Annons

allt på bilden blir inte skarpt vissa saker blir suddigt

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Kanske, till viss del, men betydligt bättre med egen fotoövning!
Kan man inte grunderna, vad bländaren och exp.tiden gör för bilden, samt vad ISO innebär, blir man aldrig en "proffs", bara en drömmare!
Meningslöst egentligen, att svara på en tråd, likt denna!

inte alls meningslöst jag har lärt mej mycket av den här tråden...och med proffs menar jag inte att jag ska gå ut och ta betalt...men att bli bättre än vad jag är nu ..en amatör med andra ord...och självklart så fotar jag för att öva..men jag vill veta grunderna vad allt med iso bländare och sånt betyder innan jag börjar testa
 
Om du använder LiveView och nedbländningsknappen (skärpedjupskontroll) så får du en omedelbar uppfattning om hur skärpan blir i slutprodukten. Du kan då prova olika bländare och se hur det påverkar resultatet.

Petter ...
 
Kanske, till viss del, men betydligt bättre med egen fotoövning!
Kan man inte grunderna, vad bländaren och exp.tiden gör för bilden, samt vad ISO innebär, blir man aldrig en "proffs", bara en drömmare!
Meningslöst egentligen, att svara på en tråd, likt denna!

Det enda meningslösa är den sortens avslutande kommentar.
Du valde själv att svara, och betygsätter sedan din egen insats som meningslös. Bättre då att lägga energin där den känns meningsfull.

Petter ...
 
.....och visst skulle jag kunna läsa instruktionsboken..men inte till nån nytta alls ...skulle bara bli irreterad när jag inte hittar vad jag söker eller när jag itne förstår dom luddiga sakerna som står där...nu låter jag väldigt trög men det är jag inte...utan har alltid tyckt instruktionsboker är skit...frågar hellre folk och får raka svar...så tycker jag dom som blir irreterad över att jag skrev och frågade såna simpla grejjer som alla fotografer borde kunna kanske inte ska bry sej om att svara...

Välkommen till forumvärlden =)

Det är just det du säger ovan som folk i allmänhet tycker är jobbigt (vilket du ser på vissa svar). Vi tycker om att hjälpa till, men den som frågar får gärna bjuda till litet själv och inte bara vilja ha allt serverat på silverfat. Det blir som när mamma/pappa/svärmor/svärfar/etc frågar:
"Kan du visa mig hur jag ska göra det här på datorn"
Jag visar
"Du kan ju skriva den här tiosidiga texten åt mig när du ändå håller på".


Det du saknar är grundläggande förståelse för hur en kamera fungerar.
Jag föreslår att du läser Fototeknik 1-7 till att börja med.
http://www.fotosidan.se/articles.ht...ies=139&_sort=ctime+desc&ptime=&ID=&_toplist=

Där står grunderna. Du kan säkert googla fram liknande artiklar.
Det är inte så svårt som det ser ut. Av alla inställningar som finns i en kamera är det bara TRE som är utav egentligt intresse, nämligen BLÄNDARE, SLUTARE/SLUTARTID samt ISO.

Lär dig hur dessa tre faktorer samverkar, så kan du räkna fram resten ganska lätt =)

/Tomas
 
När vänner till mig frågar om varför handboken inte berättar hur man tar bra bilder brukar jag jämföra med handboken till bilen. Där står det mycket lite om när kopplingen ska tryckas ned eller vilket växel som ska användas till vad. Sån't står i andra böcker, som man förväntas läsa, eller lära sig på annat sätt.

Men vi är inte elaka! Läs på åtminstone lite grann, och kom med mer detaljfrågor!

Per.

PS. Här finns ännu en sida som för nybörjaren förklarar hur tid, bländare och ISO hänger ihop: http://www.pulpeten.se/kameraguide/tidbliso.html

PPS. Sidan är alldeles nyskriven, och kanske alldeles full av fel, men jag tror inte det. Jag tar tacksamt emot synpunkter.
 
Du har redan fått mkt hjälp men jag kommer med ytterligare lite som förhoppningsvis hjälper till med förståelsen.

Om du vet vilket brännvidd du kommer att använda kan du i förväg kolla upp hur stort det teoretiska skärpedjupet blir vid olika bländarstorlekar och fokusavstånd. För att se hur det hela hänger ihop kanske DOF table i nedanstående länk hjälper. Fyll då i kameramodell, brännvidd och byt enhet till meter.

http://www.dofmaster.com/doftable.html

Eftersom bländarstorleken bestämmer hur mycket ljus som släpps in går det inte alltid att fotografera med minsta bländare för största skärpedjupet, något man förövrigt inte heller bör göra eftersom diffraktion försämrar vid de mindre bländarstorlekarna. Men eftersom du heller förmodligen inte får tillräckligt stort skärpedjup vid största bländare måste du blända ner en aning. Tillräckligt liten bländare här kan t ex vara f5.6 eller f8. För att kunna använda dessa mindre bländare behövs mer ljus och förmodligen även en höjning av iso.
 
För att bli en bra och "proffsig" fotograf krävs ju egentligen två saker...

Att veta hur man vill att en bild ska bli, ett slags bildseende där man kan visualisera ett eget mål inne i huvudet, en "idé".

Att man vet hur man gör för att kunna få till det resultat man visualiserade, hur man ställer in kameran för att den ska göra det man tänkte.

Man kommer helt enkelt inte vidare och blir duktigare om man inte jobbar på båda sakerna. Man kan ju ha hur många jättebra ideer som helst, men kan man inte omsätta ideerna till verklighet är de ju bara en dröm, en fantasi. Då är det bara tur/otur om man lyckas med det det man tänkte.

Precis som med allt annat i livet är det inte gratis att "bara bli duktig på något". Det involverar alltid en viss mängd eget intresse och arbete.
 
självklart involverar det intresse och arbete...det första har jag redan...jag vet hur jag vill få bilderna...men sen är det ju tekniken som fattas...så det handlar inte om att jag tror att allt ska komma in på ett silverfat utan att jag är för trög för att läsa instruktionsböcker för jag förstår ingenting...det är inte det att jag inte försökt som många verkar tro...så därför frågar jag hellre...trodde det här var ett forum man kunde fråga saker utan att bli påhoppad..men tydligen inte...tråkigt...sen har jag fått en massa hjälp också av , mångA bra hemsidor och tips och dom har jag tagit åt mej av...men det är tråkigt att man inte ska kunna fråga två enkla saker utan att bli påhoppad...det är så onödigt att skriva då tycker jag...för jag är inte ett dugg intresserad av att läsa att det finns en instruktions bok eller att min fråga är helt onödig att svara på..utan dom frågor jag ställde är det enda sakerna jag ville ha svar på!
 
Gäller att inte ta kritik allt för personligt, finns alltid de som tycker olika ;) Ett tips är att "ta in" saker man har glädje av, samtidigt som tråkigheter avfärdas som inte hjälper.

Försök även konkretisera dina frågor. T ex kan du beskriva mer i detalj beskriva i vilken situation du har svårigheter (har inte läst alla inlägg så jag vet inte hur mkt du egentligen berättat). Men vad jag tror mig veta är att du har svårt att få till skärpedjupet vid grupporträtt. Om så är fallet kan det vara bra att klargöra antal personer gruppen, använd brännvidd och om sker inomhus eller utomhus.

Vet du det ungefärliga fokusavståndet kan du ju mha DOF table ta reda på vilken bländarstorlek du måste ha för att alla skall hamna i fokus (förutsatt att fokuspunkten hamnar på rätt ställe och att oskärpa inte orsakas av objektivrörelse). Vet att det krävs mkt annat för att man skall lyckas med grupporträtt, men detta är i alla fall en början… ;) :)
 
Om du säger att du läst men inte förstått kommer du få trevligare svar än om du skriver att du inte orkar läsa.
Det är så forum fungerar. Sen ska du inte ta illa upp. Det är lätt att skriftspråk uppfattas på fel sätt =)

Men vi säger såhär då:
En kamera måste ta in en viss mängd ljus för att göra en bild. För mycket ljus och bilden blir för ljus, och vice versa.
Du har som sagt TRE saker som styr ljusmängden: BLÄNDARE, SLUTARE/SLUTARTID, samt ISO.
Glöm bort ISO tills vidare, och fokusera på de två andra parametrarna.

*Slutartiden styr hur länge slutaren (dörren i kameran som släpper in ljus) är öppen.
Är den öppen 1 sekund måste motivet och kameran vara helt stilla i 1 sekund, annars blir bilden suddig. Är slutartiden 1/8000 (en åttatusendels sekund) blir det i princip alltid skarpa bilder.
Slutartid väljer man alltså efter syftet med bilden. Vill du att en bil som kör förbi ska bli skarp måste du ha en tillräckligt kort slutartid. Vill du att den ska bli suddig väljer du en längre slutartid.

*Bländaren (f) är ett litet hål i objektivet, och hålets storlek ändrar man genom att ändra bländartalet. Skalan är omvänd, så f/2 betyder att hålet är större än f/11. Bländaren styr skärpedjupet i bilden, d.v.s. hur stort djup som blir skarpt. Ett litet bländartal ger längre skräpedjup, ett stort ger kortare skärpedjup.

Parametrarna sitter ihop. Ändrar du slutartiden måste du ändra bländaren åt andra hållet. gör du inte detta blir bilden antingen för ljus eller för mörk. Detta behöver du inte bry dig om så länge som du INTE kör på M (manuell) i kameran.



Har du förstått hittills?
I så fall tar vi ISO också. ISO är den tredje parametern. Den bestämmer hur snabbt bildsensorn registrerar ljuset som kommer in.
Exempel. När du tar din bild säger kameran att slutartiden är 1/250, bländaren är f/5,6, och ISO är 400.
Ändrar du då ISO till 800, kommer bildsensorn att ta emot ljus dubbelt så snabbt. Då få du eller kameran två alternativ att välja bland.
1. Välja en kortare slutartid, och behålla samma bländarvärde.
2. Behålla slutartiden och ändra till en högre bländartal.
Ändrar du inte någon av dessa kommer bilden bli för ljus, eftersom att bildsensorn nu registrerar ljus snabbare.


Förstått?


Ditt problem:
Du har en grupp människor. Du fokuserar på de längst fram, och de längst bak blir suddiga.
Det beror på att skärpedjupet är för kort.

Lösningen är att ställa in ett högre bländartal. Ställa kameran på A (eller Av) och vrid på hjulet.
Du bör ligga på en slutartid på ungefär 1/125. Blir den längre än så kommer bilden bli skakig och suddig överallt. Om slutartiden blir längre än så ökar du även ISO till ett högre värde.

Läs, förstå och testa.

/Tomas
 
...
Ett litet bländartal ger längre skräpedjup, ett stort ger kortare skärpedjup.

...

Ditt problem:
Du har en grupp människor. Du fokuserar på de längst fram, och de längst bak blir suddiga.
Det beror på att skärpedjupet är för kort.

Lösningen är att ställa in ett högre bländartal. Ställa kameran på A (eller Av) och vrid på hjulet.
....
/Tomas

har klippt bort en del citat och ersatt med ....

Borde inte,
Ett litet bländartal ger längre skräpedjup, ett stort ger kortare skärpedjup.
ändras till
Ett stort bländartal ger längre skräpedjup, ett litet ger kortare skärpedjup.
om det ska stämma med
Lösningen är att ställa in ett högre bländartal. Ställa kameran på A (eller Av) och vrid på hjulet.
Då jag antar att du med högre/större bländartal menar samma sak.
 
Senast ändrad:
har klippt bort en del citat och ersatt med ....

Borde inte,
Ett litet bländartal ger längre skräpedjup, ett stort ger kortare skärpedjup.
ändras till
Ett stort bländartal ger längre skräpedjup, ett litet ger kortare skärpedjup.
Nej, f/8 ger längre skärpedjup än f/2. Och f/8 är ett mindre bländartal än f/2. (f/8=brännvidden delad med åtta, f/2=brännvidden delad med två)
 
Jag förstår att det är upplagt för missförstånd. Bländare 8 är mindre än bländare 2 men talet 8 är större en talet 2. Vad är då bländartalet..? ;)
 
Nej, f/8 ger längre skärpedjup än f/2. Och f/8 är ett mindre bländartal än f/2. (f/8=brännvidden delad med åtta, f/2=brännvidden delad med två)

Erland, jag är själv mycket väl medveten om hur bländaren påverkar bilden men det jag invände mot var att skogsbaronen i en menig säger att ett stort bländartal ger kortare skärpedjup." och i en annan menig att tipsar om att TS ska använda ett högre bländartal för att få större skärpedjup.

Jag tror det kan vara ganska förvirrande för en nybörjare och jag tror det är lätt att likställa högre med större om man intre är säker på hur bländaren funkar.
 
...och i en annan menig att tipsar om att TS ska använda ett högre bländartal för att få större skärpedjup.
Okej, det där med att högre bländartal skulle ge större skärpedjup framgick inte av det du citerade. Men det är förstås felaktigt.

Överhuvudtaget är det knepigt och förvirrande att man pratar om "bländare åtta" när man egentligen menar "bländare en åttondel". För den som är mer erfaren och mer insatt i hur kameror egentligen fungerar är det kanske självklart att "åtta" i det här fallet faktiskt står för ett mindre tal än "två", men för den som är nybörjare blir det fel.
 
