Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Alternativ till APX 100

Produkter
(logga in för att koppla)
Äntligen har jag fått mina rullar, 100st APX100 135-36. Lite mycket att göra av med på egen hand under sommaren kanske, så om någon är intresserad av att köpa ett tiopack eller två så har jag några över =)

Hör av er isåfall!
 
Re: Agfa länkar

fredrikru skrev:
Om du läser läser länken ovan så nämner dom bla AgfaFoto och likvidations processen.

Men annars så finns det liten rest kvar av DDR-Agfa (Orwo http://www.filmotec.de/) men dom gör mest specialfilm och biofilm men för den händiga går det väl att köpa en rulle och klippa ner den :)

Enligt denna tråd http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=58424 ska Rollei ha övertagit försäljningen/tillverkningen av agfa apx 100 under namnet Rollei Retro 100, skulle vara spännande om någon gjorde en jämförelse så man kunde få det bekräftat. Dock tycker jag då det är konstigt att Fotoimpex som sålde apx och som även säljer Rollei Retro nu inte rekomenderar Rollei Retro som ersättare utan ADOX CHS 100 alt Fomapan 100 istället.

Någon kanske har erfarenhet av dessa som kan kommentera Fotoimpex's förslag där?

// Mats
 
Re: Re: Agfa länkar

myrslok skrev:
[...] Dock tycker jag då det är konstigt att Fotoimpex som sålde apx och som även säljer Rollei Retro nu inte rekomenderar Rollei Retro som ersättare utan ADOX CHS 100 alt Fomapan 100 istället.

Någon kanske har erfarenhet av dessa som kan kommentera Fotoimpex's förslag där?

// Mats
Jag kan, utan att ha testat ADOX eller Fomapan, tänka mig två skäl:
1) rent ekonomiska skäl, dvs marginalerna är lägre på "märkes-filmen" Retro100 än på deras egenimporterade öststatsmärken.
2) Det tog ett tag från det att Agfa försvann ur sortimentet tills dess att Retro dök upp, det kan ju ha varit under den tiden de började rekommendera Adox/Fomapan som ersättare.

Framförallt Fomapan får mycket god kritik på Rangefinderforum.
 
Re: Re: Agfa länkar

myrslok skrev:
Enligt denna tråd http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=58424 ska Rollei ha övertagit försäljningen/tillverkningen av agfa apx 100 under namnet Rollei Retro 100, skulle vara spännande om någon gjorde en jämförelse så man kunde få det bekräftat. Dock tycker jag då det är konstigt att Fotoimpex som sålde apx och som även säljer Rollei Retro nu inte rekomenderar Rollei Retro som ersättare utan ADOX CHS 100 alt Fomapan 100 istället.

Någon kanske har erfarenhet av dessa som kan kommentera Fotoimpex's förslag där?

// Mats

Jag tycker inte att jag påstod att Rollei står för tillverkningen av APX. Jag har också läst att när Retro-filmerna är slut så blir det inte mer. De tillverkas alltså inte längre.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.