Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Allround/Hockey Objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Seybify

Ny medlem
Hejsan!
är ute efter ett bra och skarpt objektiv som lämpar sig till mycket, och lite till.
är ute efter ett objektiv som man kan använda till diverse aktiviteter; bröllop, dop, hockey, vanliga livet.
vet inte alls vilket objektiv jag ska ha.
har kollat på en 70-200mm F/4L och en 50mm F/1.8
där 70-200 ska användas till hockey (långt avstånd) och 50mm till lite allt möjligt (resor etc)
är detta en bra kombo eller finns det ett objektiv som täcker behoven av dessa två?
är 70-200mm för långt för hockey? (fota ena offensiva zonen, inte från ena planhalvan till den andra)

kan tilläggas att jag för tillfället kör med en 7d och kit objektivet (för kort zoom för hockey)

/SB
 
Hejsan!
är ute efter ett bra och skarpt objektiv som lämpar sig till mycket, och lite till.
är ute efter ett objektiv som man kan använda till diverse aktiviteter; bröllop, dop, hockey, vanliga livet.
vet inte alls vilket objektiv jag ska ha.
har kollat på en 70-200mm F/4L och en 50mm F/1.8
där 70-200 ska användas till hockey (långt avstånd) och 50mm till lite allt möjligt (resor etc)
är detta en bra kombo eller finns det ett objektiv som täcker behoven av dessa två?
är 70-200mm för långt för hockey? (fota ena offensiva zonen, inte från ena planhalvan till den andra)

kan tilläggas att jag för tillfället kör med en 7d och kit objektivet (för kort zoom för hockey)

/SB

1. Ett 70-200/4 är aldrig fel.
2. Ett ljusstarkt, litet och smidigt objektiv som en 50/1,8 är aldrig fel.
3. Kombinationen av 1) och 2) är heller aldrig fel.
Och ja, 70-200 är mycket vanligt och omtyckt för hockeyfoto.
 
70-200 är definitivt standard som hockeyglugg. men 50mm på din 7d kommer inte att vara en allround lins. det blir en 80mm, t.ex sjysst porträttlins, med din kropfaktor. för att komma till en normalglugg för lite alltmöjligt så ska du nog ha nåt typ 24,28 eller max 35mm.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.