Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Alternativ motljusskydd till EF 100-400 ?
- Trådstartare Manfrotto
- Start datum
BempaS
Aktiv medlem
Hej.
Jag har för mig att jag läst att EF 24-70 2,8 L's motljuskydd ska passa nånstans.
/Benny
[edit]hittade: http://www.photozone.de/Reviews/Can...m-f45-56-usm-l-is-test-report--review?start=1 långt ner på sidan [/edit]
Jag har för mig att jag läst att EF 24-70 2,8 L's motljuskydd ska passa nånstans.
/Benny
[edit]hittade: http://www.photozone.de/Reviews/Can...m-f45-56-usm-l-is-test-report--review?start=1 långt ner på sidan [/edit]
göte_l
Ny medlem
Motljusskydd att sätta i objektivgängan
Har du tittat på motljusskydd av gummi som skruvas i objektivgängan. De flesta välsorterade fotohandlare har såna.
se.
http://www.scandinavianphoto.se/product/list.aspx?sid=6293899
Har du tittat på motljusskydd av gummi som skruvas i objektivgängan. De flesta välsorterade fotohandlare har såna.
se.
http://www.scandinavianphoto.se/product/list.aspx?sid=6293899
Bokeh
Aktiv medlem
BempaS skrev:
Hej.
/Benny
Nja... Inte till ett EF 100-400, men därimot funkar det fint som ersättning till EF 17-40's fula tefat till motljusskydd.
/kent
Olle
Aktiv medlem
Det kanske passar att montera, men ett motljusskydd dimensionerat för att inte vinjettera med ett 24 mm på en 24x36 mm sensor, blir ju allt annat än optimalt på ett 100 mm tele. Speciellt om du har en kamera med liten sensor, där 100 mm ger samma bildvinkel som 160 mm på en 24x36 mm sensor.
Olle
Olle
Alf-P
Medlem
Jag testade precis att montera motljusskyddet från en EF 24-70/2,8 på en EF 100-400, och jag fick det INTE att passa.
Det gick nästan på, men inte riktigt, och det satt snett. Med andra ord så kommer det troligtvis att vinjettera (lite beroende på vilken cropfaktor det är på kameran)!
/Alf
Det gick nästan på, men inte riktigt, och det satt snett. Med andra ord så kommer det troligtvis att vinjettera (lite beroende på vilken cropfaktor det är på kameran)!
/Alf
SM0SBI
Aktiv medlem
Vad är det för fel på originalet? Har jag misstat något, men är det inte meningen att ett motljusskydd ska se till att det inte kommer ströljus på frontlinsen. Till detta fungerar originalet. Möjligen att man vill ha ett längre om man har 1.6 crop.
Men det är väll inte tillräckligt ballt för att det inte är blomformat. Skit i hur det ser ut! Lägg all koncentration på att göra bilder istället, jag lovar, du blir mer nöjd med att ha gjort en toppenbild en att ha en blomma fram på gluggen!
Men det är väll inte tillräckligt ballt för att det inte är blomformat. Skit i hur det ser ut! Lägg all koncentration på att göra bilder istället, jag lovar, du blir mer nöjd med att ha gjort en toppenbild en att ha en blomma fram på gluggen!
PMD
Aktiv medlem
Felet med originalmotljusskyddet är att det känns bräckligt. Det håller inte alls samma klass som resten av objektivet.
Mitt exemplar sitter dessutom lite väl trögt. Man måste ta i lite för att vrida loss det ur sin bajonettfattning. Fast det är förstås bättre än tvärtom. Som det är nu så riskerar man inte att tappa av det, åtminstone.
Mitt exemplar sitter dessutom lite väl trögt. Man måste ta i lite för att vrida loss det ur sin bajonettfattning. Fast det är förstås bättre än tvärtom. Som det är nu så riskerar man inte att tappa av det, åtminstone.
RG
Avslutat medlemskap
Vad gör tulpanformen för nytta mot ett som är en tratt??SM0SBI skrev:
Vad är det för fel på originalet? Har jag misstat något, men är det inte meningen att ett motljusskydd ska se till att det inte kommer ströljus på frontlinsen. Till detta fungerar originalet. Möjligen att man vill ha ett längre om man har 1.6 crop.
Allemyr
Aktiv medlem
Robin Gyllander skrev:
Vad gör tulpanformen för nytta mot ett som är en tratt??
Det täcker bort mer av ströljuset pga sin form, ett rakt kan inte vara lika långt, eftersom det då skulle vinjettera.
Detta sen att 24-70 motljusskyddet inte skulle vara optimalt beror inte riktigt för att det är gjort för 24 mm, i det läget är linsen som längst, (motljusskyddet sitter inte på frontlinsen då).
Men synd att det inte sitter bra på 100-400 :/
RG
Avslutat medlemskap
Men den gluggen är ju helt fel den är ju som längst vid vidvinkel.Allemyr skrev:
Detta sen att 24-70 motljusskyddet inte skulle vara optimalt beror inte riktigt för att det är gjort för 24 mm, i det läget är linsen som längst, (motljusskyddet sitter inte på frontlinsen då).
Anders Östberg
Guest
Mycket smart, motljusskydd som fungerar för både tele och vidvinkel till skillnad från alla andra zoomobjektiv där motljusskyddet sitter på den rörliga delen och därför måste vara kortare än det borde vara.Robin Gyllander skrev:
Men den gluggen är ju helt fel den är ju som längst vid vidvinkel.
apersson850
Aktiv medlem
Ja, precis, det objektivet är ju helt rätt.