Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Allround till 40D? trött på kitobjektivet!

Produkter
(logga in för att koppla)

Theryd

Aktiv medlem
Hej,

Känner mig lite trött på kitobjektivet 18-55 till min 40 D och tänkte höra vad ni rekommenderar för "allround" till den kameran?
Jag har; Canon EF 50mm f/1.8 och Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM....och så 18-55 då.....
Budget: ca 6-7000 kr.

//Therese
 
Bra lins till ett bra pris

Hej,

Känner mig lite trött på kitobjektivet 18-55 till min 40 D och tänkte höra vad ni rekommenderar för "allround" till den kameran?
Jag har; Canon EF 50mm f/1.8 och Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM....och så 18-55 då.....
Budget: ca 6-7000 kr.

//Therese

Hej

Har du tittat på en begagnad Sigma 18-50 2,8 lins. Det är ett riktigt bra objektiv till ett bra pris på marknaden. Finns flera stycken på köp och sälj. Får säkert en massa kritik och synpunkter och visst även den linsen har sina brister men pris prestanda står den sig väldigt väl. Har kört Canon och bytte till en 17-40 L lins men upplevde inte något lyft med det bytet. Visst - vädertätning och fullformat men ändå. Sigma 18-50 mm 2,8 är och förblir en favorit och till det priset. Se dock upp med oskarpa exemplar. Har förstått att det kan skifta en del mellan olika linser. Bra att testa innan köp med andra ord. Sen så låter autofokusen en del. Dock inget som stör mig. Du kommer säkert att få andra rekommendationer på andra linser men jag anser att 18-50 är värd att titta på.
 
EF28/2,8 är kanske det näst mest prisvärda objektivet i Canonsortimentet. Liten och perfekt som allt-i-allo normal på 40D. Under tvåtusen gav jag för mitt sprillans nytt.
 
Canon 15-85 IS
Sigma 17-50 2,8 OS
Tamron 17-50 (med eller utan vc)

Har själv det sistnämnda utan vc, grym skärpa till bra pris
 
har tittat på det...och 24-70/2.8L USM...visst är det så att jag kommer "närmare" med 24-70 ? vad är skillnaden mellan dessa två objektiv? vilket ger skarpast biler generellt....?

Hej Therese,

Om din budget är 6-7.000 så kan du nog släppa tankarna 24-70/2.8L
Det är skarpt som en kniv (under rätt förutsättningar) men det kostar runt 12-13.000.

När någon säger "allround" till mig så tänker jag att det skall täcka in så många brännvidder som möjligt... om du inte fotar proffesionellt så skulle jag titta på Canon EF-S 18-135/3,5-5,6 IS för cirka 3.800 kronor.
Där har du både vidvinkel och tele, bildstabilisering och en rätt okej bländare.
Du "kommer nära" både på det sättet att du har motsvarande 216mm brännvidd och 45 centimenters närgräns.
Ett varningens finger bara: om du planerar att skaffa en fullformatskamera så kommer detta objektiv inte att passa, alla objektiv som heter EF-S är specifikt gjorda för crop sensor kameror, som din 40D.

Om du inte är märkestrogen så finns ju Tamron AF 18-270/3,5-6,3 Di II VC LD IF Macro för cirka 5.000 och Sigma AF 18-200/3,5-6,3 DC för cirka 3.000

Det är alltid vanskligt att rekomendera andra när det gäller köp av objektiv, vad du än väljer så hoppas jag att du blir nöjd :)

Lycka till!!
 
Som det känns nu så kommer jag inte att köpa en fullformatskamera inom överskådlig framtid.... och gör jag det så tar jag smällen då.... jag är inte professionell fotograf idag.

om man "täcker in så många brännvidder som möjligt" - förlorar man då något i kvalitet på bilderna? - jag tar hellre färre brännvidder och bättre kvalitet på bilderna - för mig är det också viktigare att komma lite närmare än att ha en väldigt bra zoom.
 
Canon EF-S 15-85 är ett mycket bra objektiv till en Crop-kamera som din.
18-135 är inte dåligt, men heller inte känt för att vara speciellt bra.
 
Hej,

Känner mig lite trött på kitobjektivet 18-55 till min 40 D och tänkte höra vad ni rekommenderar för "allround" till den kameran?
Jag har; Canon EF 50mm f/1.8 och Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM....och så 18-55 då.....
Budget: ca 6-7000 kr.

//Therese
Jag använder ett Sigma 18-50 2.8 till min Canon EOS 40D. När jag först fick objektivet var det rejält oskarpt, men efter att ha lämnat in det för justering på garantin får jag superbt skarpa bilder med den kombinationen. Jag använder även ett Tamron 17-50 2.8 till min Nikon D300 och det fungerade klockrent från början. Alternativet om du har pengar skall du satsa på Canon 15-85, dock får du inget motljuskyd på köpet..............Men jag rekomenderar att du testar objektivet på plats i butiken innan du köper det, om det finns möjlighet.
 
Jag använder ett Sigma 18-50 2.8 till min Canon EOS 40D. När jag först fick objektivet var det rejält oskarpt, men efter att ha lämnat in det för justering på garantin får jag superbt skarpa bilder med den kombinationen. Jag använder även ett Tamron 17-50 2.8 till min Nikon D300 och det fungerade klockrent från början. Alternativet om du har pengar skall du satsa på Canon 15-85, dock får du inget motljuskyd på köpet..............Men jag rekomenderar att du testar objektivet på plats i butiken innan du köper det, om det finns möjlighet.

Jag känner nog att jag har råd med ett 15-85.... hur "stor" kommer skillnaden fr 18-55 att bli ? Tror dock att det lutar mot ett 15-85 efter jag har läst på lite....
 
Först får du betydligt mer vidvinkel med 15 mm istället för 18mm. (tre mm i de lägre brännviddsområdena gör faktiskt stor skillnad)
På telesidan får du ju också 85mm istället för 55mm och det gör också rejäl skillnad.
(Ja, du kommer mycket "närmare" om man vill uttrycka det så)
Du får bättre byggkvalitet och enligt flera medlemmar här på Fotosidan är objektivet bland de bästa i sin klass för en cropkamera. Fin skärpa och bra kontrast bland annat.

Om du har EF-S 18-55 utan IS blir det en rejäl skillnad eftersom det objektivet aldrig var speciellt bra skärpemässigt. Har du däremot EF-S 18-55 IS så blir skillnaden inte lika stor.
 
Senast ändrad:
Först får du betydligt mer vidvinkel med 15 mm istället för 18mm. (tre mm i de lägre brännviddsområdena gör faktiskt stor skillnad)
Du får bättre byggkvalitet och enligt flera medlemmar här på Fotosidan är objektivet bland de bästa i sin klass för en cropkamera. Fin skärpa och bra kontrast bland annat.

Om du har EF-S 18-55 utan IS blir det en rejäl skillnad eftersom det objéktivet aldrig var speciellt bra. Har du däremot EF-S 18-55 IS så blir skillnaden inte lika stor.

det är utan IS....
 
Då får du ett objektiv med mycket bättre skärpa i EF-S 15-85.

P.S. Gör inte misstaget att köpa EF-S 17-85 som är billigare, men inte alls lika bra.

Ha ha - det var min följdfråga, om jag skulle titta på 17-85 någonting, men det behöver jag alltså inte ;)

OK - inga andra alternativ då? :)
 
Det finns ju flera fristående tillverkare som nämnts ovan, men jag har ingen erfarenhet av dem.
 
själv bytte jag till tamrons 17-50, utan stabilisator... tyckte det blev ett rejält kliv uppåt, inte fasligt dyrt heller!
 
På min 40D körde jag i många år med 17-40, kompletterad med fotzoom. Den gluggen är mycket bra på en cropkamera, väger inte för mycket och är inte heller klumpig som många andra. Den är dessutom rejält vädertätad. Jag köpte senare en 17-55 2,8 IS, som också var bra, men jag trivdes bättre med 17-40 plus fotzoomen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.