ANNONS
Annons

allt på bilden blir inte skarpt vissa saker blir suddigt

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
8 är ett större bländartal än 2, men 8 är en mindre bländare än 2.
Det kommer sig av att bländartalet är brännvidden dividerat med pupilldiametern.
(Pupilldiametern är bäst att försöka förstå, då den är så svår att definiera för
de moderna objektiven, där allt ingående ljus inte utnyttjas för alla brännvidder.)

Enkelt förklarat bländare <-> skärpedjup

Liten siffra (t ex 2,8) = litet skärpedjup.
Stor siffra (t ex 16) = stort skärpedjup.

Det kommer sig av att bländartalet är brännvidden dividerat med pupilldiametern.
(Pupilldiametern är bäst att försöka förstå, då den är så svår att definiera för
de moderna objektiven, där allt ingående ljus inte utnyttjas för alla brännvidder.)

Fast Erland menar att kvoten är bländartalet. Jag tror mest att det bidrar till förvirring, för det är ganska vanligt att man med bländartal avser den siffran som faktiskt brukar anges (utan att blanda in f/). Med bländare brukar istället avses själva "hålets" storlek, vilket ju sammanfaller med kvotens storlek.

Dock är det ju så att det blir begripligt varför hålets storlek och sifforna till synes går åt olika håll om man vet att det egentligen är brännvidden/"bländartalet".

Personligen skiljer jag på "bländare" och "bländartal".

Med "stor bländare" menar jag en fysiskt stor bländaröppning, vilket motsvarar ett "lågt bländartal", t.ex. 2,8 (egentligen då f/2,8)

Ett "högt bländartal" (t.ex. 16) motsvarar då en "liten bländare".

"Bländare" kan vara stor eller liten, men inte låg eller hög.
"Bländartal" kan vara högt eller lågt, men inte stort eller litet.

Ni har givetvis rätt. I ett försök att vara pedagogisk försökte jag använda begreppet bländartal**, men rörde såklart till det.

EDIT:
**Se Roberts inlägg ovan.

Senast ändrad:
Lika lång tid, det tar att käsa dina förklaringar, kan även läggas på en stunds studerande av INSTRUKTIONSBOKEN till Nikon D5100, i utvalda bitar!
Av en händelse, en av mina arbetskolleger, har just en Nikon D5100, bad honom ta med INSTRUKTIONSBOKEN, se den är mycket väl uppbyggd, informativ med bra bilder, den läses säkert av alla nyblivna ägare (nästan alla!) världen runt!
Allt beskrives, - bländaren, slutaren, ISO, hur man använder kameran praktiskt i olika situationer!
Så självklart, orkar man inte läsa vad tillverkaren har arbetat ihop, i form av informativ text och bilder, då har troligen valt fel kamera!

Det är väl redovisat sedan länge, men TS vägrar ju läsa den =)

Instruktionsböcker kan vara förblindande ibland, men ack så nyttigt om man vill kunna utnyttja kameran fullt ut. Så har en liten vägledning:

TS bör skippa kapitlen i manualen som tar upp funktioner som Landskapsläge o Nattfotografering, dvs här ges endast en massa onödig text om sådant som en fotointresserad med lite större ambitioner finner sövande. Läs istället om kameraspecifika funktioner för Autofokus (AF), val av exponerings mätning (spot, center, matrix) och fördjupa dig i bländarprioritet (A) och slutarprioritet (S) och kolla funktionen Autoiso (denna sista är egentligen överkurs - men ett mkt behändigt redskap då man önskar ha kontroll över slutartider vid vitt skilda situationer).

Edit:

OBS innan du djupdyker i kameramanualen underlättar det om du har grundläggande förståelse i vad som bestämmer själva exponeringen för den tagna bilden. Som redan nämnts är exponerings parametrarna slutartid, bländarstorlek och iso. Dessa samverkar för att ge den slutliga exponeringen.

Och, slutartiden är en viktig parameter i de fall man önskar förhindra rörelse oskärpa (kamera rörelse och objekt rörelse). Bländarstorleken bestämmer ju hur mkt ljus släpps in genom objektivet under en viss tid som ju också bestämmer skärpedjupet. Iso eller med annat ord kamerans känslighet bestämmer hur många ljusfotoner som behövs för en viss signal (som ger en viss exponeringsgrad hos tagen bild; låg exponering mörka områden, hög exponering ljusa områden).

Om något är oklart är det bara att ställa en konkret fråga så finns det säkert ngn som hjälper. :)

Senast ändrad:
Man ställer in Auto, vrider zoomen i önskat läge och tar bilder. Man blir då en Auto-fotogaf.
Det viktigaste att veta är att det finns två lägen på avtryckaren. Halvt intryckt ger tid för kameran att ställa in det tekniska och helt intryckt tas bilden.

Så småningom kommer man underfund med vad de andra knapparna tillför. När man gett sig och fått tid för Manualen, läser man en bit i taget och blir bättre på att använda kameran. Samtidigt lär man sig tolka kamerans siffror, blinkningar och signaler. Ibland finns inget eller mycket litet skrivet om bländare, tider och ISO. Det är ibland så att det förefaller förlegat att blanda in bländare och sådant.

Det blir till att gå på kurs, fråga i forumet och läsa böcker. Så småningom kommer man underfund med vad kameran gör och hur man i olika situationer kan förbättra.

Att bli professionell kräver mycket läsande och långt liv eller skolgång och lärlingstid.

Fast egentligen är ju pupill mycket lättare att förstå än bländare. Det är ju bara att kika in i objektivet framifrån. Pupillen är precis så stor som den ser ut att vara. Om man zoomar ser man hur pupillen ändrar storlek. Samma sak om man ändrar bländare med nedbländningsknappen intryckt.
Stort hål kort skärpedjup. Litet hål långt skärpedjup.

Petter ...

Det är väl redovisat sedan länge, men TS vägrar ju läsa den =)

Jag tar dig i hand, instämmer!

Tid hade hon tydligen, att skriva massa frågor, bla, bla,… - men inte ens läsa instruktionsboken, därefter försvara sina frågor, varför hon skrev, som hon skrev, viken mängd tid, att bara skriva "luft", - bakvänt när det alltid finns en tanke, varför tillverkaren skickar med en instruktionsbok / manual / how to do it, what ever, i pappersform eller på CD-skiva.

Nu senast, svarar en person, "Instruktionsböcker kan vara förblindande ibland", jaså, - skulle det vara mindre förblindande, att läsa en text på FS Forum, som behandlar samma sak?

Hallå, nu börjar det bli en subjektiv själv agerande läraråsikt, - du skall inte läsa det, - du skall läsa den texten, - så komplicerat är det inte, när tillverkaren nu har en medskickad text för just sin Nikon D5100, lättläst text dessutom, med bilder, denna läsning kombinerat med praktiska fotografiska egna (!) övningar, utan praktik ingen fotograf, så förbaskat enkelt är det, läsa på FS Forum hur man fotograferar, utan en uns egen erfarenhet ger inget alls, bara en massa tugg!

En annan person skrev, "Att bli professionell kräver mycket läsande och långt liv eller skolgång och lärlingstid. ", va huh, så hemskt, måste man bli mycket gammal för att bli en professionell fotograf, hur gammal då, kan man undra?
Jag har sett många ”pro fotografer” runt 25 år, knappast ovanligt, även kunniga ”avancerade amatör fotografer” runt 15 år, de har ett gemensamt, - ivriga att lära sig själva, har bra bildsinne, bra praktisk erfarenhet, det räcker långt, läser instruktionsboken till sin kamera, om något är tveksamt eller också prövar de sig fram till rätt inställningar av kameran!

Larsborg, du verkar vara en rätt skeptisk person eftersom du är tvungen att klanka ner på sådana som försöker underlätta TS för att komma igång med lärandet!! Och det är ju inte alla som gillar att läsa instruktionsböcker, min tanke var att underlätta sådan aktivitet...

Tråden är nu så djupgående och rörig att TS förmodligen insett att den välstrukturerade användarhandboken eller någon av våra länkar kanske var den enklaste vägen att gå.

Om TS mot förmodan är kvar vidhåller jag vad jag sagt förut. Lär dig kamerans grundläggande funktioner, sen kan du räkna ut resten.

/Tomas

Larsborg, du verkar vara en rätt skeptisk person eftersom du är tvungen att klanka ner på sådana som försöker underlätta TS för att komma igång med lärandet!! Och det är ju inte alla som gillar att läsa instruktionsböcker, min tanke var att underlätta sådan aktivitet...

Jaså?
Skulle det vara mindre förblindande, att läsa din text på FS Forum, som behandlar samma sak, när det redan finns en färdig text i instruktionsboken ?
Skulle inte den vara tillräcklig?
Jag har läst den, till Nikon D5100, har du?

Din tanke är bra, klankar inte ner, utan förstår inte varför dina förklaringar skulle vara lättare, att förstå, än de som redan finns i instruktionsboken, det är min enkla fundering, faktiskt.

Jaså?
Skulle det vara mindre förblindande, att läsa din text på FS Forum, som behandlar samma sak, när det redan finns en färdig text i instruktionsboken ?
Skulle inte den vara tillräcklig?
Jag har läst den, till Nikon D5100, har du?

Din tanke är bra, klankar inte ner, utan förstår inte varför dina förklaringar skulle vara lättare, att förstå, än de som redan finns i instruktionsboken, det är min enkla fundering, faktiskt.
Bla bla... :)

Tråden är nu så djupgående och rörig att TS förmodligen insett att den välstrukturerade användarhandboken eller någon av våra länkar kanske var den enklaste vägen att gå.

Om TS mot förmodan är kvar vidhåller jag vad jag sagt förut. Lär dig kamerans grundläggande funktioner, sen kan du räkna ut resten.

/Tomas

Visst, original instruktionsboken till Nikon D5100 är läst på mycket kortare tid, än versionen på FS Forum!

Vill jag lära mig fota norrsken, stjärnor eller fåglar, tror jag inte så mycket på handboken. Sedan när man kan tekniken någorlunda, blir smaken a och o för att uppnå bilder, som samlar domarpoäng och handboken är då inte till mycken hjälp.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar