Annons

7d mkII eller 80d?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nej, det är en inställning av AF som funnit med sedan 7D och tidigare på 1D-serien . Där väljer man en huvudpunkt som assisteras av omkringliggande hjälppunkter som går in och hjälper om huvudpunkten inte kan låsa på fokus. ITR eller Zon-fokus fungerar väldigt annorlunda. Zon-fokus låser på det första som hamnar i fokus av valda punkter i zonen och ändrar sedan och fokuserar om ifall någon annan punkt kan låsa fokus. Vid djur/fågelfoto kan det då hända att fokus låses på annat som man inte siktar på (vingpennor istället för kropp) eller på förgrund/bakgrund som inte ligger i mitten på siktad AF-punkt. ITR är oftast alltför långsam för att fungerar optimalt vid snabba förlopp så den stänger stänger jag av i 99 fall av 100, i alla fall vid fågelfoto där allt händer snabbt. En punkt (med eller utan hjälp av hjälppunkter) är många gånger det enda som fungerar tillräckligt snabbt för att få tillräckligt många keepers. Vid vissa situationer, t.ex då man har fri sikt och kan följa ett objekt, så kan det fungera med att låta kameran välja punkter själv efter man ha satt skärpan med vald punkt. Då kan ITR vara en option att ha påkopplad. Man får prova sig fram till vad som fungerar efter motiv och omgivning.
Jag har satt AF-Onknappen till AF-Servo Zon focus. Jag låser focus med mittpunkten sen följer kameran inom zonen med snabbt byte av focuspunkter.
På stjärnknappen har jag satt till AF-Servo mittpunkt med 4st stödpunkter runt om kring samt kåller kvar även om det kommer hinder i vägen.
Detta gör att man bixtsnabbt kan ändra focusvariant beroende på vilken knapp jag använder.
 
Håller med övriga. Köp nya gluggar och fotografera Raw.

Men skulle säga.
Filmar man mycket är 80d ett bra val och om man inte anväder kameran i extremare situationer.
Det är lätt att glömma att det är ett "plast hus" till stora delar.
Och man får vara lite försiktig med den vridbara skärmen.

7DMK2 är lite robustare med sitt magnesium hus och fast skärm.

Men jag hade kollat på 6D-7Dmk2-80D.
Dom ligger hyfsat nära varandra i pris och hittar man en bra deal på någon än dom så kan som sänkas en hel del i pris.

Men kolla på nytt glas först. Billig kamera med bra glas ger oftast bättre bilder än en byr kamera med billigt glas.
 
Då säger jag tack för lektionen.

Troligtvis har de inte implementerat den funktionen pga kostnadsskäl (<--kanske) då 80d skulle hamna alldeles för nära 7d prismässigt och fler skulle välja den mer kompetenta kameran istället för att köpa 80d. Med tanke på att jag är en amatör så känns det som att jag ska ta ett steg i taget och utvecklas så sett. Hade nog blivit ett för stort hopp om jag satsat på en 7d mkII när den såldes för 9999:-.

Oavsett hur avancerad autofokus en kamera har, så behöver den hjälp av fotografen, det ligger mycket träning bakom för att bli riktigt bra. Det har alltid gått även med mycket enklare system än 80D att kunna fånga motiv under action moment, man får genom träning och egna prov fundera ut kamerans fördelar och begränsningar. Det fins så många parametrar att ta hänsyn till vid tester av autofokus, så olika motiv så olika störningar, och viktigt är inte bara att den skall vara så snabb ( här trycker reklamfolket på med att presentera superlåga tider )- utan hur säkert låser den fokus, vilket är en parameter av flera


Bara att försöka hänga med en snabb fågel genom sökaren, eller en springande räv som snabbt springer genom skogen är baske mig inte så lätt. En kamera som innehåller olika typer av plastmaterial behöver absolut inte vara dåligt på något sätt, den kan till och med klara av stötar bättre genom att den sviktar mera, och blir också ofta tacksamt lättare och upplevs som smidigare att hantera.


Den rörliga vridbara skärmen använder man när det passar som bäst, normalt ligger den lika säkert som en fast, ingen klättrar upp i ett träd med utvikt skärm får man hoppas.
 
När det gäller de fadda färgerna måste jag faktiskt säga att de fick mer liv när jag installerat Lightroom. Programmet jag använde mig av innan, Zoner photo pro, visar inte alls upp samma lyster i bilderna som Lightroom gör. Så det får väl bli att införskaffa det också, så att jag är laddad och taggad till tänderna ;-).
Naturligtvis handlar det mångt och mycket om hur duktig en fotograf är för att en kamera ska göra bilderna rättvis som Bengf skriver och för egen del handlar det om att införskaffa en ny kamera och att ge den gamla till min älskade far som vill ha en kamera då hans gamla inte alls vill vara med längre.
Två flugor i en smäll helt enkelt. Han får en kamera och jag stillar ha-begäret med en ny kamera. Win-Win som termen kallas :-D
När det gäller autofokus så håller jag med. Det handlar om handhavande. Vad jag dock tror är att för min egen del, så kommer det att bli lättare att få det att fungera eftersom, jag kan ha fel, den mittersta sektionen både täcker en större yta och har fler fokuspunkter och är korslänkade. Rätta mig om jag har fel, men det borde hjälpa en amatör att få bättre bilder. Till viss del.
 
Senast ändrad:
När det gäller autofokus så håller jag med. Det handlar om handhavande. Vad jag dock tror är att för min egen del, så kommer det att bli lättare att få det att fungera eftersom, jag kan ha fel, den mittersta sektionen både täcker en större yta och har fler fokuspunkter och är korslänkade. Rätta mig om jag har fel, men det borde hjälpa en amatör att få bättre bilder. Till viss del.

Delvis rätt. Fotar man fågel, låt säga en liten fågel då är det lättast med bara en fokuspunkt om det är massa löv och annat i vägen.

Däremot fotar man flygande fågel så går meningarna isär. Jag vet inte riktigt vad som är bäst där, att använda bara en fokus punk eller utökat.
 
Nikon har som exempel förändrat sitt klassiska AF-system 51-15 med därav 15 korslagda, och utökat till fler korspunkter över större ytor, med möjlighet att välja in i en typ av zoner med olika mängd av punkter, Canon har ett liknande system. Det lär vara lättare att hålla kvar en fågel om man har hjälp av flera punkter, måste bli jäkligt svårt att hålla fast en snabb fågel i skyn med bara en punkt.

Fågel bland grenar i buskar och så, kan man få prova manuell fokus om man absolut vill ha den bilden, är ingen expert på Canons AF- system, utan går på erfarenheter med andra kameror, det äldre sättet var som skrivs ofta att man fick använda den mittersta punkten för den var den enda korslagda.
 
Återkom gärna med hur kameran känns och lägg gärna upp lite bilder. Är lite smått sugen på en likadan jag också :=)

Update 1:

Kameran känns rejälare än min gamla 600D. Ligger bättre i handen tycker jag. De 45 fokus-tycker punkterna är en fröjd jämfört med de 9 i 600an. Inställningarna är inget att orda om. Ser väl i stort sett likadana ut oavsett vilken Canon du kikar på. Den är snabb när det gäller att fokusera. Hänger väl delvis på vilket objektiv man använder kan jag tänka mig.

Min första tanke när jag såg att det var wi-fi i kameran: Vad i h-e ska jag med det till? Men att slippa tänka på "var är sladden till kameran nu någonstans" är riktigt skönt. Väldigt lätt att ställa in kontakten mellan routern och kamera också. Man får bara ladda hem lite program från Canons hemsida för överföringen av bilder. Sedan är man good to go.

Tog mina första bilder med den idag då jag var ute med dottern när hon lekte med en kompis. Körde på auto för enkelhetens skull och jag måste säga att det var en positiv upplevelse. Objektivet var överraskande snabbt och bilderna blev jättefina. När jag redigerade de i Lightroom, objektivet finns med bland de presets som finns, var det inte många inställningar som behövdes göras innan det blev ett fint resultat. Överraskande nog blev bilderna bra även utan redigering.
En enorm skillnad mot mina gamla objektiv 18-200 och 18-55. Vill man inte lägga pengarna på Canons 17-55-glugg, som är ungefär dubbelt så dyr, kan jag rekommendera det här objektivet.

Nu ska det tilläggas att det var riktigt fint väder här på västkusten idag. Spelar väl in också.

Lägger upp bilder framåt söndag kväll skulle jag tro då jag jobbar länge både torsdag och fredag.

Tack och hej!!
 
http://imgur.com/svOqD9f

http://imgur.com/kdzFwEN

http://imgur.com/dJhLAlo

Inte världens bästa bilder, men ville bara få upp några olika bilder. Ska förhoppningsvis komma ut imorgon och ta lite stadsbilder.

Jag har ej redigerat bilderna.

Måste säga att kameran är helt underbar att arbeta med. Snabbt och lätt att göra inställningar när jag nu börjar komma på hur de olika funktionerna fungerar. Bildmässigt kan jag inte annat än vara lyrisk i förhållande till min gamla 600d.

Måste än en gång nämna wi-fi. Idag var jag på jobbet efter att ha varit ute och fotograferat och en kollega ville se bilderna som jag tagit. Inte speciellt kul att se på bilderna på kamerans display. Efter lite handhavandefel, så lyckades jag göra så att bilderna visades på telefonens skärm. Betydligt bättre att titta på bilderna på en 5-tumsskärm på 1920*1080 istället för 3-tummaren på kameran.

Har lagt upp oredigerade bilder på imgur som jag länkar till. Vill ni istället se på mina redigeringsförsök gå in på min profil.

Promenad på stan

Alla bilderna är tagna med mitt Sigma 17-50/2,8 EX DC OS HSM for Canon som jag tycker presterar bättre än vad jag förväntade mig när jag beställde paketet med kameran och objektiv. Nu har jag ju inte testat det på snabba mål, men på det jag hittills har fotograferat har det varit riktigt bra.

Ska bli spännande att se hur bilderna blir när jag sätter på mitt 70-200/f4L.
 
Senast ändrad:
Återkom gärna med hur kameran känns och lägg gärna upp lite bilder. Är lite smått sugen på en likadan jag också :=)

Hur har det gått för din del? Har det blivit en ny kamera? Hoppas att du har haft lite hjälp av vad jag skrivit och visat i bildväg. På onsdagkväll ska jag göra något jag aldrig gjort förut för att ytterligare testa kameran, nämligen kolla på en seriematch i badminton (!). Borde vara en hyfsat snabb sport tycker jag.
 
Senast ändrad:
Hur har det gått för din del? Har det blivit en ny kamera? Hoppas att du har haft lite hjälp av vad jag skrivit och visat i bildväg. På onsdagkväll ska jag göra något jag aldrig gjort förut för att ytterligare testa kameran, nämligen kolla på en seriematch i badminton (!). Borde vara en hyfsat snabb sport tycker jag.

Jag har inte bestämt mig än. Funderar på o ta klivet upp till fullformat nästa steg istället.
Dock kul att du är nöjd :)
 
Fins nog ingen kamera av i dag som ger dålig bilder, Jpeg modulen får man prova sig fram, fins mängder av justeringar att joxa med, testa gärna att plussa på skärpan något steg, det brukar att ta något halvår att dribbla i menyerna. 70D har väl samma storlek som 80D tror jag, hur som helst så är 70D väldigt trevlig att hålla i, Canon är bra på det här med greppkänsla, och kameran känns lätt och behändig.

Det har hänt någonting i år tycker jag angående APS-C kontra Fullformat, har aldrig tidigare läst så mycket om fördelar med dagens APS-C kameror jämfört mot FF som nu, verkar att vara Fujiägare som oftare lämnar tjock kameran hemma. Nu har det inte släppts någon ny generation av FF på ett tag av dom mera lite billigare modellerna, så nya där kan ta förstås ta ytterligare ett kliv uppåt.
 
Det har hänt någonting i år tycker jag angående APS-C kontra Fullformat, har aldrig tidigare läst så mycket om fördelar med dagens APS-C kameror jämfört mot FF som nu, verkar att vara Fujiägare som oftare lämnar tjock kameran hemma. Nu har det inte släppts någon ny generation av FF på ett tag av dom mera lite billigare modellerna, så nya där kan ta förstås ta ytterligare ett kliv uppåt.

Håller med. Lite skoj med tanke på att för något år sedan var det tvärtom, APS-C var dött och fullformat var framtiden.

Trender kommer och går och man skall nog ta alla dessa inlägg på olika Internet-forum med en viss distans.
 
Håller med. Lite skoj med tanke på att för något år sedan var det tvärtom, APS-C var dött och fullformat var framtiden.

Trender kommer och går och man skall nog ta alla dessa inlägg på olika Internet-forum med en viss distans.

Mja... Man behöver nog inte ut på nätet, det fins många synpunkter här på våra fotosidor, antingen så är Fuji X-PRO2 något ut över det ovanliga, för några anser den ge bättre bilder än mångdubbelt dyrare modeller av välkända tillverkare, D500 ser också ut skaka om FF-världen riktigt ordentligt, redan en hobby kamera som A6300 ger fina bilder vid Iso 6400.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.