Annons

Alternativ till 17-40 /4L?

Produkter
(logga in för att koppla)
Har precis fått en begagnad 18-70 inköpt på Ebay till ett riktigt bra pris. Jag valde dennaa efter ha läst mycket gott om den på nätet, däribland Mikaels tester.
Har bara tryckt av några få exponeringar, men den verkar riktigt skarp! För pengarna som blev över blir det en lång resa i sommar!

Hälsningar Jon
 
macrobild skrev:
Läste igenom "vår" gamla tråd där vi många som deltog. Det som slår mig var den trevliga tonen (få urspårningar) .
Nån mer än jag som ler lite åt det här? Vem är det som inte har trevlig ton i den här tråden egentligen?

Du må ha rätt i allt det du säger, men du gör det verkligen inte på ett trevligt sätt.

Edit: Det verkar förresten rätt lönlöst med alla dessa tester av optik, eftersom exemplaren tydligen ofta skiljer sig rejält åt. I senaste FOTO testas Tamron 17-50, och den ger inte direkt jätteimponerande skärpa vidöppen, som vissa andra tester visar. Överlag är den enligt det testet för övrigt mindre skarp än Sigma 17-70.

Vem ska man egentligen lita på, och varför? Jag blir ju inte gladare av att nån uppmätt enastående värden för en viss glugg om det exemplar jag själv sen köper är medelmåttigt.
 
Senast ändrad:
Martin
Du får gärna le åt mig, det har du väl gjort förut.
Du får även tycka att jag är en stor skit. Kanske den största på hela forumet

Trådskaparen börjar med att hans polare får bättre bilder med vad han tror beror på att han/kompisen har ett bättre objektiv.
Nu har jag antagligen lite mer erfarenhet av objektiv än fertalet här på fotosidan och säger att hans objektiv optiskt sett inte är underlägset kompisen. Alltså beror resultaten inte på objektivet. Resultatet beror snarare på vilka kontrastkurvor och skärpning som är inlagda i hans egen kamera.Det visuella resultatet beror även på vilken färgrymd som är inställd.
För att utröna skillnaderna i deras kamerors interna inställningar kan de därför fotografera raw bägge två och låta en rawkonverterare räkna fram bilderna likvärdigt.

Mikael
 
Faktum ær att de tester som mikael visar fram ær obestridliga; de ær vetenskapligt bevisade.

Om det finns avvikningar i produktion, dåliga exemplar, så har det i grund och botten inget att gøra med de tester som gjorts.

Har man ett dåligt exemplar, læmna tillbaka det och få ett nytt som ær 100%.

Sen om man inte gillar ett specifikt objektiv pga av dålig mekanik/kænsla, så får de stå før sig sjælv.
Det har Inget med optisk prestanda att gøra.

Tror att många på fotosidan værnar lite Væl mkt om den utrustning de sjælva har, och många gånger grundar det sig i enkel okunskap.

Lyssa på de som ær duktiga, var lyhørda, och sug åt er den fakta som læggs fram.

Ni kan bara i slutændan læra er något och gøra ett bættre objektivkøp!

Rundar av med att tacka mikael før den tid och energi han lægger ner på sina tester, så att vi hær på fotosidan slipper att gøra dåliga køp.
 
macrobild skrev:
Martin
Du får gärna le åt mig, det har du väl gjort förut.
Du får även tycka att jag är en stor skit. Kanske den största på hela forumet

Trådskaparen börjar med att hans polare får bättre bilder med vad han tror beror på att han/kompisen har ett bättre objektiv.
Nu har jag antagligen lite mer erfarenhet av objektiv än fertalet här på fotosidan och säger att hans objektiv optiskt sett inte är underlägset kompisen. Alltså beror resultaten inte på objektivet. Resultatet beror snarare på vilka kontrastkurvor och skärpning som är inlagda i hans egen kamera.Det visuella resultatet beror även på vilken färgrymd som är inställd.
För att utröna skillnaderna i deras kamerors interna inställningar kan de därför fotografera raw bägge två och låta en rawkonverterare räkna fram bilderna likvärdigt.

Mikael
Jag tror inte någon här på forumet ifrågasätter vare sig din kompetens eller testmetoder, möjligtvis kan man ana en viss fyrkantighet i ditt resonemang, men det är inget brott som jag ser det. Det som däremot kan upplevas stötande är ditt ångvältsliknande sätt att argumentera, samt att du har väldigt svårt för åsikter som avviker ifrån dina egna. Att man kan vara skeptisk till rent tekniska tester är inget konstigt. Det finns många på forumet som väljer att luta sig mot rena användarrecensioner inför köp av nya grejer, och det kan jag inte se något fel i. Om du tittar på alla gånger som du blivit otrevligt bemött på forumet så består det mesta egentligen av rena försvar ifrån dina ursprungliga påhopp. En lite mjukare attityd från din sida vore inte fel, anser jag och förmodligen många med mig. Det är inte värt att kränka folk genom ständiga påminnelser om deras okunskap, i strävan att alltid ha rätt. Då slutar folk lyssna över huvud taget.
 
Senast ändrad:
paul innergård skrev:
Jag tror inte någon här på forumet ifrågasätter vare sig din kompetens eller testmetoder, möjligtvis kan man ana en viss fyrkantighet i ditt resonemang, men det är inget brott som jag ser det. Det som däremot kan upplevas stötande är ditt ångvältsliknande sätt att argumentera, samt att du har väldigt svårt för åsikter som avviker ifrån dina egna. Att man kan vara skeptisk till rent tekniska tester är inget konstigt. Det finns många på forumet som väljer att luta sig mot rena användarrecensioner inför köp av nya grejer, och det kan jag inte se något fel i. Om du tittar på alla gånger som du blivit otrevligt bemött på forumet så består det mesta egentligen av rena försvar ifrån dina ursprungliga påhopp. En lite mjukare attityd från din sida vore inte fel, anser jag och förmodligen många med mig. Det är inte värt att kränka folk genom ständiga påminnelser om deras okunskap, i strävan att alltid ha rätt. Då slutar folk lyssna över huvud taget.

Jag diskuterar gärna ev sakfel, om sedan folk vill läsa eller inte är upp till dem. Jag är inte här för att bli poppis och är inte heller rädd att bemöta ibland helt felaktiga påståenden.
Skit i att läsa mina inlägg.
Det hade jag gjort om jag var du och jag hade samma inställning till vad jag skriver som du har
Mikael
 
macrobild skrev:
Jag diskuterar gärna ev sakfel, om sedan folk vill läsa eller inte är upp till dem. Jag är inte här för att bli poppis och är inte heller rädd att bemöta ibland helt felaktiga påståenden.
Skit i att läsa mina inlägg.
Det hade jag gjort om jag var du
Mikael
Jag hade gärna skitit i det om det inte vore för att du också varit oförskämd mot mig. Sedan har jag inte kunnat undvika att se dina påhopp även mot andra, dessutom kan det ju vara svårt att undvika just dina inlägg eftersom du florerar i väldigt många trådar. Man undrar faktiskt hur du kan ha tid att testa alla dessa objektiv, som du påstår dig ha testat så grundligt. Jag tycker ditt uttalande om huruvida du värderar popularitetsfaktorn är väldigt talande för din arroganta grundsyn, i hur man bemöter människor.
 
paul innergård skrev:
Jag hade gärna skitit i det om det inte vore för att du också varit oförskämd mot mig. Sedan har jag inte kunnat undvika att se dina påhopp även mot andra, dessutom kan det ju vara svårt att undvika just dina inlägg eftersom du florerar i väldigt många trådar. Man undrar faktiskt hur du kan ha tid att testa alla dessa objektiv, som du påstår dig ha testat så grundligt. Jag tycker ditt uttalande om huruvida du värderar popularitetsfaktorn är väldigt talande för din arroganta grundsyn, i hur man bemöter människor.

Om jag har varit oförskämd mot dig -så ber jag om ursäkt.
Mikael
 
christian_r skrev:
Lyssa på de som ær duktiga, var lyhørda, och sug åt er den fakta som læggs fram.

Tror de flesta här gärna tar emot fakta som läggs fram, kanske de reagerar annorlunda när samma fakta trycks upp i ansiktet på dem och de tvingas att äta upp den, oavsett om de vill eller ej.
För övrigt så finns det nog väldigt få vetenskapligt bevisade tester i vår lilla värld som håller till 100%. Någonstans måste man även där kompromissa. Sedan att det finns bättre och sämre metoder är en annan fråga.
 
