Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

allt på bilden blir inte skarpt vissa saker blir suddigt

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

lingah

Medlem
jag har en nikon d5100 och när jag ska ta porträtt på flera människor samtidigt blir dom som står längst bak suddiga...trotts att jag har på auto...så skulle vilja veta hur man får hela bilden skarp och hur man kan få suddigt på saker som är framför om jag tex ska knäppa på ett barn som sitter bakom en gran, så vill jag har barnet skarpt och granen suddig...det var alltså två¨frågor jag ville ha svar på:p
 
jag har en nikon d5100 och när jag ska ta porträtt på flera människor samtidigt blir dom som står längst bak suddiga...trotts att jag har på auto...så skulle vilja veta hur man får hela bilden skarp och hur man kan få suddigt på saker som är framför om jag tex ska knäppa på ett barn som sitter bakom en gran, så vill jag har barnet skarpt och granen suddig...det var alltså två¨frågor jag ville ha svar på:p

Plåta i Av-läget istället för auto, dvs bländarprioritet. Då med ratten på kameran kan du välja bländare (dvs F-stop) själv och kamerans automatik sköter slutartiden.

Har du en stor bländare (ett lågt F-värde, typ f3.5 eller f5.6 eller vad ditt ojektiv nu har som största bländare) då får du ett kort skärpedjup, dvs att en liten bit blir skarp och det framför/bakom blir suddigt.

Och för grupper gör du tvärtom, alltsa väljer en liten bländare (högt f-värde, typ 11-16) så blir det ett långt skärpedjup, dvs att det är skarpa längre både framför och bakom fokusobjektet.
 
Plåta i Av-läget istället för auto, dvs bländarprioritet. Då med ratten på kameran kan du välja bländare (dvs F-stop) själv och kamerans automatik sköter slutartiden.

Har du en stor bländare (ett lågt F-värde, typ f3.5 eller f5.6 eller vad ditt ojektiv nu har som största bländare) då får du ett kort skärpedjup, dvs att en liten bit blir skarp och det framför/bakom blir suddigt.

Och för grupper gör du tvärtom, alltsa väljer en liten bländare (högt f-värde, typ 11-16) så blir det ett långt skärpedjup, dvs att det är skarpa längre både framför och bakom fokusobjektet.

tack :) ibland går det att dra ner till f3,5 och ibland går det inte då blir det f 5,6 ..jätte skumt..sen blir det jätte lång slutar tid om jag ställer in på nån utav dom inställningarna :s...och ställer jag in på f 11 blir det ännu längre slutartid:s jag måste ju göra nått fel :s
 
tack :) ibland går det att dra ner till f3,5 och ibland går det inte då blir det f 5,6 ..jätte skumt..sen blir det jätte lång slutar tid om jag ställer in på nån utav dom inställningarna :s...och ställer jag in på f 11 blir det ännu längre slutartid:s jag måste ju göra nått fel :s

Då får du höja ljuskänsligheten dvs ISO, eller ställa in auto-iso som jag tror det finns på nikon's hus. Men höjer du den för mycket så får du problem med brus i bilden.

Och börja använda stativ.
 
jag har en nikon d5100 och när jag ska ta porträtt på flera människor samtidigt blir dom som står längst bak suddiga...trotts att jag har på auto...så skulle vilja veta hur man får hela bilden skarp och hur man kan få suddigt på saker som är framför om jag tex ska knäppa på ett barn som sitter bakom en gran, så vill jag har barnet skarpt och granen suddig...det var alltså två¨frågor jag ville ha svar på:p

Du behöver lära dig fotografiska elementa. Jag brukar nämna Gösta Skoglunds klassiker "Fotolärobok i bild". Den är gammal men de fotografiska problemen är samma än idag. Med kameran i automatiklägen får man ta det som kameran bestämmer. Man måste inse att kameran är en idiot som inte kan veta vad fotografen (kameraanvändaren) vill. Ta kommandot över din kamera. Det är inte så svårt som det låter. Egentligen enklare än att "köpa grisen i säcken" genom att köra auto. Tre saker behöver du tänka på, mäta ljuset, avståndet och hålla kameran stadigt stilla när du trycker på knappen. Om du samtidigt har förstått fotografiska elementa så kan du välja lämpliga exponeringsvärden mm. Om igen, det är inte så svårt som det låter. Samtidigt blir det roligare och du slipper bli besviken när kameran lurat dig.//K
 
ibland går det att dra ner till f3,5 och ibland går det inte då blir det f 5,6 ..jätte skumt..
I vidvinkelläget har ditt objektiv f/3,5 som största bländare, men i teleläget (inzoomat) är den största möjliga bländaren f/5,6.

