer ett annat program eftersom svenska inte är ett alternativ i ACDSee. Men engelska är det ju många som kan tänker jag?!
 
Jag har svårt att förstå att ACDSee går nästan obemärkt förbi dem allra flesta här på fotosidan. Tycker det är helt suveränt då man får det mesta man behöver i ett enda program: en bra RAW-konverterare, kraftfulla developverktyg, ett av dem bättre programmen när det kommer till katalogisering, det är relativt snabbt, man slipper importera bilder ifall man inte vill, man kan välja ifall man vill köpa en licens eller ifall man vill prenumerera, det är billigt att köpa, man kan flytta fönster i programmet och därmed få arbetsytan personligt anpassad, verktygen/reglagen fungerar smidigare med bättre flyt än nästan alla andra program jag har provat etc. För mig är det ett STORT mysterium att programmet totalnonchaleras som det gör. Vill man ha ett bildbehandlingsprogram på svenska så kan jag förstå att man väljer ett annat program eftersom svenska inte är ett alternativ i ACDSee. Men engelska är det ju många som kan tänker jag?!

Vad spelar det för roll? Det viktiga är väl att det finns alternativ för dem som söker det? Varför måste man prova alla program? Om jag är nöjd med program A, varför räcker inte det?
 
ACDSee är en riktigt bra databas för foto! Duger bra för redigering också, men kan ha problem med stora bildfiler, 40mpix+ typ. (Introducerade ACDSee på jobbet när det var helt nytt och gratis, men då bara visning och databas, på 90-talet. Kollar på det med jämna mellanrum, senast för ett par år sedan och upplevde det lite instabilt vid lite avancerad redigering.)
 
ACDSee är en riktigt bra databas för foto! Duger bra för redigering också, men kan ha problem med stora bildfiler, 40mpix+ typ. (Introducerade ACDSee på jobbet när det var helt nytt och gratis, men då bara visning och databas, på 90-talet. Kollar på det med jämna mellanrum, senast för ett par år sedan och upplevde det lite instabilt vid lite avancerad redigering.)

Vilken typ av avancerad redigering syftar du på då?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.