Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Allt" om D70

Produkter
(logga in för att koppla)
Om man vill fotografera med blixt utomhus är det väldigt begränsande att som med min D100 inte kunna använda slutartider på över 1/160. Använder man t ex en brännvidd på 100mm måste man ju typ köra på max blixtsync för att inte få skakningsoskärpa. Sen är det bra för att du kan reglera bakgrundsljuset mycket mer med slutartiden och slipper göra det med bländaren, som också påverkar blixtstyrkan.

EDIT: Jaha, Jim hann före :)

Utmärkt..det ska jag göra..synd att jag inte tänkte på det tidigare.
(Fick använda mig av en mindre bländare..vilket inte var önskvärt då skärpedjupet blev längre)

Så är det när man är blixtnovis, borde jag kunnat räkna ut iaf :)

Det funkar så länge man har tillräckligt stark blixt. Poängen med snabb blixtsync är ju som sagt att kunna reglera det befintliga ljuset utan att påverka blixtljuset.

arleklint skrev:
Vilka av er funderar på att köpa denna skapelse nu då?

Risken är ju överhängande... Fast det vore intressant att se vad som kommer i segmentet mellan D70 och D2h/x. En F100-liknande D200 i metall med 8MP och 4bps (och kanske uppfällbar spegel?) skulle inte heller sitta fel.

Nu när det pratas om blixt och D70 måste jag flika in... Har nyss köpt en 80DX och till min fasa vekrar inte d70 stödja denna blixt ens med vanlig TTL automatik... kan det verkligen stämma... verkar ju onekligen mycket dumt och konsumentOvänligt! Kan någon förklara för mig (novis) vad det egentligen betyder... är det en stor nackdel?! Framför allt känns det lite grymt att jag just köpte 80DX blixten i tron att det var en "framtidsblixt" *med risk för att svammla*

Hittade nått lite iögonfallande

Shutter: Combined mechanical and CCD electronic shutter, 30 to 1/8000 s in steps of 1/3 or 1/2 EV, bulb

Är inte detta lite nytt på Nikon-DSLR?
Kanske är det orsaken till den korta blixtsync-tiden?

arleklint skrev:
Hittade nått lite iögonfallande

Shutter: Combined mechanical and CCD electronic shutter, 30 to 1/8000 s in steps of 1/3 or 1/2 EV, bulb

Är inte detta lite nytt på Nikon-DSLR?
Kanske är det orsaken till den korta blixtsync-tiden?

Nej det har även D1-serien (och Canon 1D), och ja, det är orsaken till den korta blixtsynktiden. Denna möjlighet förlorar man tydligen med CMOS/JFET-sensorerna hos D2h och 1DmkII.

Om jag kommer ihåg rätt från böckerna jag läst var det på vilket avstånd från sökarens ruta man kan se hela bilden. Har inte brytt mig om det efter jag läste det så jag vet inte om det är fullt korrekt.

martinl skrev:
Nej det har även D1-serien (och Canon 1D), och ja, det är orsaken till den korta blixtsynktiden. Denna möjlighet förlorar man tydligen med CMOS/JFET-sensorerna hos D2h och 1DmkII.

D70 skiljer sig här även från D100 fast jag uppfattade att man hade samma sensor.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar