Annons

alternativ till C-5000z

Produkter
(logga in för att koppla)

Pezzen

Medlem
Hejsan,
hittade hit när jag i julklapp fick lite pengar att köpa kamera för, något jag mer eller mindre trånat efter ett bra tag, har redan bestämt mig för digitalt, då de är billigare att vara nybörjare även om man kanske blir slarvigare (?)

Nåja, jag har på något vis fastnat för Olympus, del för att jag hae använt en sån "analog" kamera tidigare, å den tyckte jag om, dels för att de kamerorna verkar ha precis det jag vill ha relativt billigt.

Jag är alltså ute efter en "allround"-kamera, gärna lite zoom, makro e ett måste, mycket möjligheter till egna inställningar, allt detta verkar jag ha hittat i C-5000z, som jag är mest nyfiken på, dessutom har jag kikat lite på C-740 och c-720 som också verkar ha det jag vill ha.

Hur ska jag kunna välja? Jag har ingen aning så jag tänkte utnyttja er, så gott de går :) Så, har ni några invändningar eller förlag, spit it out! Om ni har förslag på andra kameror, av andra märken också för den delen, släng in de också

Hälsar Stefan
 
C-5000 har högre upplösning.
Men annars tycker jag att c-750 är intressantare både med tanke på omfånget och makromöjligheterna.
 
Den börjar komma upp lite för högy i pris tyvärr, dessutom 3cm på 750 mot 4cm på 5000, de kan väl inte göra allt för stor skillnad i verkligheten?
 
Det är ju inte enbart närgränsen som avgör förstoringsgraden, det gör ju oxå brännvidden.

380mm på 3cm håll blir ju våldsamt mycket högre förstoringsgrad än 114mm på 4cm.

Men det spelar ju ingen roll om priset är för högt.
 
Senast ändrad:
Skillanden mellan 740 och 750 då, då de faktisskt skiljer en dryg 100lapp på de två? Förutom upplösnignen då?
Nu när jag tittar på 750 så blir den bara mer och mer intressant :p attans att du skulle visa mig den innan jag bestämt mig kommer få leva på vatten och bröd i fler amånader, om de nu blir den :p
 
C-750 har blixtsko, högre upplösning och spelar in ljud på filmsnuttarna. Tror det är de enda tre skillnaderna mot C-740.
 
Ralph L skrev:
C-750 har blixtsko, högre upplösning och spelar in ljud på filmsnuttarna. Tror det är de enda tre skillnaderna mot C-740.

750 har även fjärrkontroll, samt metallhus!

Har dessutom 50 som lägsta iso värde. (iso 100 på 740)
 
Senast ändrad:
Ralph L skrev:
C-750 har blixtsko, högre upplösning och spelar in ljud på filmsnuttarna. Tror det är de enda tre skillnaderna mot C-740.
Drar upp denna gamla tråd för att jag undrar hur det skulle funka att ansluta en extern blixt som ursprungligen används till en canon systemkamera på en olympus 750 uz. Jag ska ge min mamma min 750 och undrar om det skulle fungera.. Tror hennes canon heter 300, kanske 300d, men det är alltså inte den digitala 300d, utan den som är vanlig systemkamera. Dessvärre har jag inte märket på blixten just nu, men det var visst en av finare modell.. Kan ju ta reda på det om infon behövs, men vad tror ni, skulle det funka med den blixten på Olympus camedia 750 UZ?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.