... ställer jag in på f 11 blir det ännu längre slutartid:s jag måste ju göra nått fel :s
Nej, du gör inget fel. Om du väljer en bländare som är två steg mindre (från f/5,6 till f/11) måste du dubbla slutartiden två gången, dvs gå från t ex 1/250 till 1/60 för att få samma exponering (dvs samma mängd ljus på sensorn). Eller så kan du dubbla iso-värdet två gånger.

Du kanske skulle ha nytta av att läsa de här artiklarna.
 
Att de som står längst bak blir suddiga beror på att en systemkamera har ett begränsat skärpedjup (googla detta ord om du ej vet vad det betyder) på stora bländare (googla detta ord om du ej vet). Detta till skillnad från kompaktkameror som i princip har så stort skärpedjup på alla bländare att allt i bilden blir skarpt, både sådant som är nära kameran och längre bak i bild.

Detta är också en ofta uppskattad egenskap hos en systemkamera, bara det man lagt skärpan på är skarpt, resten badar i en skön oskärpa. Detta blir påtagligare desto större bländare man fotograferar på. På auto väljer kameran en stor bländare om ljuset är svagt, typ inomhus. Då förkortas skärpedjupet. Detta för att då ljuset är svagt, måste bländaren öppnas så den blir större för att släppa igenom tillräckligt med ljus till kamerasensorn för att det inte skall bli en mörk bild.

Alternativet är att själv ställa in kameran på Av och i detta läge välja en mindre bländare så att skärpedjupet räcker till. Men man skall då vara medveten om att man då samtidigt får en längre exponeringstid och därigenom riskerar skakningsoskärpa på bilderna om man inte fotograferar med stativ. En förenkling säger att man med bildstabilisering behöver ungefär lika kort exponeringstid i sekunder som 1/brännvidden eller kortare tid, då är man som nybörjare gott och väl på säkra sidan för skakningsoskärpa. Alltså, fotograferar du med 30 mm brännvidd, kan du ha som längst 1/30 sekund exponeringstid. Desto kortare tid än så, desto bättre.

För att uppnå en kortare exponeringstid kan man höja ISO, men samtidigt ökar då bruset i bilden.
Alternhativet är att använda ett stativ, men folk kan röra på sig, så hur långa exponeringstider som helst går inte använda.

Verkar allt detta invecklat, förvirrande och tekniskt? Skaffa en kompaktkamera, eller lär dig fotografera med en systemkamera. Börja med hur exponeringstid, bländare och ISO hänger ihop och är kopplat till skärpedjup, skakningsoskärpa och brus (googla). Att lära sig detta kan vara riktigt kul och belönande.

Med en systemkamera på stora bländare hamnar skärpan bara där man sätter den. Detta gör man genom att använda kamerans AF-sensorer på lämpligt sätt, beroende på vilken kamera man har och hur man ställt in att dessa skall fungera. Här blir du nog tvungen att konsultera manualen :)

Ett tips är att ställa in spotmätning av skärpan, rikta den centrala AF-punkten på det man vill ha skarpt, trycka ner avtryckaren till hälften så skärpan låses, därefter med halvt intryckt avtryckare komponera om bilden som man vill ha den och sedan ta bilden genom att trycka ner avtryckaren helt. Men detta kan alltså ställas in att fungera på ett antal olika sätt i kameran.

Vill man då ha skärpan på ett barn bakom en gran, riktar man den centrala AF-punkten på barnet där man vill ha skärpan, låser skärpan genom att trycka ner avtryckaren till hälften, komponerar om bilden med granen och knäpper kortet.
 
tack för hjälpen, köpte kameran för några månader sen för att jag ville lära mej..men har för dåligt tålamod för att "testa" mej fram..men n vet jag hur man gör det tror jag:p och stativ har jag önskat mej i julklapp så hoppas på att jag får det till jul:) ingen som vet nån bra amatör sida där man får lära sej allt steg för steg? hur man blir proffsig fotograf?:p
 
Otroligt!
Självklart står allt, som trådskaparen undrar om, i den medskickade i INSTRUKTIONSBOKEN, ligger i förpackningen till kameran.
Det behövs inga speciella fotoböcker, utöver INSTRUKTIONSBOKEN, allt övrigt är en skitrolig träning, "try and error"!
 
har för dåligt tålamod för att "testa" mej fram
Då saknar du tyvärr en av de absolut viktigaste egenskaperna som behövs för att man ska bli en "proffsig fotograf". Kanske låter taskigt men du måste nog göra ett val här. Antingen ser du detta med att testa sig fram som något roligt och utmanande, då blir det lärorikt, eller också får du stå ut med att bilderna inte blir proffsiga.
Jag tror att du behöver en del grundläggande kunskaper, som de andra tipsat om, innan det blir så givande att testa sig fram. Medan du läser teori kan du göra testbilder med de olika inställningarna så att du får direkt återkoppling av vad du läst och du har förståelse för varför du gjort en eller annan inställning. Teori och praktik är oskiljaktiga för foto.
 
+1

Hårt men sant. Tyvärr existerar inte varianten med "jag ska inte behöva lära mig nåt eller anstränga mig, jag ska vara bäst ändå!" ute i verkligheten. Det är helt enkelt inte så verkligheten fungerar.
Vill man ändra på detta kan man ta upp det med en valfri högre makt, men den enda av dom vanligare gudomarna som enligt mytologin brukar gå med på deals som denna är Lucifer - då oftast mot ett lämpligt inbyte, oftast då din själ.
 
Ni minns väl skolfotografen och skriftskolfotografen. Han hade höga och låga bänkrader. Samma bänkar år från år. Personerna placerades i plan, så att alla kom innanför skärpedjupsgränserna.
 
tack för hjälpen, köpte kameran för några månader sen för att jag ville lära mej..men har för dåligt tålamod för att "testa" mej fram..men n vet jag hur man gör det tror jag:p och stativ har jag önskat mej i julklapp så hoppas på att jag får det till jul:) ingen som vet nån bra amatör sida där man får lära sej allt steg för steg? hur man blir proffsig fotograf?:p

Anmäl dig till en studiecirkel, fotokurs för nybörjare så får du en bra möjlighet att lära dig grunderna med en handledare.
 
Man utvecklas också genom att studera Fotosidan under några år.

Kanske, till viss del, men betydligt bättre med egen fotoövning!
Kan man inte grunderna, vad bländaren och exp.tiden gör för bilden, samt vad ISO innebär, blir man aldrig en "proffs", bara en drömmare!
Meningslöst egentligen, att svara på en tråd, likt denna!
 
För min del tycker jag att tråden nu känns lite urspårad. Trådstartaren har gjort en observant iakttagelse i sina bilder och frågar efter hjälp att lösa frågan. Dessutom har hon insett att helt på trial and error utröna hur allt hänger samman inte är så lätt. Visst tar tex instruktionsboken upp saken, men fokus ligger inte där på att lära ut fotografi, utan att visa på kamerans olika funktioner. Det är i alla fall så jag tolkar trådstartaren. Men andra tolkar uppenbarligen annorlunda.
 
linga, hoppas att du inte tycker att det blev alltför "raka" svar här. Det är egentligen ett väldigt bra forum, jag har lärt mig massor här. Tyvärr är väl många lessa på att dra grunderna igen och igen för alla nybörjare men låt dig inte nedslås av det. Förslaget att gå en studiecirkel eller något liknande tycker jag var jättebra.
Om du väljer första alternativet (att lägga ner lite energi på att lära dig och försöka göra det till något kul) har du alla förutsättningar att utvecklas och när du kommit en bit på vägen kommer det nya frågor som jag hoppas att du får bättre svar på.

Tyvärr är ju den mörka årstiden inte så väl lämpad för att fotografera. Bristen på ljus gör inlärningen betydligt svårare än om du startat under mer normala förhållanden. Som du märker blir slutartiderna allt för långa även med största bländaröppning ( i ditt fall 3,5 ) och att lära sig både grunderna och blixtanvändning på en gång kan nog bli för mycket. Använd dygnets ljusaste timmar. Fota utomhus eller riktigt nära stora fönster, så har du bäst förutsättningar att få bilder som du är nöjd med och där du kan experimentera med inställningar under lite mer "normala" omständigheter.
 
anledningen till att ag skrev på det här forumet var att jag ville ha hjälp med några frågor som gäller kamerans funktioner som nån skrev där uppe
och visst skulle jag kunna läsa instruktionsboken..men inte till nån nytta alls ...skulle bara bli irreterad när jag inte hittar vad jag söker eller när jag itne förstår dom luddiga sakerna som står där...nu låter jag väldigt trög men det är jag inte...utan har alltid tyckt instruktionsboker är skit...frågar hellre folk och får raka svar...så tycker jag dom som blir irreterad över att jag skrev och frågade såna simpla grejjer som alla fotografer borde kunna kanske inte ska bry sej om att svara...för alla måste börja nånstangs..och här var min början att få hjälp med dom här grejjerna så jag kan fortsätta lära mej...eftersom dom här grejjerna är lite utav "basen" tack så mycket till alla som hjälpt till :)
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.