Gadget skrev:
Jag måste nog påstå att jag är väldigt trött på att jämföra prylar med en massa uträkningar och siffror, ALLTFÖR mycket inblandat i alla fall..
Gång på gång har jag märkt att det är andra egenskaper som spelar roll också och att rent bildmässigt så kan jag gilla optik bättre över något annat som faktiskt mäter bättre, o.s.v.

O,T..men om man mäter upp rörförstärkare så kan man få ganska så dåliga mätvärden, medan det får högtlarna att spela med en underbar musikalitet och närvaro...

/Benny

Du har helt rätt (enligt min mening) Benny! Mätvärden i all ära, men det är verkligen så mycket mer än det. Har själv pysslat med High End stereo i 10år och gång på gång slås Jag över hur lite mätvärden betyder i det stora hela. Samma sak gäller foto.

Allas öron är olika, allas ögon är olika! Ut och känn och testa prylarna själv! Gör blindtest... Du kanske sättter något annat än just skärpa först... Du kanske blir lika överraskad som Jag själv blivit många gånger! Många L-objektiv går säkert att göra bättre som Mikael Risedal skriver, men för mig finns inget (i de flesta lägen) bättre!
 
macrobild skrev:
Men Staffan

Vad du nu säger är skitsnack. Berätta då hur man skall gå tillväga för att utröna om ett objektiv är bra eller dåligt.

Är det inte optik vi diskuterar. Vilka egenskaper den har
Återigen vad du eller andra tycker för att de troligtvis har införskaffat sig en glugg betyder inte att den är bra i jämförelse med andra- hur gärna du än vill.

Och det visar bla MTF tester och provfotografering.
Mikael
som därmed avslutar.


Men Mikael berätta då hur man skall gå tillväga för att utröna om ett slutsteg är bra eller dåligt. Är det inte stereo-prylar vi diskuterar. Vilka egenskaper den har
Återigen vad du eller andra tycker för att de troligtvis har införskaffat sig ett slutsteg betyder inte att det är bra i jämförelse med andra- hur gärna du än vill.

Och det visar bla signal-tester och provlyssningar.

Omskrivning och ironi, javisst, men det var Du som fällde dig själv...
 
macrobild skrev:
Martin
Du får gärna le åt mig, det har du väl gjort förut.
Du får även tycka att jag är en stor skit. Kanske den största på hela forumet
Det tycker jag verkligen inte.

Trådskaparen börjar med att hans polare får bättre bilder med vad han tror beror på att han/kompisen har ett bättre objektiv.
Nu har jag antagligen lite mer erfarenhet av objektiv än fertalet här på fotosidan och säger att hans objektiv optiskt sett inte är underlägset kompisen. Alltså beror resultaten inte på objektivet. Resultatet beror snarare på vilka kontrastkurvor och skärpning som är inlagda i hans egen kamera.Det visuella resultatet beror även på vilken färgrymd som är inställd.
För att utröna skillnaderna i deras kamerors interna inställningar kan de därför fotografera raw bägge två och låta en rawkonverterare räkna fram bilderna likvärdigt.
Du missförstår mig, som så många gånger förut. Det handlar i det här fallet inte om att jag på något sätt misstror dina tester eller vad du tycker. Däremot tycker jag att du uttrycker dig på ett onödigt auktoritärt och ibland rent otrevligt sätt. Om du vill att folk ska ta del av dina kunskaper så är det väl vettigt att försöka låta bli att reta upp din målgrupp? Det förlorar du bara på, och det hjälper inte hur mycket du egentligen har rätt och hur mycket du försvarar dig.
 
vonlarsson skrev:
Men Mikael berätta då hur man skall gå tillväga för att utröna om ett slutsteg är bra eller dåligt. Är det inte stereo-prylar vi diskuterar. Vilka egenskaper den har
Återigen vad du eller andra tycker för att de troligtvis har införskaffat sig ett slutsteg betyder inte att det är bra i jämförelse med andra- hur gärna du än vill.

Och det visar bla signal-tester och provlyssningar.

Omskrivning och ironi, javisst, men det var Du som fällde dig själv...