Om du säger att du läst men inte förstått kommer du få trevligare svar än om du skriver att du inte orkar läsa.
Det är så forum fungerar. Sen ska du inte ta illa upp. Det är lätt att skriftspråk uppfattas på fel sätt =)

Men vi säger såhär då:
En kamera måste ta in en viss mängd ljus för att göra en bild. För mycket ljus och bilden blir för ljus, och vice versa.
Du har som sagt TRE saker som styr ljusmängden: BLÄNDARE, SLUTARE/SLUTARTID, samt ISO.
Glöm bort ISO tills vidare, och fokusera på de två andra parametrarna.

*Slutartiden styr hur länge slutaren (dörren i kameran som släpper in ljus) är öppen.
Är den öppen 1 sekund måste motivet och kameran vara helt stilla i 1 sekund, annars blir bilden suddig. Är slutartiden 1/8000 (en åttatusendels sekund) blir det i princip alltid skarpa bilder.
Slutartid väljer man alltså efter syftet med bilden. Vill du att en bil som kör förbi ska bli skarp måste du ha en tillräckligt kort slutartid. Vill du att den ska bli suddig väljer du en längre slutartid.

*Bländaren (f) är ett litet hål i objektivet, och hålets storlek ändrar man genom att ändra bländartalet. Skalan är omvänd, så f/2 betyder att hålet är större än f/11. Bländaren styr skärpedjupet i bilden, d.v.s. hur stort djup som blir skarpt. Ett litet bländartal ger längre skräpedjup, ett stort ger kortare skärpedjup.

Parametrarna sitter ihop. Ändrar du slutartiden måste du ändra bländaren åt andra hållet. gör du inte detta blir bilden antingen för ljus eller för mörk. Detta behöver du inte bry dig om så länge som du INTE kör på M (manuell) i kameran.



Har du förstått hittills?
I så fall tar vi ISO också. ISO är den tredje parametern. Den bestämmer hur snabbt bildsensorn registrerar ljuset som kommer in.
Exempel. När du tar din bild säger kameran att slutartiden är 1/250, bländaren är f/5,6, och ISO är 400.
Ändrar du då ISO till 800, kommer bildsensorn att ta emot ljus dubbelt så snabbt. Då få du eller kameran två alternativ att välja bland.
1. Välja en kortare slutartid, och behålla samma bländarvärde.
2. Behålla slutartiden och ändra till en högre bländartal.
Ändrar du inte någon av dessa kommer bilden bli för ljus, eftersom att bildsensorn nu registrerar ljus snabbare.


Förstått?


Ditt problem:
Du har en grupp människor. Du fokuserar på de längst fram, och de längst bak blir suddiga.
Det beror på att skärpedjupet är för kort.

Lösningen är att ställa in ett högre bländartal. Ställa kameran på A (eller Av) och vrid på hjulet.
Du bör ligga på en slutartid på ungefär 1/125. Blir den längre än så kommer bilden bli skakig och suddig överallt. Om slutartiden blir längre än så ökar du även ISO till ett högre värde.

Läs, förstå och testa.

/Tomas

Lika lång tid, det tar att käsa dina förklaringar, kan även läggas på en stunds studerande av INSTRUKTIONSBOKEN till Nikon D5100, i utvalda bitar!
Av en händelse, en av mina arbetskolleger, har just en Nikon D5100, bad honom ta med INSTRUKTIONSBOKEN, se den är mycket väl uppbyggd, informativ med bra bilder, den läses säkert av alla nyblivna ägare (nästan alla!) världen runt!
Allt beskrives, - bländaren, slutaren, ISO, hur man använder kameran praktiskt i olika situationer!
Så självklart, orkar man inte läsa vad tillverkaren har arbetat ihop, i form av informativ text och bilder, då har troligen valt fel kamera!
 
Nej, f/8 ger längre skärpedjup än f/2. Och f/8 är ett mindre bländartal än f/2. (f/8=brännvidden delad med åtta, f/2=brännvidden delad med två)

Visst, det är faktiskt korrekt, men är det nån som använder begreppet bländare på det sättet?

Man säger väl i allmänhet "bländare 4" eller "bländare 5,6"? Och så förstår ju alla vad man menar, även om det korrekta uttrycket är f/4 och f/5,6. För det är väl ingen som tänker: "Hmm.. han sa bländare 4... OK, han har nog 50 mm brännvidd och för att få värdet fyra så ska 50 delas med något för att få fyra, så "något" blir alltså 12,5. Aha, han använde bländare f/12,5 alltså, eftersom det blir 4".

Om man ska räkna ut det egentliga bländarvärdet så måste man ju också veta brännvidden. Finessen med det "enkla" bländartalet (4 eller 5,6 eller 8 o.s.v.) är ju att samma siffra ger samma exponering oavsett brännvidd.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.