Proteus
Aktiv medlem
Re: Jag förstår inte....
Kan tyvärr inte se någon som helst vetenskaplighet i Risedals "tester".
Vetenskapen ställer betydligt högre krav än så på stringent utförande, reproducerbarhet och redovisning av statistiska avvikelser och felkällor.
här finns lite fler subjektiva synpunkter på 18-70 DX, från 106 fotografer, den får inte direkt högsta betyg.
http://www.photozone.de/active/survey/surveyform.jsp
casting skrev:
....varför folk ska lyssna på det eller det argumentet allena?
Personligen så tycker jag det är underbart att sådana som Mikael testar och håller på så att vi kan få ta del av dessa resultat utan att vara bundna till tillverkarnas egna uppgifter. Men utöver det vill jag gärna höra subjektiva bedömningar om sakerna som kompletterar den bild man får av en veteskaplig undersökning.
För att dra en av dessa populära paralleler så kan vi prata om bilar. Där kan man testa rent veteskapligt vilken bil som går fortast, accar bäst etc. Men det är inte nödvändigtvis dom bilarna som är roligast ändå. (Kör en Mazda Miata eller en peugeot 205 GTi så ska ni se hur roligt man kan ha trots att det inte går fortast)
Men man kan ju ändå rimligtvis inte säga att en BMW 850i skulle vara sämre, trots att den ÄR tråkigare att köra på en kurvig liten väg.
Det förhåller sig naturligtvis likadant med objektiv.
Mikaels tester visar svart på vitt vilket objektivt som är bäst i de parametrar som är mätbara.
Men till det kommer självklart saker som handhavande, ergonomi och rent subjektivt tyckand. För min del kanske jag tex tycker att det är viktigare att ett vidvinkel är skarpare i mitten och kan leva med en större oskärpa i hörnen, även om jag fattar att det är svårare att göra ett objektiv som är jämskarpt.
Så varför döma ut den ena eller andres tester. Sen ska man ALLTID vara källkritisk oavsett om man tittar på vetenskapliga test eller lyssnar på recensenter...
Oj vad Off topic.
Jag hade lyssnat på Mikael i detta fallet
Kan tyvärr inte se någon som helst vetenskaplighet i Risedals "tester".
Vetenskapen ställer betydligt högre krav än så på stringent utförande, reproducerbarhet och redovisning av statistiska avvikelser och felkällor.
här finns lite fler subjektiva synpunkter på 18-70 DX, från 106 fotografer, den får inte direkt högsta betyg.
http://www.photozone.de/active/survey/surveyform.jsp
Senast ändrad: