MichaelB
Aktiv medlem
Jag har satt AF-Onknappen till AF-Servo Zon focus. Jag låser focus med mittpunkten sen följer kameran inom zonen med snabbt byte av focuspunkter.Nej, det är en inställning av AF som funnit med sedan 7D och tidigare på 1D-serien . Där väljer man en huvudpunkt som assisteras av omkringliggande hjälppunkter som går in och hjälper om huvudpunkten inte kan låsa på fokus. ITR eller Zon-fokus fungerar väldigt annorlunda. Zon-fokus låser på det första som hamnar i fokus av valda punkter i zonen och ändrar sedan och fokuserar om ifall någon annan punkt kan låsa fokus. Vid djur/fågelfoto kan det då hända att fokus låses på annat som man inte siktar på (vingpennor istället för kropp) eller på förgrund/bakgrund som inte ligger i mitten på siktad AF-punkt. ITR är oftast alltför långsam för att fungerar optimalt vid snabba förlopp så den stänger stänger jag av i 99 fall av 100, i alla fall vid fågelfoto där allt händer snabbt. En punkt (med eller utan hjälp av hjälppunkter) är många gånger det enda som fungerar tillräckligt snabbt för att få tillräckligt många keepers. Vid vissa situationer, t.ex då man har fri sikt och kan följa ett objekt, så kan det fungera med att låta kameran välja punkter själv efter man ha satt skärpan med vald punkt. Då kan ITR vara en option att ha påkopplad. Man får prova sig fram till vad som fungerar efter motiv och omgivning.
På stjärnknappen har jag satt till AF-Servo mittpunkt med 4st stödpunkter runt om kring samt kåller kvar även om det kommer hinder i vägen.
Detta gör att man bixtsnabbt kan ändra focusvariant beroende på vilken knapp jag använder.