Ring mig så kan vi diskutera High end hifi.Hörsel , övertoner, Högtalare, kablar Klass A slutsteg, förförstärkare, rum, storlek, avstånd till bakre vägg .höjd till tak, tre D , cd, lp-verk.
Mikael
 
Senast ändrad:
Det är lätta att bli missförstådd i ett mail. Vad Micke gör är att lägga ut sina tester för allmänt beskådande. Att han sedan kan låta styv i korken när han svarar någon som inte är intresserad av den typen av tester eller är nöjda med det de har beror inte på att han vill trycka till folk utan snarare på att han vill få folk att fatta vad det är som egentligen visas i hans tester.

Själv skulle jag aldrig köpa ett objektiv som någon lite allmänt tycker "känns" bra eftersom jag inte har en aning om i vilken situation och för vilket syfte bilden är tagen. Jag har släktingar som är nöjda om de lyckas få med ett ansikte på bilden, även om det inte går att utröna vems ansikte det egentligen är. De tycker säkert att deras bilder är kanon. För att utröna om även jag tycker det måste jag naturligtvis se dem, det räcker inte med vad de säger.

Likadant är det med tester, MTF-kurvor och liknande. De talar om vad objektivet presterar, oavsett tyckande och smak. Sen är det upp till mig vad jag nöjer mig med, jag kanske inte är i behov av det absolut bästa för den typ av fotografering jag ägnar mig åt.

Här har exemplifierats med HiFi-anläggningar och liknande. En del lyssnar bara efter det perfekta ljudet, andra är mer intresserade av musiken och låtarna och bryr sig inte så mycket om ljudbilden som sådan, de kan njuta av en knastrig transistorradio. Andra lägger sig någonstans mitt emellan och köper en hyfsad anläggning som de själva är nöjda med.

Men vill jag absolut ha det bästa rent tekniskt sett måste jag jämföra med någonting annat. Den hjälpen får jag ofta av just herr Risedal, som är betydligt mer ödmjuk i verkliga livet än vad han ibland synes vara i detta forum. Utan hans envetna testande hade det här forumet varit betydligt mer livlöst än vad det är i dag.
 
Senast ändrad:
Hi folk

Det som gör mig mest förvånad i Mikaels vara eller inte vara här på Fotosidan är: Hur i hela friden orkar han?

Visst kan även jag hålla med om att tonfallet eller kommentarerna inte alla gånger är de mest smidiga eller ödmjuka men det rör faktiskt fler skribenter i vårt älskade forum. Han "vetenskapliga" metoder är dessutom helt vedertagna inom den optiska/fotografiska världen så de som ifrågasätter dessa biter nog sig själva i svansen. Visst, det finns andra aspekter att väga in likaså: variation i produktion, stryktålighet etc. Jag köpte tex en Nikkor 17-55 trots att jag redan hade en 18-70. Behövde ett mer ljusstarkt objektiv även om den inte är optiskt överlägsen trots pris påslaget

Jag hade en tråd för ett par veckor sedan där jag delade med mig av mina erfarenheter rörande mitt nya Zeiss 50mm ZF vs mitt Nikkor AF 50mm f1.4 och jag han tröttna på alla dumma kommentarer ett par gånger. Mikael måste vara en envis djävel :).

I min tråd visade det sig att mitt exemplar förmodligen inte är i 100% skick trots att Nikon säger så och att jag gjorde en del användarfel i början av tråden. Mina eventuella användarfel framställdes/på visades på otaliga sätt. Både trevliga påpekanden och rena idiotförklaringar. Kan inte förstå varför man måste racka ner på någon eller en tråd istället för att komma med konstruktiv kritik eller helt enkelt bara strunta i tråden .

Mankan
 
Senast ändrad:
Jag förstår inte....

....varför folk ska lyssna på det eller det argumentet allena?
Personligen så tycker jag det är underbart att sådana som Mikael testar och håller på så att vi kan få ta del av dessa resultat utan att vara bundna till tillverkarnas egna uppgifter. Men utöver det vill jag gärna höra subjektiva bedömningar om sakerna som kompletterar den bild man får av en veteskaplig undersökning.

