ANNONS
Annons

"Allt" om D70

Produkter
(logga in för att koppla)
Hehe.. nja, det tänker jag nog inte göra. Men jag tycker man ska ta såna tester med en nypa salt och framför allt tidsjämförelsen som inte säger mycket vid annat objektivval.

Det vore dock intressant att se hur piratobjektiven uppför sig, där kan man ju jämföra exakt samma objektiv fast med olika fattning. T ex tamrons 17-35a eller sigmas 70-200 HSM som verkar vara rätt vanlig.

Jag har testat sigmas 70-200 HSM på 10D..och den är ruskigt snabb..så mycket kan jag säga iaf.

Ska testa med Tamrons 17-35:a..ska hämta ut den idag :)

Det ska verkgligen bli intressant att se hur den uppför sig! Har väntat ett antal månader på att den ska släppas. Du får testa den till bristningsgränsen och sen rapportera till oss på fotosidan!

Det verkar som att det inte går att förutlösa spegeln på D70.

Jag har inga erfarenheter av systemkamera. Men mitt intryck är att förutlösning av spegeln kan vara intressant vid närbilds- och telefotografering, vid medellånga slutartider. För att inte spegelvibrationer ska orsaka skakningsoskärpa.

Är det en stor nackdel/begränsning att det inte går att förutlösa spegeln?

aengdahl skrev:
Är det en stor nackdel/begränsning att det inte går att förutlösa spegeln?
Det beror väl på. Jag har aldrig i hela mitt liv fällt upp spegeln innan exponering, trots att det nog har varit möjligt på alla mina kameror. Det beror väl på vad man fotograferar. Stativ, långa brännvidder och långa tider; då är det kanske bra att kunna göra det.

Jo, i vissa situationer beror det på. Stativ, makro, stora brännvidder, exponeringstidens längd ...

Men hur viktigt/kritiskt är det i dessa situationer? Vilka är era erfarenheter?

Att kunna fälla upp spegeln, separat, är en funktion, som grundar sig på att tidiga (50-60-talet) vidvinkelobjektiv behövde ligga med sin bakre lins, alldeles nära filmplanet.
Spegeln låg då ivägen!
Spegeluppfällningen gjorde att spegelreflex-sökaren inte kunde användas, man var tvungen att rikta in kameran på en höft, krångligt!
Att spegeln skulle orsaka vibrationer, tror jag inte alls på, den fälls automatiskt upp alltid
INNAN SLUTAREN ÖPPNAR SIG, GÅR TILLBAKA FÖRST EFTER ATT SLUTAREN HAR STÄNGTS!
Så fungerar det, även på en D-SLR!

Står den i uppfällt läge under en serietagning t ex? eller hoppar den fram o tillbaka? då borde det kunna bli en del skakning... men hur förklarar du testet som gjordes där man fick skarpare bilder när spegeln var uppfälld i förväg?

/kg som inte tänker skaffa en spegelkamera igen

KGS skrev:
Står den i uppfällt läge under en serietagning t ex? eller hoppar den fram o tillbaka?

Nä, spegeln måste allt fladdra på - annars så ser man ju inte vad man fotar :).

Men med de slutartider man har vid (snabb) serietagning så tror jag inte eventuella viberationer påverkar så mycket.

KG skrev:
men hur förklarar du testet som gjordes där man fick skarpare bilder när spegeln var uppfälld i förväg?

- Vilken test är det Du tänker på?
Jag har då aldrig sett en test gjord, med spegel aktiv eller uppfälld, kunde vara kul, kanske det blir en liten skillnad ändå?

KG skrev;
Står den i uppfällt läge under en serietagning t ex? eller hoppar den fram o tillbaka? då borde det kunna bli en del skakning...

- Kör Du i snabb serietagning, hinner inte spegeln
att fällas upp och ner, det är väl för självklart att ens kommentera, eller hur?
Vid en något lägre hastighet på serietagningen, bör spegeln kunna hinna fällas upp och ner!
Är den inte väl dämpad vid stoppen, utan orsakar
vibrationer, blir konstruktionen definitivt inte populär, säkert en mardröm för vilken tillverkare
som helst!
- Men, det finns en fördel med spegeluppfällning:
Exponeringen kan bli något tystare, när bara slutaren arbetar!
Då krävs extremt bra hörsel, oxå!

larsborg skrev:
Att spegeln skulle orsaka vibrationer, tror jag inte alls på, den fälls automatiskt upp alltid
INNAN SLUTAREN ÖPPNAR SIG, GÅR TILLBAKA FÖRST EFTER ATT SLUTAREN HAR STÄNGTS!
Så fungerar det, även på en D-SLR!

Men är det inte så att trots att spegeln är ur vägen så kan det kvarstå vibrationer i huset ett kort ögonblick efter spegeln har kommit upp då slutaren är öppen? Detta om något skulle väl i teorin kunna skapa en oskarp bild vid olyckliga tid/objektivkombinationer? Det är ju knappast så att kameran väntar med att öppna slutaren tills alla vibrationer har dött ut, eller hur? :D

Nu är det väl dock så att de flesta moderna kameror har en dämpad spegel som nog grejar att eliminera vibbarna... och undanröja problemet. :)

larsborg skrev:
- Kör Du i snabb serietagning, hinner inte spegeln att fällas upp och ner, det är väl för självklart att ens kommentera, eller hur?
Vid en något lägre hastighet på serietagningen, bör spegeln kunna hinna fällas upp och ner!

---

Exponeringen kan bli något tystare, när bara slutaren arbetar!
Då krävs extremt bra hörsel, oxå!

För mej är det inte så självklart, den sista kameran med spegel jag använde matade jag fram filmen med tummen så där hann nog spegeln röra sej hur snabb jag än var... men okej. Då vet jag det. Och visst, ljudet är nästa stora nackdel med spegeln. O så skymmer den sökaren... så kan man inte ha det på 2000-talet!

Och testet som sagt är det som det finns länk till i forumet. Jag har även sett nåt liknande test för olika typer av stativ. Skillnaden var så stor så det inte är normalt.

Fick genast lust att kasta mitt Velbon o köpa ett Spagat 5000 TXL(i) eller vad de heter... men så var det nån som byggde in en bildstabilisator i kamerahuset o den kombinationen får duga för mej.

D70 manual

Från manualen:

Operating environment:
Temperature: 0-40C

He he ingen vinterfotografering i Sverige alltså...:)

***edit***
De som är intresserade kan hämta manualen här.

Senast ändrad:
Re: D70 manual

Hej

liknande står i princip i alla manualer för ditoproduktkategori.. friskrivning kallas det... naturligtvis fungerar prylarna i kyla (åtminstone en stund innan batterierna kastar in handduken).

Mvh
Johan

timofej skrev:
Från manualen:

Operating environment:
Temperature: 0-40C

He he ingen vinterfotografering i Sverige alltså...:)

***edit***
De som är intresserade kan hämta manualen här.

Jim skrev:
Kolla ett inlägg ovanför ditt.

- Vilket jag också gjorde, en test med eller utan
spegeluppfällning!
Bra test!
Att objektiv på, var det 400-500mm, ger en förstoring av minsta lilla vibration, från spegels
ändstopp, det kan jag förstå.
Ändå förvånande att inte Nikon har löst detta problem!
Olympus M-serie, tillverkades under många år, ca 1973-2000, hade en exemplarisk dämpning av spegelns rörelse!
Nog den bästa konstruktionen hittills på en SLR!
Otroligt mjuk och tyst mekanism!
- Det finns ett litet trix, att själv dämpa eventuella vibrationer från spegelns rörelse, speciellt om ett kraftigt teleobjektiv är monterat!
- Greppa om objektivet vid tagningen/exponeringen,
då stabiliseras de små vibrationer som utgår från
spegelns rörelse mot ändstoppen!
Sim-sala-bim! Enkel bildstabilisator!
Står du dessutom stadigt med breda ben, samt håller andan en kort stund, kan resultatet bli lysande, även utan stativ!

Olympus M-serie, tillverkades under många år, ....
Jag skrev fel!
Olympus OM-serie skulle det vara!
Ursäkta Leica!
- Ach so, da spielt keine rolle, wir haben der beste Konstrukzionen ebenzo, hier ins Wetzlar, eigentlich!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar