Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

allt på bilden blir inte skarpt vissa saker blir suddigt

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vill jag lära mig fota norrsken, stjärnor eller fåglar, tror jag inte så mycket på handboken. Sedan när man kan tekniken någorlunda, blir smaken a och o för att uppnå bilder, som samlar domarpoäng och handboken är då inte till mycken hjälp.

Första meningen - handbokens läsning är förutsättningen för att Du skall kunna fota inom de områden Du nämner.

Andra meningen är rent skitsnack och jag finner det onödigt att utveckla denna uppfattning vidare.

Om vi återvänder till Linga, så vill jag be Dig att köpa ett stativ. Med kameran monterad på detta skall Du sedan testa Dig fram med olika kombinationer, men använd då självutlösaren på kameran så vet Du att kameran "är stilla". Prova litet hål och lång tid så blir Dina bilder säkert skarpa, om inte är det fel på materielen.
 
Senast ändrad:
Till TS.
När jag var ny så ville jag veta så mycket som möjligt hur man tar kort på bästa sätt och då letade jag runt på nätet efter bra beskrivningar (OCH läste instruktionsboken med så klart). Jag hittade en blogg som hjälpte mig jättemycket i början. Visst det är mycket basicsaker men jag tyckte iaf att den var riktigt bra.

http://www.bloggomfoto.se/

Om du klickar dig vidare så har han där en "fotoskola" där han går igenom de flesta saker man bör behärska. Gjorde så jag kom igång på ett bra sätt iaf.
Mvh Staffan
 
Handboken är bra för att komma igång med det tekniska och att lära sig behärska kameran. Sedan krävs något till för att få de fina bilderna. digitell verkar ha svaren på den delen.
 
anledningen till att ag skrev på det här forumet var att jag ville ha hjälp med några frågor som gäller kamerans funktioner som nån skrev där uppe
och visst skulle jag kunna läsa instruktionsboken..men inte till nån nytta alls ...skulle bara bli irreterad när jag inte hittar vad jag söker eller när jag itne förstår dom luddiga sakerna som står där...nu låter jag väldigt trög men det är jag inte...utan har alltid tyckt instruktionsboker är skit...frågar hellre folk och får raka svar...så tycker jag dom som blir irreterad över att jag skrev och frågade såna simpla grejjer som alla fotografer borde kunna kanske inte ska bry sej om att svara...för alla måste börja nånstangs..och här var min början att få hjälp med dom här grejjerna så jag kan fortsätta lära mej...eftersom dom här grejjerna är lite utav "basen" tack så mycket till alla som hjälpt till :)

Pust & Stön !
Det var nog den längsta mening jag någonsin läst.

F.Ö. R.T.F.M.
Eller googla runt lite, finns hur mycket som helst att lära på nätet !
 
linga är välkommen med i gänget. Fortfarande finns det många här, som till och med förstår rätt även om man skriver fel. Mobbarna och översittarna skall man ha överseende med, de har sina egna problem.
 
Är det inte väldigt mycket gnäll här nu?

Att enbart hacka på någon som vill få lite hjälp är onödigt.

Hur många trådar här på FS är inte mer eller mindre onödiga?
( Vilken redundans finns inte rent generellt på internet? )

Tycker man tråden är skit, skriv inte i den då så dör den jävligt fort.

[Edit] To slow :)
 
Visst är det jobbigt...

Det tar alltid emot lite att inhämta kunskaper. Numera ska man undvika allt som kan upplevas som jobbigt, ex.vis använda den lilla knappen som finns under "Caps Lock", att försöka ta till sig kunskaper själv, utan att begära att andra ska bistå.
Kanske fenomenet ytterligare kommer att märkas när dagens curlingförälderuppfostrade barn blir allt äldre ?
 
De flesta här har med säkerhet läs eller skrivsvårigheter. Om inte annat, så skriver de i snigelfart och inte förstår att a skrivs med vänster lillfinger, 0 och o med höger ringfinger osv. Också hopplöst att skriva -3°C och 5 m². Att få till det med svensk stavningskontroll verkar också sällsynt.
 
De flesta här har med säkerhet läs eller skrivsvårigheter. Om inte annat, så skriver de i snigelfart och inte förstår att a skrivs med vänster lillfinger, 0 och o med höger ringfinger osv. Också hopplöst att skriva -3°C och 5 m². Att få till det med svensk stavningskontroll verkar också sällsynt.

Ungefär som att börja en mening med "också" eller hur tänkte du? ;-)

Fast visst är det fort och fel allt för ofta. Specialverken är mindre roliga att söka reda på när man använder mobiltelefonen.
 
och jag har inte försvunnit från tråden..blev bara så trött att läsa alla nedklankande kommentarer, så jag tog en paus, läste på lite själv och kom tillbaka.
Så ser man att någon skrivit en suck för att jag inte skriver som andra
haha det är ju rätt komiskt , det är ett FOTOforum och inte en grammatikforum det här...
 
Jag tror en del också glömmer att ett forum även har en social funktion. Skulle alla sitta hemma med näsorna i sina instruktionsböcker, söka informationen själva på biblioteket och Internet vore ju detta forum inte längre besökt. När man då ändå lyfter näsan från instruktionsboken är det ju kanske i det skenet lite underligt att man då på forumet klankar ner på andra. En fördel som jag uppskattar med forumet är att det ur "enkla" kunskaper och frågor då och då uppstår helt ny kunskap hos en själv, och då var ju frågan inte enkel :) Eller också är man själv bara behängd med "enkel" kunskap :)
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.