För att dra en av dessa populära paralleler så kan vi prata om bilar. Där kan man testa rent veteskapligt vilken bil som går fortast, accar bäst etc. Men det är inte nödvändigtvis dom bilarna som är roligast ändå. (Kör en Mazda Miata eller en peugeot 205 GTi så ska ni se hur roligt man kan ha trots att det inte går fortast)
Men man kan ju ändå rimligtvis inte säga att en BMW 850i skulle vara sämre, trots att den ÄR tråkigare att köra på en kurvig liten väg.

Det förhåller sig naturligtvis likadant med objektiv.
Mikaels tester visar svart på vitt vilket objektivt som är bäst i de parametrar som är mätbara.
Men till det kommer självklart saker som handhavande, ergonomi och rent subjektivt tyckand. För min del kanske jag tex tycker att det är viktigare att ett vidvinkel är skarpare i mitten och kan leva med en större oskärpa i hörnen, även om jag fattar att det är svårare att göra ett objektiv som är jämskarpt.
Så varför döma ut den ena eller andres tester. Sen ska man ALLTID vara källkritisk oavsett om man tittar på vetenskapliga test eller lyssnar på recensenter...
Oj vad Off topic.
Jag hade lyssnat på Mikael i detta fallet :)
 
Mankan G skrev:
Hi folk

Det som gör mig mest förvånad i Mikaels vara eller inte vara här på Fotosidan är: Hur i hela friden orkar han?

Visst kan även jag hålla med om att tonfallet eller kommentarerna inte alla gånger är de mest smidiga eller ödmjuka men det rör faktiskt fler skribenter i vårt älskade forum. Han "vetenskapliga" metoder är dessutom helt vedertagna inom den optiska/fotografiska världen så de som ifrågasätter dessa biter nog sig själva i svansen. Visst, det finns andra aspekter att väga in likaså: variation i produktion, stryktålighet etc. Jag köpte tex en Nikkor 17-55 trots att jag redan hade en 18-70. Behövde ett mer ljusstarkt objektiv även om den inte är optiskt överlägsen trots pris påslaget

Jag hade en tråd för ett par veckor sedan där jag delade med mig av mina erfarenheter rörande mitt nya Zeiss 50mm ZF vs mitt Nikkor AF 50mm f1.4 och jag han tröttna på alla dumma kommentarer ett par gånger. Mikael måste vara en envis djävel :).

I min tråd visade det sig att mitt exemplar förmodligen inte är i 100% skick trots att Nikon säger så och att jag gjorde en del användarfel i början av tråden. Mina eventuella användarfel framställdes/på visades på otaliga sätt. Både trevliga påpekanden och rena idiotförklaringar. Kan inte förstå varför man måste racka ner på någon eller en tråd istället för att komma med konstruktiv kritik eller helt enkelt bara strunta i tråden .

Mankan
Jag ifrågasätter inte de egentliga testmetoderna och de tester som redovisas. Det jag kan ställa mig undrande till är om man utifrån de testerna rent krasst kan säga att ett objektiv generellt sett är bättre än ett annat. Jag håller med om att många skall vara glada när kunniga personer delar med sig av sina kunskaper. Man skall dock inte bagatellisera när människor blir kränkta. Jag upplever mig själv ha blivit påhoppad vid ett par tillfällen, och dessutom väldigt missförstådd. Jag fick så att säga skäll och förklaringar på saker som jag ifrån början aldrig har påstått. Då blir situationen genast personlig på ett annat sätt, än när man läser och följer andras dispyter. Sen tycker inte jag om när min åsikt som inte nödvändigtvis behöver vara fel ändå misskrediteras eller bemöts respektlöst pga att jag enligt andra borde tycka på ett annat sätt. det är helt ok att säga vad man tycker och man kan vara rak o tydlig, dock utan att vara otrevlig. Det är inte ok att tala om för andra vad de borde tycka, speciellt när folks tyckande ibland har olika utgångspunkter. För mig är inte ett MTF-test det okränkbara beviset för att ett objektiv är bra eller dåligt. Men om jag läser 100 användarrecensioner på ett objektiv och ca 75 av de är övervägande positiva så känner jag mig ganska så säker på att produkten är bra. Måndagsexemplar kan vi tyvärr aldrig skydda oss ifrån.
 
Tycker också som Paul. Tråkigt att det måste vara så... Jag personligen kan inte ta en person på allvar som inte har någon respekt för andra. Synd att man inte kan dela med sig av sitt kunnande på ett ödmjukt sätt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.