Annons

allround objektiv + macroobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

johan_w

Aktiv medlem
Är ute efter två nya objektiv till min 350d. Vilket jag ska inhandla först vet jag inte. men vill sätta mig in i vad som finns.

Ute efter ett macro objektiv, inte jätte dyrt. vet inte vad priser ligger riktigt.

Men macroobjektivet vill jag komma närmare än detta, och gärna ha skärpa på hela, i detta falll flugan:
http://www.jlw.se/foto/fluga.jpg

Sen ett allround objektiv, som man kan ha när man tar bilder på människaor, byggnader... ja ni vet allround. :)

Allroundobjektivet får gärna vara liiiiite dyare, då jag vill att det ska vara bättre än kitobjekivet och ha en liten bländare. :)
 
johan_w skrev:
Allroundobjektivet får gärna vara liiiiite dyare, då jag vill att det ska vara bättre än kitobjekivet och ha en liten bländare. :)
Jag antar att du menar en stor bländare ;-)

Sigma 18-50/2.8

Vad gäller macro så rekommenderar jag en sigma 150/2.8
 
Re: Re: allround objektiv + macroobjektiv

sagan skrev:
Jag antar att du menar en stor bländare ;-)

Sigma 18-50/2.8

Vad gäller macro så rekommenderar jag en sigma 150/2.8


Är på skämt humör idag..... Ja, såklart menar jag stor bländare.
 
Med ett "vanligt" makroobjektiv som ger 1:1 kommer du att komma ungefär såhär nära:
http://dumbo.mine.nu/photo/Gallery/nature/insects/ant.jpg

Ska du ha något objektiv istället för kitobjektivet som är värt en uppgradering så är det nog Sigma 18-50 som Kim nämnt som gäller.

Vad gäller makro så kan jag inte annat än att rekommendera Tamron 90/2.8 Macro.
Arbetsavståndet är ju en del kortare än Sigman, men i gengäld är objektivet lättare och smidigare (Sigman väger mer än det dubbla), vilket åxå kan vara en fördel.
Båda två är onekligen mycket bra.
 
Tack för era svar. Man kommer ju riktigt nära. Ni har inga flera exempelbilder och visa mig?
 
Kan berätta om min bästa vän som jag delar fotointresse med. Han har upptäckt att det objektiv han använder mest är hans makroobjektiv 105/2.8 (Han är iof Nikotinist)
Jag har också köpt ett makro fast jag vet inte om jag kommer att använda det lika mycket som han gör.

En jämförelse från bilderna från i midsommar bara; han har tagit en massa underbara foton på människor i närbild medan jag hela tiden hade gruppfoton.

Ja, smaken är som baken och vad man ska fota. Då i efterhand saknade jag det objektivet som jag sedan köpte. Ett 100 makro fungerar väldigt bra till porträtt OCH små flugor på en vägg!
 
Tack för alla svar....

Hittat dessa på cyberphoto:

Sigma EX 50/2,8 DG Macro
för ca 3000 kronor



Sigma EX 105/2,8 DG Macro 1:1 för Canon AF
för 4000 kronor



när man kollar exif infon så är bilden skarp trots STOR bländare... Hmmm

Hur nära kommer man med ett EX 50 jämnfört med ett EX 105?
 
johan_w skrev:
Hur nära kommer man med ett EX 50 jämnfört med ett EX 105?
Förstoringsgraden är den samma (skala 1:1), det som skiljer är arbetsavståndet, ju längre brännvidd, ju längre ifrån kan du plåta.
Cyberphoto anger väl närgränsen och längden på objektiven om jag inte minns fel, så du kan få en uppfattning om respektive arbetsavstånd.
 
Jag kan inte svara för 50 men 105. Med den kan du gå nära nära... Det står 31 cm i den tekniska rapporten men jag har upplevt att det går att gå närmare ändå. Fast... jag upptäckte att jag inte har "DG" utan en lite äldre version... Vad som skiljer 50 från 105 att du inte behöver gå så nära för att få samma förstoring; ja i detta fallet 1:1

Satsa på 105:an!
 
Fast om du ska ta bilar så ska du kanske satsa på canons 60 makro.... är ett bra objektiv som du också kan ta mer interiörer (bara lite då)

Ska du ta detaljer så är ett makro bra, men sen....? Vad kommer du att fota mest?
 
Vilken bild är det som är skarp trots stor bländare?

Skillnaden mellan DG och icke DG är inte så stor. Det är antireflexbehandligen på det bakre linselementet som skiljer. Detta för att sensorn i en digitalkamera är blankare och därför lättare kan ge upphov till flare och ghosting. Risken för det blir lite mindrre med DG-versionen. Men det är inte troligt att man märker det annat än vid motljus tex.

Närgränsen är ju from motiv till filmplanet. Däremellan har man objektiv och ungefär 4cm kamerahus. En del objektiv blir längre vid fokusering. Så... Hur långt är då arbetsavståndet?
Sigma 50: ca 5-6cm
Tamron 90: ca 10-11cm
Sigma 105: 11-12cm
Sigma 150: 25-26cm

Sigman har intern fokusering och blir inte längre vid fokuseringen. Detta ger en liten fördel i arbetsavstånd och tillsammans med den längre bränvidden så blir det ytterligare lite längre.

För den hågade finns här lite läsning:
http://iapf.physik.tu-berlin.de/jbohs/HKO/TUBerlin/dforum/macro/Macro100E.html
http://www.photo.net/equipment/canon/can-tam-macro/
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.