Annons

Allround-objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

erik.ingman

Medlem
Hej

Ber om ursäkt, jag vet att det finns en miljard liknande trådar. Men jag gör ändå ett försök.

Jag äger en Canon EOS 450D med kitobjektivet 18-55.

jag skall nu köpa mig en ny glugg och det är inte lätt. Jag befinenr mig i kambodja och utbudet är rätt dåligt. Den enda "vettiga" som går att få tag på är Canon 24-105L f/4 IS. Den kostar strax under 8000:- över disk. I april åker jag till Kina och då vill jag verkligen ha ett nytt objektiv. Och 10 000:- är mitt absoluta max.

Jag vill ha gluggen till allt för nu, hr i kambodja är allt så smutsigt att jag verkligen vill undvika linsbyte. Så det rör sig om allt från foton på städer, folk, landskap, sport (F1 i Kina). Den bästa allround gluggen för < 10k. Vad skall man välja. Jag antar att utbudet i kina är mycke tstörre så självklart kan jag vänta tills dess.

Snälla hjälp mig.

Erik
 
Jodå, 24-105/4L är ett mycket trevligt allround objektiv. Värt att notera är att det är ganska så stort och att 1.6x-cropfactorn på 450D:n medför en stor förändring av brännvidden.Är väl inget problem i sig, men kan vara bra att tänka på när man gör sitt val.
 
Jodå, 24-105/4L är ett mycket trevligt allround objektiv. Värt att notera är att det är ganska så stort och att 1.6x-cropfactorn på 450D:n medför en stor förändring av brännvidden.Är väl inget problem i sig, men kan vara bra att tänka på när man gör sitt val.

Ja, absolut. Jag skulle själv inte tycka att 24mm är en vettig minsta brännvidd på en 450D, det ger ju nästan inget av vidvinkel, som vi brukar mena med den termen. 17-18mm är väl den vettiga minsta brännvidden om det ska vara allround.

Jag kan ju inget om Canons utud, men vid en hastig titt dyker två objektiv upp som skulle kunna vara värdiga ersättare som normalzoom:

17-55/2.8 Ljusstark och skarp
och
17-85/4-5,6 IS Längre brännvidd och stab.

Per.
 
Om du klarar en väldigt stor optisk kompromiss kan du kolla på Canon 18-200. Tror nog att 55 och 85 mm är nog för kort om du ska plåta f1 :)
 
17-55 är ju ett EF-S objektiv, vilket jag inte är jätte sugen på, visst är det helt ok för nu, men om jag i framtiden skulle byta upp mig mot en större sensor så är det ju kört. Sen så har jag ju ett 18-55mm objektiv idag, vet att det är stor skillnad på dessa. Men anser ändå att jag vill ha något som inte är nästan exakt samma bränvids omfång.

jag sågen recension av 24-105 i FOTO och dom verkade inte alls så övertygade att deta var ett så jätte bra objektiv, och därför tvekar jag. är ju endå en hel del pengar för en hobby/amatörfotograf.
 
17-55 är ju ett EF-S objektiv, vilket jag inte är jätte sugen på, visst är det helt ok för nu, men om jag i framtiden skulle byta upp mig mot en större sensor så är det ju kört. Sen så har jag ju ett 18-55mm objektiv idag, vet att det är stor skillnad på dessa. Men anser ändå att jag vill ha något som inte är nästan exakt samma bränvids omfång.

jag sågen recension av 24-105 i FOTO och dom verkade inte alls så övertygade att deta var ett så jätte bra objektiv, och därför tvekar jag. är ju endå en hel del pengar för en hobby/amatörfotograf.

Jag kan ge ett förslag. Köp ett Sigma 18-50 2.8 macro och ett Canon 70-200 4L och du täcker upp dina behov med råge. Blir ungefär 10.000kr via CyberPhoto. Möjligen kan de ge någon liten rabatt. Eller så letar du efter 70-200:ndrat beggat.
 
17-55 är ju ett EF-S objektiv, vilket jag inte är jätte sugen på, visst är det helt ok för nu, men om jag i framtiden skulle byta upp mig mot en större sensor så är det ju kört.

Du har du väl rätt brutala krav på optiken? Allroundoptik som ska passa både crop- ochh FF-kamera, hur kan man tillverka en sådan?

Den borde ha ett omfång av 18-100 mm och täcka FF... Ska den sedan vara bättre än ditt kit-objektiv så ska den helst vara bl 2.8!

Går det?

Per.
 
17-55 är ju ett EF-S objektiv, vilket jag inte är jätte sugen på, visst är det helt ok för nu, men om jag i framtiden skulle byta upp mig mot en större sensor så är det ju kört.

Det bör i och för sig vara tämligen enkelt att sälja en sådan glugg begagnad - de har ju ganska gott rykte (med rätta).

Jag tycker dock att du bör tänka om. Du är uppenbarligen villig att spendera en hel del pengar, men samtidigt vill du ha en "one-size-fits-all" lösning. F1, landskap, folk - ganska skilda motiv med olika krav.

Som jag ser det har två trelternativ:

1) Köp en superzoom med bildstabilisering. Det finns alternativ från Canon, Sigma och Tamron. Bildkvalitén är medioker men det är bekvämt.

2) Behåll din nuvarande kit-zoom, den är rätt bra. Komplettera med en telezoom. Ett 70-200 4L IS kankse du kan få tag i inom budget i din del av världen. Det kommer att vara kanon till porträtt och sport (F1 är väl dock lite speciellt eftersom det är svårt att komma nära). Visserligen måste du byta glugg då och då men SÅÅÅ skitigt kan det väl inte vara att det inte går med normal försiktighet? Sensorn blir ju skitig hur man än gör även här hemma i "rena" Sverige.
 
AFJ, som du säger det blir smutsigt i sverige. föreställe dig att du om du är utomhus konstant är i ett sandmoln, det är verkligen jätte smutsigt.

jag komme rinte göra mig av med min 18-55, självklart kommer den finnas med också.

skall få titta på en kompis 24-70L f/2.8 senare under dagen. hur skulle den vara annars?
 
24-70/2,8 är en riktigt bra optik men den väger väldigt mycket.
I ditt fall hade jag kört på 24-105/4 IS.
(om du inte kan tänka dig ett 18-200 med bildstabilisering.)
 
Det låter som att ta med sig en zoom i sandstorm inte är ngn bra idé
om man inte köper en typ 24-70 L som är tätad
vad hjälper det när kameran inte är det.

Jag har en 450 och ef 50 1.4 usm med uv filter och mottljusskydd ca 4500 spänn som är mitt absolut mest användbara i dom flesta lägen.
Gluggen ger fantastiska bilder "Toppklass" och kommer att duga bra till FF kameran senare.

Du kommer att kunna ta mycket snabba bilder med ett så ljusstarkt och lätt objektiv det blir 80 på 450 man får röra sig lite i djupled
som med andra fasta, det är ingen nackdel, för då hittar man vinklar man med zoommen aldrig skulle hitta
Det är mitt förslag en lätt kamera som kommer ge mkt bra bilder
utan stativ
Trevlig resa
Dan.
 
Trådskaparen skrev:
"Så det rör sig om allt från foton på städer, folk, landskap, sport (F1 i Kina). Den bästa allround gluggen för < 10k."

Att då rekommendera ett fast 50 tycker jag är fel. Han har ju dessutom ett 18-55. Med ett fast 50 minskar ju flexibilitetetn istället för att öka den.

Som jag förstår det är den inte ljusstyrka som är prio ett utan allround egenskaper som skall prioriteras.
 
Hej

Ber om ursäkt, jag vet att det finns en miljard liknande trådar. Men jag gör ändå ett försök.

Jag äger en Canon EOS 450D med kitobjektivet 18-55.

jag skall nu köpa mig en ny glugg och det är inte lätt. Jag befinenr mig i kambodja och utbudet är rätt dåligt. Den enda "vettiga" som går att få tag på är Canon 24-105L f/4 IS. Den kostar strax under 8000:- över disk. I april åker jag till Kina och då vill jag verkligen ha ett nytt objektiv. Och 10 000:- är mitt absoluta max.

Jag vill ha gluggen till allt för nu, hr i kambodja är allt så smutsigt att jag verkligen vill undvika linsbyte. Så det rör sig om allt från foton på städer, folk, landskap, sport (F1 i Kina). Den bästa allround gluggen för < 10k. Vad skall man välja. Jag antar att utbudet i kina är mycke tstörre så självklart kan jag vänta tills dess.

Snälla hjälp mig.

Erik


Canon 18-200 IS.
http://www.dpreview.com/lensreviews/canon_18-200_3p5-5p6_is_c16/

Huge 11x focal length range, ideal general purpose and travel lens
Excellent image stabilization system, consistently delivering three to four stops benefit
Good central sharpness at all focal lengths (but inconsistent corners)
Attractive rendition of out-of-focus regions of the image
Improved build quality in comparison to the 18-55mm and 55-250mm kit lenses
Well-placed zoom lock switch




Sigma 18-200 OS
http://www.dpreview.com/lensreviews/sigma_18-200_3p5-6p3_os_n15/



Huge 11x focal length range, ideal general purpose and travel lens
Relatively low chromatic aberration
Low distortion (for a superzoom)
Reasonably effective optical stabilization system, 2.5 - 3 stops benefit

Tror nog att de här kan passa dina krav.
Bättre IS på Canon men mindre distorsion och chromatic aberration på Sigman.
 
Vad är det för fel, att använda kitgluggen, som allround-objektiv?
Bör klara av det mesta, hinka ut, upp till 10000 spänn, för ytterligare en glugg, verkar hysteriskt om man skall resa lätt/kompakt!
10000 spänn bättre bilder?

En fast 50mm glugg är aldrig fel, när man reser, lätt/kompakt/skarpt/billigt, men tveksamt om man redan har tagit med sig kitgluggen!
Inte flexibel med en 50mm glugg (?), så snackar nybörjare och trötta fotografer, som inte orkar gå en bit under foto safarin runt, den egna gatan!
 
Inte flexibel med en 50mm glugg (?), så snackar nybörjare och trötta fotografer, som inte orkar gå en bit under foto safarin runt, den egna gatan!

Visst är jag nybörjare, men du kan väl inte på allvar påstå att flexibiliteten är större med en fast 50 mm än vad den är med ett 18-55??

Om du skall fota F1, vad vill du helst ha, ett fast 50 eller en zoom som går upp till 300?

Som jag ser det är de främsta fördelarna med en fast objektiv bättre ljusstyrka och skärpa samt möjlighete till kort skärpedjup.

Här har trådskaparen uttryckligen sagt att han är ute efter största möjliga flexibilitet. Inget av de motiv han har nämnt kräver direkt hög ljusstyrka eller kort skärpedjup (möjligen "folk" som kan tolkas som porträtt).

Hur kan då ett fast 50 vara det optimala valet???
 
Inte flexibel med en 50mm glugg (?), så snackar nybörjare och trötta fotografer, som inte orkar gå en bit under foto safarin runt, den egna gatan!
Nä, så snackar fotografer som insett att de flesta av dagens kameror har mindre sensor än en klassisk filmruta. Att kuta runt med ett kort tele på kameran är det nog ganska få som tycker är flexibelt.
För min del tar jag hellre en vidvinkel som fast allroundobjektiv, eftersom man kan beskära bilden om det behövs.
 
En fast ljusstark 30 mm eller 35 mm borde vara det mest flexibla om man inte vill ha zoom.
 
ett Canon EF-S 18-200/3.5-5.6 IS är väl ett perfekt allround objektiv
om man inte behöver optimal ljusstyrka och kan leva med lite distortion
zoom man får av det stora zoom omfånget.
 
Visst är jag nybörjare, men du kan väl inte på allvar påstå att flexibiliteten är större med en fast 50 mm än vad den är med ett 18-55??

Om du skall fota F1, vad vill du helst ha, ett fast 50 eller en zoom som går upp till 300?

Som jag ser det är de främsta fördelarna med en fast objektiv bättre ljusstyrka och skärpa samt möjlighete till kort skärpedjup.

Här har trådskaparen uttryckligen sagt att han är ute efter största möjliga flexibilitet. Inget av de motiv han har nämnt kräver direkt hög ljusstyrka eller kort skärpedjup (möjligen "folk" som kan tolkas som porträtt).

Hur kan då ett fast 50 vara det optimala valet???

Min åsikt är, att en 50mm glugg har allt, flexibel, just för sin ljusstyrka och ofta överlägsen skärpa, lätt och kompakt, en av de billigaste i sortimentet, men vid situationer när du fotar t.ex. racing, behöver få närbilder, utan att bli överkörd (!), ja, självklart då kommer en teleglugg eller zoom till användning.
50mm gluggen har en riktigt bra ljusstyrka, största bländaröppning 1,8, kitzoomen har bara 3,5!
Ljusstyrkan ger dig chans till bra bilder, utan blixt/stativ, även om det skulle vara dunkelt.

En vidvinkelglugg, 35mm, "normalglugg" till en APS-C bildsensor, är väl optimal, men med en hög ljusstyrka av säg 1,8, blir priset på denna glugg hög, samt ganska tung, mycket glas, oftast ligger vidvinklarna 35mm med högsta ljusstyrka av 2,0 - 2,8.

50mm (normalglugg på FF) är visserligen en kort teleglugg på kamerahuset 450D, APS-C, inte den allra bästa brännvidden i detta fall, men 50mm gluggen är så förbaskat kompakt, så dess kompakta storlek, låga vikt och ljusstyrka är den flexibla styrkan, fungerar nästan till allt, som sagt, på resa blir det fråga om, att ha så få prylar med sig.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.