Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Det vore intressant att få reda på vilken källa och statistik du bygger din vetskap på här, Sten-Åke?
Det finns en väldig massa inlägg på Internet där mängder av användare berättar om sina fokusproblem av olika slag. Vi har ju Lennart här i tråden som också har personliga erfarenheter av detta och det har jag med med alla de DSLR:er jag haft av Konica Minolta och Sony-märke. Det här handlar inte ett dugg egentligen om kameramärken utan om en typ av kamerakonstruktion som alltid kräver ett visst mått av handpåläggning och omsorg för att både autofokus och manuell fokus ska kunna fungera.
Precis som Lennart skrivit så har det för längesedan avhandlats här på FS och det finns en hel del vittnesmål även på denna site.
Du ansluter dig också till denna statistikvurm men problemet är att den karta över hur verkligheten ser ut kommer vi aldrig få från tillverkarna utan den ser du istället som inlägg från människor som har och har haft verkliga problem med olika typer av tekniska problem av vilka fokusproblemen bara är ett.
Jag och många andra har ju sett problemen mitt A6300-hus och andra senare hus som filmar i 4K har med överhettning. Sony har säkert alltid varit medvetna om dessa men det kommer inte från Sony förstås primärt utan folk som sett IRL hur det faktiskt funkar.
Konica Minolta pratade väl heller inte om att antiskak var uselt i D7D eller D5D utan åtgärdade de som kraschade i relativ tystnad. First black frame-problemet som fick våra D7D att frysa efter första bilden som dessutom blev svart fick vi heller inte veta om från tillverkaren utan från andra drabbade på Internet. Eftersom KM var en mycket liten aktör som kanske hade några få % av DSLR-marknaden så var det inte många som skrev om problemen men de var lika verkliga för det.
Jag har även nämnt MC-11-adaptern och Sigma som länge fortsatte sälja sin lösning fast den inte funkade ivrigt påhejade av vissa testare som tydligen aldrig testat eftersom nog i princip alla hade liknande problem.
Min poäng är alltså att tillverkarnas verklighetsbeskrivning eller brist på sådan går inte att leva efter som användare. Vår kollektiva användarrapportering är det enda som går att lita på hyfsat trots allt. När tillräckligt många rapporterat ett fel så brukar i bästa fall tillverkarna krypa till korset men det sker tyvärr ofta på ett sätt som skadebegränsar för tillverkaren så gott det går då dessa främst vill undvika mängder av garantireparationer eller rent av reklamationer.
Jag tycker utifrån både mina egna erfarenheter och andras jag tagit del av att vi tyvärr oftast bara har varandra när vi först hamnar i tekniska problem med våra kamerasystem. Det finns inte alls lika mycket info om problemen med Sigmas MC-11 som med olika tillverkares fokusproblem med DSLR-modeller för det har inte alls sålts de mängder av denna som det säljs kameror men det kan vara ett viktigt stöd att hitta andra som har samma problem och som dokumenterat dessa i exv. en video. Så antal och andelar som drabbats är inte alltid det vi först behöver när vi hamnar i problem utan det är ofta mycket viktigare och betydligt mer fruktbart att se till att testa noggrant och se till att man inte bara har sock-i-plast på fötterna när man söker rättelse. De som tror att de lever i den bästa av kameravärldar för att deras leverantörer är tysta riskerar om de dessutom är okunniga om hur deras system funkar att bli onödigt blåsta. Tyvärr har det visat sig att alla möjliga typer av fel skeppas ut som om det regnar.
Jag är också tveksam till en del av de fixar vi nu ser på exv. Sonys överhettningsproblem. Sony släpper en ny FW som nog i princip bara ger användarna en möjlighet att koppla ur den gamla överhettningskontrollen. Jag tror faktiskt inte de gjort något annat så länge de faktiskt inte talar om vad de faktiskt gjort. Kamerorna blir ordentligt mycket varmare med den fixen än tidigare då man mer än fördubblat tiden det tar innan kameran stängs ner.
Det påminner mig om när Volvo införde "smörjfria" kardanknutar på sina bilar för många år sedan. Vet ni hur det gick till? Jo de bara tog bort smörjnipplarna till nållagren och satte i plastploppar istället. Effekten blev ju att man inte kunde ersätta det befintliga fettet med nytt och trycka ut de spån som bildats och det borde rimligen minskat livslängden en del. Vad motiverade det beslutet? Det kommer vi nog aldrig få veta men även en sån här dumhet kan ju lanseras som något bra för kunden som tror sig kunna glömma sin underhållsfria transmission. Det blir alltså en ren "Selling Point" i värsta fall, fast det mycket väl kan ses som en klar försämring mot tidigare.
Sony har ju faktiskt inte gjort ett skit med själva hårdvaran heller utan förmodligen bara flyttat tröskeln för utlösningen av överhettningsstoppet. Jag skulle verkligen vilja ha mer info om detta men det är nog väldigt osäkert om vi kan förvänta oss detta. Men jag kommer i alla fall inte vänta tills Sony visar statistik över kamerahaverier p.g.a. överhettning med den nya FW tills jag sätter den nya funktionen i standardläge. För mig räcker det nog med några få rapporter från hyfsat trovärdiga källor på nätet. Om sedan du och andra vill vänta på tillverkarstatistik som aldrig kommer så var så goda men jag tror ni bara kommer försitta tid att istället göra något konstruktivt åt problemen.
Senast ändrad: